پهلوانک‌ها ندای فلسطین را با زنگ زورخانه به گوش جهان رساندند

تهران- ایرنا- رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در تونس، اجرای گروه «پهلوانک‌های ایران زمین» در جشنواره «کارتاژ» تونس را متمایز خواند و گفت: همه اعضای گروه با چفیه‌های مخصوص فلسطین در صحنه حاضر شدند و در زمان‌های مشخصی که زنگ زورخانه‌ای به صدا در می آمد برای همدردی با مردم غزه ندای فلسطین سر داده می‌شد.

هادی آجیلی در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی ایرنا درباره حضور و اجرای گروه زورخانه‌ای ایران در جشنواره تئاتر «کارتاژ» تونس اظهار داشت: گروهی که به سرپرستی مسعود ملکی و علی جلیل‌جو در جشنواره شرکت کرد، گروه «پهلوانک‌های ایران زمین» است که در برنامه عصر جدید رتبه اول را به دست آورد و عملا تیم ملی نوجوانان ورزش زورخانه‌ای ما محسوب می‌شوند.

این مقام عرصه دیپلماسی فرهنگی ایران افزود: طبیعتا این یک کار ورزشی است ولی چون به‌نوعی پرفورمنس نمایشی هم محسوب می‌شود، تلاش کردیم این اجرا را در قالب جشنواره بین‌المللی تئاتر قرار دهیم. طبیعتا جشنواره هم از قبل ویدئوهایی از کار را دیده و پسندیده بود که اجرا شود.

معظم‌له تاکید کردند که با توجه به عناصر فرهنگی و سنتی که در ورزش زورخانه‌ای وجود دارد به‌گونه‌ای لازم است این ورزش بین‌المللی شود و کشورهای دیگر هم با این عناصر ارزشی که در ورزش زورخانه‌ای ما وجود دارد، آشنا شوند

وی یادآوری کرد: دو هفته گذشته، این گروه در محضر مقام معظم رهبری اجرا داشتند و معظم‌له تاکید کردند که با توجه به عناصر فرهنگی و سنتی که در ورزش زورخانه‌ای وجود دارد به‌گونه‌ای لازم است این ورزش بین‌المللی شود و کشورهای دیگر هم با این عناصر ارزشی که در ورزش زورخانه‌ای ما وجود دارد، آشنا شوند. لذا به تعبیری می‌توان گفت اجرای گروه پهلوانک‌های ایران زمین در جشنواره کارتاژ تونس اولین لبیک به این توصیه رهبری است.

آجیلی ادامه داد: این اجرا اولین بار است که توسط تیم نوجوانان در عرصه بین‌المللی به روی سن می‌رود. به عبارت دیگر، گروه زورخانه‌ای ما و دیگر گروه‌های نظیر این در کشورهای مختلف اجرا داشتند اما در رده سنی نوجوانان نخستین بار است که اجرای برون مرزی اتفاق می‌افتد و همین نکته متمایزکننده اجرای این گروه در تونس بود و خیلی اثرگذار بود که تماشاگران و رسانه‌ها در تونس مشاهده کردند که این ورزش سنتی ایرانی توسط نوجوانان ۱۰ تا ۱۳ ساله اجرا شد.

رایزن فرهنگی ایران در تونس با اشاره به اجرای روز چهارم دسامبر گروه پهلوانک‌های ایران زمین در سالن تئاتر ابن رشیق در تونس که از سالن‌های قدیمی تئاتر این کشور محسوب می‌شود افزود: بیش از یکصد نفر میهمان در جشنواره این اجرا را دیدند که اکثر آنها از نخبگان فرهنگی تونس اعم از چندین استاد دانشگاه، کارگردان‌های سینما و تئاتر، اهالی و فعالان رسانه‌ای و برخی از سفرای خارجی مقیم تونس بودند.

بیش از یکصد نفر میهمان در جشنواره این اجرا را دیدند که اکثر اینها از نخبگان فرهنگی تونس اعم از چند استاد دانشگاه، بسیاری از کارگردان‌های سینما و تئاتر، اهالی و فعالان رسانه‌ای و برخی از سفرای خارجی مقیم تونس بودند

وی به حضور لطفی بوشناق که یکی از مشهورترین خواننده‌های سنتی تونس و جهان عرب محسوب می‌شود در جشنواره اشاره کرد و گفت: این اجرای زورخانه‌ای با مرشدی یک نوجوان ۱۱ ساله اولین بار بود که به عنوان یک گروه ایرانی در منطقه شمال آفریقا روی صحنه رفت.

آجیلی با تقدیر از حمایت و همکاری فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در اجرای گروه پهلوانک‌های ایران زمین در جشنواره تونسی گفت: در حقیقت، یک ویژگی بسیار متمایز کننده برای این اجرا به دلیل شرایط حاکم بر غزه وجود داشت که به صورت ویژه به خاطر فلسطین طراحی شد و همه اعضای گروه با چفیه‌های مخصوص فلسطین در صحنه حاضر شدند و در زمان‌های مشخصی که زنگ زورخانه‌ای به صدا در می آمد، ندای فلسطین سر داده می شد و توضیحات اولیه‌ای قبل از اجرا در خصوص همدردی با مردم غزه و فلسطین داده شد.

اجرای پهلوانک‌های ایران زمین برای مردم غزه و فلسطین

وی با بیان این‌که اجرای پهلوانک‌های ایران زمین خیلی مورد توجه رسانه‌ها در تونس و دبیرخانه جشنواره کارتاژ تونس قرار گرفت افزود: دبیرخانه جشنواره اعلام کرد که یک اجرای پرفورمنس نمایشی از ایران در راستای حمایت از مردم فلسطین روی صحنه می‌رود و عملا این اجرا، یک اجرای همنوایی با مردم بود.

آجیلی درباره عنوان اجرا یعنی ورزش، جوانمردی و مقاومت گفت: عناصر فرهنگی سنتی ایران اسلامی از جمله حماسه، شجاعت، جوانمردی و وحدت عمل در ورزش زورخانه‌ای وجود دارد؛ لذا این اجرا فقط حالت نمایشی نداشت بلکه توسعه و انتقال عناصر فرهنگی ایرانی اسلامی در منطقه شمال آفریقا را به همراه داشت.

وی اظهار داشت: لطفی بوشناق بعد از اجرا روی صحنه آمد و از تمامی اعضای گروه به ویژه مرشد نوجوان تقدیر کرد و لحظاتی بعد از اجرا، این خواننده شهیر تونسی قطعه‌ای کوتاه از اشعار ابولقاسم الشابی تونس شاعر حماسی و ملی تونس را خواند و مرشد نوجوان ما هم با تنبکی که در اختیار داشت همنوازی کرد.

رایزن فرهنگی ایران در تونس گفت: از آنجایی که در این اجراها به طور معمول اشعار حماسی گفته می‌شود، از جمله نقاط متمایزکننده اجرا این بود که مرشد نوجوان گروه بخشی از قصیده مشهور شاعر تونسی ابوالقاسم الشابی و نیز بخش‌هایی از اشعار حافظ را خواند که مورد توجه مخاطبان و رسانه‌ها قرار گرفت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha