۱۹ آذر ۱۴۰۲، ۱۵:۳۸
کد خبر: 85317718
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

دیدگاه مشترک چین و خاورمیانه، برای توسعه فناوری سبز

تهران - ایرنا - خبرگزاری شین هوا نوشت: دیدگاه‌های مشترک بین‌ چین‌ و کشورهای خاورمیانه در مقابله با چالش‌های جهانی از جمله تغییرات اقلیمی، موجب ایجاد پایه محکمی در همکاری انرژی و فناوری سبز شده است.

به گزارش ایرنا به نقل از این خبرگزاری، دیدگاه‌های مشترک بین‌ چین و کشورهای خاورمیانه در مقابله با چالش‌های جهانی از جمله تغییرات اقلیمی، موجب ایجاد پایه محکمی در همکاری انرژی و فناوری سبز شده است. این کشورها در چارچوب «توافقات پاریس» با ارائه جدول های زمانی و نقشه راه در جهت کربن‌زدایی قدم‌های مهمی برداشتند.

در ای گزارش خاطرنشان شده است که وزیران امور خارجه ایران، عربستان سعودی، ‌کویت، عمان، بحرین، ترکیه و دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس در زمستان ۱۴۰۰ در پکن بر توسعه فناوری سبز تاکید کردند.

دیدگاه مشترک چین و خاورمیانه، برای توسعه فناوری سبز

در اولین نشست سران چین و کشورهای عربی در آذرماه ۱۴۰۰، پکن متعهد شد که با طرف عربی برای پیشبرد توافقات در زمینه‌هایی از جمله فناوری سبز، امنیت انرژی به مدت سه تا پنج سال همکاری کند.

دوطرف برای ایجاد یک مرکز تحقیقاتی بین‌المللی مشترک برای مبارزه با خشکسالی، بیابان‌زایی و تخریب اراضی و همچنین یک مرکز همکاری برای توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر، توافق کردند.

بر همین اساس، شرکت های چینی با ارائه تجربیات و فناوری های نوین خود در پروژه های عظیم انرژی در منطقه خاورمیانه، حضور موثری داشتند.

دیدگاه مشترک چین و خاورمیانه، برای توسعه فناوری سبز


نیروگاه خورشیدی «الظفره» امارات که چند روز قبل از مراسم نشست تغییرات اقلیمی سازمان ملل، بهره برداری شد.

این نیروگاه که با کمک شرکت های چینی توانست افتتاح شود، برق بیش از ۲۰۰هزار خانوار را تامین خواهد کرد و موجب کاهش ۲.۴ میلیون تن از انتشار گاز های دی اکسید کربن خواهد شد.

شرکت هاربین الکتریک چین با مقامات امارات توافق کرد که اولین نیروگاه زغال سنگ پاک در خاورمیانه در شهر دبی تاسیس کند. این نیروگاه می تواند با ایجاد ۶۰۰ مگاوات برق، ۲۰ درصد از برق این شهر را تامین کند.

بسیاری‌ از پروژه‌های‌ دیگر از جمله بزرگ‌ترین نیروگاه انرژی‌های‌ تجدیدپذیرعمان، نیروگاه خورشیدی ایبری و بزرگترین نیروگاه ذخیره سازی انرژی جهان در ساحل دریای سرخ عربستان سعودی با کمک های شرکت های چینی ساخته شد.

پکن با ارائه سیاست های مالی، بانک های خود را به تامین مالی پروژه های توسعه سبز در خاورمیانه تشویق کرد و بانک مرکزی چین هم در پروژه های نیروگاه زغال سنگ «حسنیان» و نیروگاه خورشیدی «الظفره» امارات سرمایه گذاری کرد.

این بانک همچنین اخیرا اوراق قرضه «یک کمربند و یک جاده» ‌ را به ارزش ۷۷۰ میلیون دلار در جهت تامین مالی این پروژه ها عرضه کرد.

بانک صنعتی و بازرگانی چین هم با اوراق قرضه «کربن زدایی» را به ارزش۶۰۰ میلیون دلار در راستای حمایت مالی از پروژه های «کربن زدایی»، «حمل و نقل سبز» و «پروژه های تجدیدپذیر»، عرضه کرد.

احمد محمد محنا معاون وزیر برق و انرژی های تجدیدپذیر مصر، گفت: پکن و خاورمیانه مکمل یکدیگر در توسعه انرژی های تجدیدپذیر هستند و پتانسیل همکاری بزرگی در بخش های مربوطه دارند.

وی ابراز امیدواری کرد که دو طرف بتوانند همکاری های اقلیمی خود را بیشتر کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha