پوست‌اندازی قطب پزشکی شمال ایران در دولت سیزدهم

ساری - ایرنا - اشغال ۴۰ درصد از تخت های هفت بیمارستان تابع دانشگاه علوم پزشکی بابل توسط بیماران غیر بومی و سرمایه گذاری سه هزار و ۷۰۰ میلیارد ریالی دولت سیزدهم در توسعه زیرساخت این دانشگاه، بابل را به قطب درمان شمال کشور تبدیل کرده است.

به گزارش روز دوشنبه خبرنگار ایرنا، دانشگاه علوم پزشکی بابل که هفت بیمارستان شامل مرکز آموزشی درمانی شهید یحیی نژاد بابل، شهید بهشتی، آیت الله روحانی، مرکز فوق تخصصی کودکان امیرکلا، شهید رجایی، مرکز درمانی تخصصی ناباروری فاطمه زهرا، ۱۷ شهریور مرزیکلا و نیز ۲ کلینیک تخصصی و فوق تخصصی امید مرکزی بابل و کلینیک تخصصی و فوق تخصصی امید خشرودپی دارا است، سالانه ۷۰ هزار بیمار در این بیمارستان ها بستری می شوند.

در این مراکز درمانی یک هزار و ۴۲۶ تخت دولتی فعال است که اشغال بیش از ۴۰ درصد بیماران بستری در این مراکز غیر بومی هستند که از سراسر استانهای شمالی برای درمان به این شهرستان مراجعه می کنند.

علاوه بر این تخت های بیمارستان های دولتی، ۱۶۸ تخت در مراکز درمانی خصوصی هم فعال است که اشغال تخت ها در این بیمارستان ها توسط بیماران غیر بومی ۶۰ درصد است.

خرید و نصب تجهیزات پیشرفته پزشکی که در کشور ممتاز است اعم از اولین دستگاه پزشکی سیمولیشن «شبیه سازی» شمال کشور در بیمارستان شهید رجایی، بهره‌برداری از پیشرفته ترین دستگاه نقشه برداری قلب جهان در بیمارستان آیت آلله روحانی، راه‌اندازی مجهزترین دستگاه تشخیص بیماری‌های قلبی در بیمارستان روحانی بابل به همراه دستگاه های پیشرفته دیگر سبب شد بیماران برای درمان از سراسر مازندران و استان های دیگر به بابل سفر کنند.

پوست‌اندازی قطب پزشکی شمال ایران در دولت سیزدهم

بیمارستان فوق تخصصی کودکان امیرکلا که به عنوان تنها بیمارستان فوق تخصصی دولتی کودکان در شمال کشور خدمات ارئه می دهد۶۰ درصد از بیماران در این مرکز از استانهای مختلف کشور هستند.

انجام یک هزار و ۵۰۰ پیوند کلیه به همراه ۳۳۷ پیوند مغز و استخوان در بابل که بیماران از سراسر کشور در رده های مختلف سنی در این شهرحضور می یابند از خدمات ممتاز این مراکز درمانی است. حضور پزشکان مجرب در این شهر باعث شد ۸۰ درصد مراجعه کنندگان به مطب های خصوصی این پزشکان در بابل افراد غیر بومی باشند.

دولت سیزدهم که تکمیل طرح های نیمه تمام را به صورت جدی در دستور کار قرار داده بود بیش از سه هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال برای توسعه زیرساخت دانشگاه علوم پزشکی بابل سرمایه گذاری کرده است. از مجموع ۲۹ طرح نیمه تمام دانشگاه که شامل ۶۸ هزار و ۳۶۰ متر مربع است از این میزان ۵۰ هزار متر مربع درمانی و بقیه آموزشی، فرهنگی و ورزشی است که دولت تکمیل این طرح ها را در اولویت کاری خود قرار داد.

پوست‌اندازی قطب پزشکی شمال ایران در دولت سیزدهم

میزبانی از بیماران غیر بومی

رییس دانشگاه علوم پزشکی بابل در گفت گو با خبرنگار ایرنا بیان داشت: بیش از ۴۰ درصد از بیماران بستری در مراکز درمانی دانشگاه علوم پزشکی بابل غیر بومی هستند.

سید علی مظفز پور با بیان این که در بیمارستانهای خصوصی بابل ۶۰ درصد بستری بیماران غیر بومی هستند، بیان داشت: ۸۰ درصد بیمارانی که به مطب های شخصی پزشکان در این شهرستان مراجعه می کنند هم غیر بومی هستند.

وی با ذکر این مطلب که خدمت رسانی به بیماران غیر بومی از سراسر مازندران و استانهای دیگر افتخار ما محسوب می شود، افزود: حدود ۹۰ در صد از ظرفیت تخت های بیمارستانهای دولتی بابل تکمیل است که این آمار بالایی محسوب می شود.

مظفر پور اظهار داشت: بیشتر بیماران بستری غیر بومی در مازندران از غرب این استان هستند اما از استانهای همجوار هم برای درمان به بابل مراجعه می کنند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی بابل با بیان اینکه حضور پزشکان مجرب و تجهیزات پیشرفته سبب مراجعه بیماران غیر بومی به بابل است، ادامه داد: خدمت رسانی به جمعیت بیش از نیم میلیون نفری شهرستان بابل و شهرهای دیگر کار بسیار بزرگی است که کادر درمان انجام می دهند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی بابل افزود: انجام بیش از یک هزار و ۵۰۰ پیوند کلیه و بیش از ۳۳۰ پیوند مغز و استخوان از جمله خدمات ماندگار این دانشگاه و مراکز درمانی آن است.

این مقام مسوول تصریح کرد: انتظار بیماران و کادر درمان و همه خدمتگزاران مردم آن است که در توزیع اعتبار این نکته لحاظ شود که مراکز درمانی بابل فقط به بیماران این شهر خدمت رسانی نمی کند و خدمات آنها فرا شهرستانی است.

پوست‌اندازی قطب پزشکی شمال ایران در دولت سیزدهم

نونواری زیر ساخت

رییس دانشگاه علوم پزشکی بابل بیان داشت: حمایت دولت برای توسعه زیر ساخت دانشگاه علوم پزشکی بابل ستودنی است و با توجه به سیاست دولت سیزدهم که تکمیل طرح های نیمه تمام در اولویت قرار گرفته است، در همین راستا فرایند تکمیل طرح های عمرانی و زیرساختی دانشگاه علوم پزشکی بابل شتاب گرفته است.

مظفر پور با بیان این مطلب که دولت بیش از سه هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال برای توسعه زیرساخت دانشگاه علوم پزشکی بابل سرمایه گذاری کرده است بیان داشت : از مجموع ۲۹ طرح نیمه تمام دانشگاه که شامل ۶۸ هزار و ۳۶۰ متر مربع است از این میزان ۵۰ هزار متر مربع درمانی و بقیه آموزشی، فرهنگی و ورزشی می باشد.

وی افزود: تعداد ۲۲ طرح قابلیت بهره برداری در سالجاری را دارد و با پیشرفت های فیزیکی بالا در حال تکمیل و تجهیز نهایی می باشند.

وی اظهار داشت: تکمیل ساختمان بیمارستان فوق تخصصی اطفال شمال کشور، تکمیل ساختمان تنها مرکز تک تخصصی دولتی نازایی شمال کشور، تکمیل ساختمان مرکز دیالیز، تکمیل چند دانشکده اعم از دندانپزشکی و طب سنتی و همچنین سالن های ورزشی و سالن نمایشگاه از جمله بخشی از این طرح هایی است که در حال تکمیل می باشد.

دانشگاه علوم پزشکی بابل که در سال ۱۳۶۲ مجوز تاسیس دریافت کرد در سال ۱۳۶۴ اولین گروه دانشجو را در این دانشگاه وارد شدند که این امر سبب شد تا این دانشگاه در بابل به عنوان اولین دانشگاه علوم پزشکی در شمال کشور فعالیت خود را آغاز کند.

پوست‌اندازی قطب پزشکی شمال ایران در دولت سیزدهم

دانشگاه علوم پزشکی بابل در منطقه جنوب شهر بابل و در ابتدای خیابان کشاورز واقع است. این دانشگاه در زمینی حدود ۴۰ هکتاری واقع شده است که مملو از درخت های هیرکانی به همراه درخت های نارنج، پرتقال و سیب است.

این درختان سر به فلک کشیده جلوه خاصی به دانشگاه علوم پزشکی بابل داده و به لحاظ جاذبه های گردشگری و میراثی یکی از ظرفیت های ممتاز گردشگری شهرستان محسوب می شود. از سویی دیگر در برخی از ابنیه های این دانشگاه فهرست آثار میراثی نیز ثبت شده است.

دانشگاه علوم پزشکی بابل دارای ۱۰ دانشکده و یک پژوهشکده اعم از دانشکده پزشکی، دندانپزشکی، پیراپزشکی، پرستاری و مامایی رامسر، دانشکده طب ایرانی، پردیس خودگردان، توانبخشی، بهداشت، پرستاری و مامایی از جمله دانشکده های این دانشگاه محسوب می شوند که در نهایت پژوهشکده سلامت هم در این دانشگاه فعالیت دارد.

در حال حاضر این دانشگاه پزشکی در بابل بیش از چهار هزار و ۳۰۰ دانشجوی داخلی و ۳۶۸ عضو هیأت علمی دارد که برای نخستین بار ۲۴ دانشجوی خارجی هم در این دانشگاه تحصیل خود را آغاز کرد.

مازندران دارای ۲ دانشگاه علوم پزشکی مستقل به نام های دانشگاه علوم پزشکی مازندران و دانشگاه علوم پزشکی بابل است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha