فقط ۹.۱ درصد ظرفیت ثبت‌نامی کنکور خانواده ایثارگران هستند

تهران- ایرنا- رییس سازمان سنجش آموزش کشور با رد شائبه اختصاص ۳۰ درصد ظرفیت کنکور سراسری به خانواده های ایثارگران گفت: فقط ۹.۱ درصد ظرفیت ثبت‌نامی کنکور سراسری متعلق به خانواده ایثارگران است و این درحالی است که بیش از یک سوم داوطلبان دارای رتبه زیر ۱۰۰ از خانواده ایثارگران هستند.

به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، عبدالرسول پورعباس امروز یکشنبه در همایش ملی تجلیل از رتبه‌های برتر کنکور ویژه شاهد و ایثارگر اظهار داشت: بیش از یک سوم داوطلبان دارای رتبه زیر ۱۰۰ از خانواده ایثارگران هستند. این عدد عدد بسیار بزرگی است و جای تأمل دارد.

وی افزود: امیدوارم به روزی برسیم که همه داوطلبان زیر رتبه ۱۰۰ توسط داوطلبان شاهد و ایثارگر پُرشود تا پیام روشنی را به جامعه مخابره کند.

رییس سازمان سنجش ادامه داد: ۸۸۹ نفر از خانواده شهدا و ۳۰۳ نفر از رزمندگان در کنکور سراسری ثبت نام می‌کنند. در آزمون کارشناسی ارشد حدود ۱۴.۷ درصد ثبت نام کنندگان مربوط به خانواده ایثارگران است. در آزمون دکترا هم حدود ۱۸.۸ درصد کل داوطلبان خانواده ایثارگران هستند.

پورعباس توضیح داد: بیشترین ظرفیت ثبت نام کنندگان خانواده ایثارگران در دوره دکتری است که حدود ۱۹ درصد است و در دوره کارشناسی حدود ۱۰ درصد که به همین نسبت هم ما قبولی داریم. در خانواده شهدا حدود ۸۸۹ نفر در کنکور ثبت نام می‌کنند، ایثارگران ۲۶ هزار نفر و رزمندگان ۳۰۳ نفر که عددش خیلی پایین است.

وی در ادامه با بیان اینکه، در آزمون ۱۴۰۲ جمع دانشجویان ما در سه مقطع کارشناس، کارشناسی ارشد و دکتری در حوزه ایثارگران ۹.۱ درصد است، افزود: از کل این آمار یک دهم درصد مربوط به خانواده شهدا، ۱.۹ درصد مربوط به ایثارگران بالای ۲۵ درصد، ایثارگران بالای پنج درصد هم ۷.۲ دهم درصد است و آمار رزمندگان نیز انگشت شمار و تقریبا صفر است و دیگر در درصد به حساب نمی آیند.

رییس سازمان سنجش در عین حال ضمن اظهار تاسف از اینکه همواره در جامعه گفته می شود ۳۰ درصد ظرفیت دانشگاه به ایثارگران اختصاص داده شده است، افزود: این درحالی است که واقعا در مجموع میانگین کشوری متقاضیان دانشگاه جامعه ایثارگری بیش از ۱۰ درصد نیست.

پورعباس در خصوص آمار قبولی این ۹.۱ درصدی جامعه ایثارگری در آزمون سراسری دانشگاه ها نیز گفت: از کل این جمعیت چیزی حدود ۹.۸ دهم درصد در دانشگاه ها  پذیرفته شده اند به طوری که در آزمون سراسری قبولی های ما با جامعه شرکت کننده برابر است. 

وی در توضیح بیشتری ادامه داد: هنگامی که این ۱۰ درصد را بین خود ایثارگران توزیع کنیم، فرزندان جانبازان کمتر از ۲۵ درصد جانبازی با ۵۲ درصد قبولی بیشترین جمعیت پذیرفته شدگان را شامل می دهند و بالای ۲۵ درصد هم ۳۴ درصد این ۱۰ درصد را تشکیل می دهند.

رییس سازمان سنجش با بیان اینکه موفقیت علمی فرزندان شهدا و ایثارگران در راستای حرکت جهادی پدران آنها است، گفت: بر اساس آمارها ۳۶ نفراز مجموع ۱۰۰ نفر اول رتبه‌های برتر گروه‌های آزمایشی آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ از مجموع داوطلبین ایثارگر هستند که کسب این موفقیت توسط فرزندان شهدا، جانبازان، آزادگان و رزمندگان بدون استفاده از سهمیه، جای تأمل داشته و پیام روشنی به جامعه دارد.

سرخط اخبار علم و آموزش

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha