«تعدیل شدید و رکود تورمی» در انتظار آرژانتین؛ نخستین سخنرانی رئیس‌جمهوری جدید

تهران- ایرنا- رئیس‌جمهوری جدید آرژانتین در نخستین سخنرانی خود پس از مراسم تحلیف همزمان با پیش‌بینی از اعمال تعدیل شدید اقتصادی و رکود تورمی چند ماهه وعده داد که این مرحله، آخرین روند نامطلوب پیش از «بازسازی» این کشور آمریکای جنوبی خواهد بود.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا، خاویر میلی (Javier Milei) سیاستمدار تازه‌کار ۵۳ ساله اولترالیبرال، روز گذشته با وعده خروج آرژانتین از بحران اقتصادی، ریاست جمهوری را بر عهده گرفت. تغییر رادیکال سمت‌وسوی سیاسی آرژانتین به سمت راست افراطی دقیق‌ترین وضعیتی است که خاویر میلی به تصویر می‌کشد. وی نخستین سخنرانی خود پس از تحلیف در مجلس را نه در مقابل قانونگذاران بلکه در اقدامی نمادین از محل پله‌های پارلمان و در مقابل «مردم» و صدها نفر از حامیانش ایراد کرد. برخی سران منطقه و رهبران سابق نیز در این مراسم شرکت کردند.

به گزارش خبرگزاری افه، رئیس‌جمهوری جدید آرژانتین در نخستین سخنرانی خود پیش‌بینی کرد که تعدیل شدیدی را اعمال خواهد کرد و برای چندین ماه، «رکود تورمی» وجود خواهد داشت؛ با این حال وی وعده داد که این روند آخرین تحولات نامطلوب پیش از «بازسازی» این کشور آمریکای جنوبی است.

«تعدیل شدید و رکود تورمی» در انتظار آرژانتین؛ نخستین سخنرانی رئیس‌جمهوری جدید

میلی تاکید کرد: متاسفانه باید دوباره بگویم، پولی وجود ندارد. نتیجه این است که هیچ جایگزینی برای تعدیل وجود ندارد و هیچ جایگزینی برای شوک وجود ندارد.

رئیس‌جمهوری جدید آرژانتین اذعان داشت که طرح شوکی که وی اعمال خواهد کرد، تاثیر منفی بر سطح فعالیت، اشتغال، دستمزد واقعی و میزان فقر خواهد داشت.

وی گفت: این درست است که رکود تورمی وجود خواهد داشت، اما این چیزی بسیار متفاوت از آنچه در دو سال گذشته رخ داده است، نیست.

یکی از تندترین جمله‌هایی که میلی به زبان آورد، این بود:هیچ دولتی به ارثی بدتر از میراثی که ما می‌گیریم، نرسیده است.

وی با تاکید بر اینکه وضعیت آرژانتین از هر نظر اضطراری است، تصریح کرد: قرار است اقدامات لازم برای رفع آسیب‌های ۱۰۰ ساله قشر سیاسی را انجام دهیم.

میلی اطمینان داد که «ارثیه» به جا مانده از کرشنریسم بدترین چیزی است که یک دولت آرژانتین تا به حال دریافت کرده است: کسری مالی معادل ۱۷ درصد تولید ناخالص داخلی، تورمی که با نرخ سالانه ۳۰۰ درصد رشد می‌کند، نرخ فقر ۴۵ درصد و فعالیت‌های اقتصادی که فلج شده است.

«تعدیل شدید و رکود تورمی» در انتظار آرژانتین؛ نخستین سخنرانی رئیس‌جمهوری جدید

رئیس‌جمهوری لیبرتارین آرژانتین تاکید کرد تعدیل مالی پنج درصد از تولید ناخالص داخلی را اعمال خواهد کرد و این امر «تقریبا به طور کامل» بر عهده دولت و نه بخش خصوصی خواهد بود.

او همچنین تایید کرد که بدهی‌های بانک مرکزی را «پاکسازی» خواهد کرد و به انتشار پول پایان خواهد داد که به عقیده وی، عامل تورم بالای آرژانتین است.

خاویر میلِی با اشاره به اینکه سیاست پولی با تاخیر بین ۱۸ تا ۲۴ ماه عمل می‌کند، پیش‌بینی کرد که تورم همچنان بالا بماند و نرخ‌های ماهانه بین ۲۰ تا ۴۰ درصد از حالا تا فوریه آینده (بهمن- اسفند) ادامه یابد.

میلی همچنین نسبت به «ارث» بدهی‌ها هشدار داد: بدهی ۳۰ میلیارد دلاری به واردکنندگان، ۲۵ میلیارد دلار بدهی بانک مرکزی و ۳۵ میلیارد دلار بدهی خزانه‌داری.

وی هشدار داد: این بمب بدهی بالغ بر ۱۰۰ میلیارد دلار است که باید به حدود ۴۲۰ میلیارد دلار بدهی موجود اضافه شود.

به این موارد، سررسیدهای سال ۲۰۲۴ را باید اضافه کرد.

رئیس‌جمهوری راست افراطی آرژانتین هشدار داد: با بسته شدن بازارهای مالی و سقوط توافق با صندوق بین‌المللی پول به دلیل نکول‌های شدید دولتِ در حال خروج، بازگرداندن بدهی بسیار چالش برانگیز است.

میلِی با وجود ترسیم تصویر آخرالزمانی توصیف شده وعده داد که پس از «تعدیل مجدد اقتصاد کلان»، وضعیت آرژانتین شروع به «بهتر شدن» خواهد کرد. وی پیش بینی کرد: در انتهای جاده نور خواهد بود.

«تعدیل شدید و رکود تورمی» در انتظار آرژانتین؛ نخستین سخنرانی رئیس‌جمهوری جدید

خاویر میلِی دوازدهمین رئیس‌جمهوری آرژانتین از زمان بازگشت دموکراسی به این کشور آمریکای لاتین در ۴۰ سال گذشته است.

اکنون با گذشت ۴۰ سال، جبهه «افراطی» دیگری قوه مجریه آرژانتین را تصاحب می‌کند. رئیس‌جمهوری منتخب آرژانتین با تعداد معدودی از نمایندگان و سناتورهای خود، با سناریوی نامطلوبی برای دستیابی به حمایت سیاسی لازم از مسیر اصلاحات عمیق خود، مانند خصوصی‌سازی شرکت‌های دولتی، مواجه خواهد شد. خاویر میلی از حزب لا لیبرتاد آوانزا (La Libertad Avanza) تنها ۳۷ کرسی از ۲۵۷ کرسی مجلس نمایندگان و هفت کرسی سنا از ۷۲ کرسی را در اختیار خواهد داشت و این مساله شکنندگی ساختاری عمیق دولت جدید را نشان می‌دهد؛ به عبارت دیگر، حزب حاکم آتی تا رسیدن به حدنصاب خود برای پیشبرد پروژه‌های بنیادی فاصله زیادی دارد (به ترتیب ۱۲۹ و ۳۷ قانونگذار در مجلس نمایندگان و سنا).

میلی که حزب خود به نام لا لیبرتاد آوانسا را در سال ۲۰۲۱ در شهر بوئنوس آیرس تاسیس کرد، موفق شد با سخنرانی ضدساختاری و ضدسیاسی و با وعده‌ها از تغییرات عمیق، رای بیش از نیمی از رای‌دهندگان آرژانتینی را به دست آورد. آرژانتینی‌هایی که خستگی از سال‌ها بحران اقتصادی و اجتماعی، آن‌ها را به سمت «تغییر» سوق داده است و باید دید عملکرد دولت آتی، رضایت مردم این کشور را جلب خواهد کرد یا خیر.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha