۶ هزار هکتار از اراضی خراسان‌شمالی به تولید بذر اختصاص یافت

بجنورد- ایرنا- رییس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خراسان شمالی گفت: ۶ هزار هکتار از اراضی کشاورزی این استان در سال زراعی جاری به تولید بذر رسمی و گواهی شده غلات اختصاص یافت.

جلیل علوی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: پیش بینی می شود که بیش از ۱۱ هزار تن بذر گندم و جو زیر نظر کارشناسان واحد تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال از این سطح برداشت شود و سال زراعی آتی در اختیار کشاورزان قرار گیرد.

وی تصریح کرد: کارشناسان و محققان این مرکز بر فرایند تولید بذر در مراحل مختلف کاشت، داشت و برداشت آن نظارت خواهند داشت.

رییس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خراسان‌شمالی نیاز بذر غلات استان را سالانه بین ۲۳ تا ۲۵ هزار تُن عنوان کرد و افزود: کشاورزان در کشت غلات از بذور اصلاح شده استفاده کنند چرا که بذرهای بومی آغشته به انواع بیماری ها و علف های هرز است.

علوی با بیان اینکه استفاده از بذور اصلاح شده و گواهی شده به طور میانگین باعث افزایش ۳۵ درصدی تولید و عملکرد خواهد شد تصریح کرد: در حدود ۱۰ سال گذشته میزان مصرف بذر اصلاح شده توسط بهره برداران استان هشت درصد بود که با برنامه های آموزشی و ترویجی به ۵۰ درصد رسیده است.

وی ادامه داد: تمامی ارقام مقاوم به خشکی و تنش دمایی هستند و با توجه به شرایط و اقلیم استان تولید و مورد تایید کارشناسان قرار گرفته است.

رییس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خراسان شمالی بیان کرد: برای معرفی یک رقم جدید از گندم و یا جو حداقل ۱۵ سال زمان نیاز است و برای آن محققان وقت و هزینه زیادی صرف می کنند.

علوی خاطرنشان کرد: محققان مرکز تحقیقات، آموزش کشاورزی و منابع استان در چند سال گذشته با همکاری موسسه تحقیقات دیم کشور و با انجام کارهای اصلاحی بیش از ۱۸ رقم گندم و هشت رقم جو دیم متناسب با شرایط و اقیم استان معرفی کرده اند که استان های هم اقلیم نیز می توانند از این ارقام غلات استفاده کنند.

وی افزود: علاوه بر این؛ ۱۱ رقم نخود دیم، پنج رقم عدس دیم و ۶ رقم ماشک علوفه ای نیز توسط کارشناسان این استان معرفی شده است.

به گزارش ایرنا، سالانه حدود ۲۰۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی خراسان شمالی زیر کشت غلات می رود که بیشترین آن مربوط به گندم است.

کشاورزان خراسان شمالی در سال زراعی گذشته ۱۳۳ هزار تن گندم از سطح حدود ۱۴۳ هزار و ۶۴۰ هکتار گندمزار محصول برداشت کرده بودند که از این سطح ۴۸ هزار و ۹۱۵ هکتار اراضی آبی و ۹۴ هزار و ۷۲۵ هکتار مربوط به اراضی دیم است.

سطح اراضی کشاورزی و بایر خراسان شمالی ۴۰۰ هزار هکتار است، کل اراضی استان ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار هکتار است که اکنون ۱۳ درصد از این سطح به بخش کشاورزی اختصاص دارد و ۸۷ درصد نیز اراضی غیرکشاورزی است.

سهم بخش کشاورزی استان ۱.۱ درصد از تولیدناخالص بخش کشاورزی کشور است که مهمترین بخش تولیدی استان بخش کشاورزی است.

حدود ۸۲ هزار بهره بردار بخش کشاورزی در این استان مشغول به فعالیت هستند، این استان بیشترین درصد شاغل در بخش کشاورزی را دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha