فعالیت کنسولگری چین با هشت استان جنوبی کشور

بوشهر- ایرنا- سرکنسول چین در بندرعباس گفت: با استقرار کنسولگری چین در استان هرمزگان به دنبال استفاده از ظرفیت‌های فیمابین با هشت استان جنوبی ایران هستیم.

به گزارش ایرنا، "شو وی" روز دوشنبه در نشست با فعالان اقتصادی بوشهر در اتاق بازرگانی مرکز این استان اظهار کرد: کنسولگری چین در بندرعباس در سال گذشته افتتاح شد و طی یک سال گذشته با حضور در استان های جنوب شرق، جنوب و جنوب غربی ایران به دنبال معرفی ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های این استان ها به صاحبان سرمایه در چین است.

وی افزود: همچنین زمینه معرفی بازارهای تجاری هدف این استان ها در چین نیز فراهم شده تا صاحبان سرمایه بتوانند به راحتی به مبادلات تجاری بپردازند.

سرکنسول چین در بندرعباس تصریح کرد: استان های هرمزگان، سیستان و بلوچستان، کرمان، فارس، بوشهر، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری و خوزستان جزو استان های هدف این کنسولگری به شمار می روند.

"شو وی" ادامه داد: به دلیل وجود تحریم‌ غربی ها علیه ایران، زمینه سرمایه گذاری چین در این کشور سخت به نظر می رسید اما با توجه به نگاه روسای ۲ کشور در سطوح عالی، شاهد نزدیکی در عرصه های مختلف و به خصوص حوزه تجارت هستیم.

وی ادامه داد: در صورتی که طرف های ایرانی در استان بوشهر همکاری لازم داشته باشند، می توانیم یک خط دریایی و کشتیرانی بین بنادر چین و بوشهر ایجاد کنیم.

سرکنسول چین در بندرعباس عنوان کرد: اکنون به شکل ماهانه نزدیک به ۱۰۰ کشتی از چین در بنادر استان هرمزگان پهلو می گیرند که می توان از این ظرفیت برای استان بوشهر نیز استفاده کرد.

"شو وی " گفت: در خصوص روادید نیز به جز هزینه های مصوب، هزینه های دیگر تحت هر عنوانی از متقاضیان گرفته نمی شود و اگر فردی مدعی شد که با سفارت و یا کنسولگری نزدیک است و می تواند با هزینه ای بیشتر رواید بگیرد اعتماد نکنید.

وی ادامه داد: یکی از مهمترین دغدغه تجار و بازرگانان استان های جنوبی کشور از جمله بوشهر، نوع ورود به بازارهای چین است که در کنار کنسولگری که به دنبال تسهیل ورود این بازرگانان به این بازارها، می توانند در تنها نمایشگاهی که سالی یک بار در سپتامبر در چین تحت عنوان نمایشگاه واردات برپا می شود شرکت و محصولات خود را معرفی کنند.

سرکنسول چین در بندرعباس بیان کرد: تاجران چینی نیز آرزو دارند در ایران سرمایه گذاری کنند اما در کنار بازشناسایی بازارهای هدف توسط کنسولگری چین در بندرعباس از هشت استان جنوبی ایران برای تجار چینی، نیاز است زیرساخت های لازم سرمایه گذاری و تسهیل در ورود سرمایه از چین به این استان ها فراهم شود.

رئیس اتاق بازرگانی بوشهر در این نشست با اشاره به تقویت ارتباط و تعامل مطلوب ایران و چین اظهار کرد: با هدف کاهش هزینه‌ها، مدت انتقال کالا و افزایش مبادلات تجاری، ایجاد خط کشتیرانی و پروازی مستقیم بین بنادر چین و بوشهر در دستور کار قرار گرفته است.

"خورشید گزدرازی" افزود: ارتباط دو کشور ایران و چین در سال‌های اخیر تقویت شده و توسعه یافته است.

وی چین را مهمترین بازار صادراتی ایران دانست و تصریح کرد: اکنون کشور چین علاوه بر بازار صادراتی به مهمترین شریک وارداتی، تکنولوژی و متحد سیاسی ایران تبدیل شده است.

رئیس اتاق بازرگانی بوشهر با بیان اینکه حرکت پر شتاب چین در اقتصاد به‌ عنوان یک قطب برتر جهان است گفت: عنصر تحریم سبب شد چین برای جمهوری اسلامی ایران یک کشور امن برای تعاملات بین‌المللی قرار گیرد.

گزدرازی با اشاره به اینکه اقتصاد دو کشور ایران و چین در بسیاری از جهات به ویژه در حوزه انرژی مکمل یکدیگر هستند، بیان کرد: با توجه تغییر شرایط کنونی منطقه و جهان، کشور چین راهبردهای خود را در برقراری ارتباط با جهان به ویژه با خاورمیانه تغییر داده که همین موضوع اهمیت و ضرورت حفظ جایگاه ایران در دیپلماسی اقتصادی چین نشان می‌دهد.

وی با تأکید بر استفاده ظرفیت‌های ممکن برای تقویت ارتباط و گسترش تعاملات استان بوشهر با کشور چین اضافه کرد: در این زمینه دفتر انجمن دوستی ایران و چین در بوشهر راه‌اندازی شده است.

رئیس اتاق بازرگانی بوشهر به برخی پیشنهادات بخش خصوصی استان بوشهر برای رونق روابط با چین پرداخت و گفت: در کنار برقراری خط پروازی مستقیم بین بوشهر و چین، ایجاد خط کشتیرانی مستقیم چین و بوشهر با هدف کاهش هزینه و مدت انتقال کالای تجاری در دستور کار قرار گرفته شود.

گزدرازی استفاده از ظرفیت اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین برای افزایش روابط تجاری و توسعه اقتصادی را مورد تأکید قرار داد و افزود: آغاز مجدد فعالیت دفاتر نمایندگی در شهرهای چین ( دائو و تیانجین ) یک ضرورت است.

وی عمده مشکلات تجار بوشهری را نقل و انتقال پول متاثر از تحریم‌ها دانست و افزود: پیشنهاد می‌شود رایزنی لازم برای ایجاد کانال نقل و انتقالات مالی جدید و مناسب انجام پذیرد.

رئیس اتاق بازرگانی بوشهر یکی از ظرفیت‌های بوشهر را منطقه آزاد تجاری صنعتی دانست و بیان کرد: با توجه به وجود منطقه آزاد تجاری و صنعتی بوشهر می‌توان نسبت به ترغیب سرمایه‌گذاران چینی، برای حضور و بهره‌مندی از امکانات منطقه برای تولید و صادرات محصولات به کشورهای مختلف مبادرت کنند.

گزدرازی بر حضور رایزنان بازرگانی و فعالان اقتصادی دو کشور ایران و چین در نمایشگاه‌های مهم از جمله خرما استان بوشهر و نمایشگاه آبزیان چین تأکید کرد و افزود: سهولت در صدور روادید به چین در دستور کار سرکنسول چین در بندرعباس قرار بگیرد.

وی با بیان اینکه بازار آبزیان استان بوشهر در چین در سال‌های اخیر از بین رفته است خواستار برطرف شدن محدودیت‌های صادرات آبزیان استان بوشهر به چین شد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha