تجاری سازی ۵۰۰ میلیارد ریال طرح های نوآورانه در رینوتکس ۲۰۲۳ تبریز

تبریز- ایرنا- برگزاری رویدادهای علمی و نوآوری یکی از ابزارهای دستیابی به اهداف در این حوزه ها و پیوند دادن صاحبان ایده های خلاق با صاحبان صنایع و سرمایه گذاران است، رویداد رینوتکس تبریز هم با همین هدف کار خود را از ۱۹ سال پیش آغاز کرد و امروز به محلی برای تبادل ایده و ثروت تبدیل شده است.

به گزارش ایرنا، یازدهمین دوره نمایشگاه فناوری و نوآوری ربع رشیدی موسوم به رینوتکس امسال با اعمال برخی تغییرات و اضافه شدن بخش های جانبی برگزار شد که در بخش نمایشگاهی آن ۵۶۷ طرح حضور داشتند و مهم ترین خروجی و دستاورد آن امضا تفاهم نامه ها و قراردادهایی به ارزش بیش از ۵۰۰ میلیارد ریال بود که در نوع خود بی سابقه بود و تقریبا تمام طرح هایی که قابلیت تجاری سازی و تولید انبوه داشتند در این نمایشگاه از سوی صاحبان صنایع و سرمایه گذاران تحت حمایت و سرمایه گذاری قرار گرفتند.

در نمایشگاه امسال همچنین این فرصت برای دانش آموزان فراهم شد تا بیش از هزار طرح نوآورانه خود را عرضه کنند و گام در عرصه نوآوری بگذارند که یکی از بخش های جالب و پربازدید این نمایشگاه بود.

تجاری سازی ۵۰۰ میلیارد ریالی طرح های نوآورانه در رینوتکس ۲۰۲۳ تبریز

تجاری سازی ایده ها ماموریت نخست رینوتکس است

مدیرعامل سازمان استقرار و توسعه منطقه ویژه ربع رشیدی و رئیس ستاد اجرایی رینوتکس ۲۰۲۳ با بیان اینکه تجاری سازی ایده ها، ماموریت نخست رینوتکس است، گفت: در جریان این رویداد فناورانه، این مهم به جد پیگیری و به امضای تفاهم نامه‌ها و قراردادهایی به ارزش بیش از ۵۰۰ میلیارد ریال شد.

رضا کریملو افزود: بر اساس بازنگری‌های انجام یافته، امسال بخش‌های جدیدی به برنامه‌های رینوتکس اضافه شد، در بخش نمایشگاه رینوتکس تعداد ۵۶۷ طرح حضور داشتند که ۲۰ درصد آن خارج از آذربایجان شرقی بودند و از مجموع آن نیز تعداد ۱۱۰ طرح در جشنواره رینوتکس شرکت کرده و تجلیل شدند.

وی ادامه داد: همچنین در نمایشگاه رینوفست نیز بیش از هزار طرح حضور داشتند که ۶۳ مورد تجلیل شدند.

کریملو افزود: همچنین در مدت برگزاری این نمایشگاه‌ ها تعداد ۴۱ رویداد تخصصی و فناورانه از جمله گویش تجربه با حضور تعدادی از کارآفرینان برتر صنایع مختلف کشور برگزار شد که بی سابقه بود.

وی گفت: در بخش جایزه ملی فناوری ایران نیز که برای نخستین بار با هماهنگی دفتر کسب و کار وزارت صمت و وزارت عتف برگزار شد بیش از ۲۰ جایزه به برگزیدگان اهدا شد.

وی ادامه داد: سازمان عامل استقرار و توسعه منطقه ویژه ربع رشیدی تلاش کرد تا با وجود تمام تنگناها به عنوان مجری نمایشگاه، جایگاه این نمایشگاه را تثبیت کند و امروز رینوتکس به رویدادی فراتر از نمایشگاه تبدیل شده اما انتظار فعالیت غیر انتفاعی بخش خصوصی به عنوان تسهیلگر جای تامل دارد.

کریملو با بیان این‌که این سازمان، نیازمند حمایت تمام فعالان و بازیگران موثر این موضوع است، گفت: تلاش کردیم تا تمام فعالان خصوصی، دانشگاهی و دولتی در این نمایشگاه پای کار بیایند زیرا معتقد هستیم که تعدد بازیگران با برنامه ریزی هدفمند، موجب خروج از انحصار و عامل افزایش مشارکت عمومی است.

وی با بیان این‌که وارد دهه دوم برگزاری رینوتکس شدیم، ادامه داد: دبیرخانه این رویداد با آسیب شناسی و ارزیابی رویداد سالجاری، برنامه‌های خود را اغاز کرده و سازمان ربع رشیدی، علاوه بر برگزاری رینوتکس با قدرت و پشتوانه حمایت‌ها، پروژه‌های خود را با قوت بیشتری پیگیری می‌کند.

تجاری سازی ۵۰۰ میلیارد ریالی طرح های نوآورانه در رینوتکس ۲۰۲۳ تبریز

عقد چهار قرارداد سرمایه گذاری در رویداد دمودی

رویداد های فناورانه در حوزه های مختلف یکی از بخش های نمایشگاه رینوتکس بود که از آغازین لحظه شروع یازدهمین نمایشگاه رینوتکس در سالن امیرکبیر با حضور علاقه مندان این حوزه برگزار می‌شود.

رویداد دمودی "ارائه به سرمایه گذار" از سری برنامه های یازدهمین نمایشگاه نوآوری و فناوری ربع رشیدی با همکاری مرکز شتابدهی تیک آپ در نمایشگاه رینوتکس ۲۰۲۳ با محورهای صنایع های‌تک، کشاورزی و صنایع غذایی، ماشین آلات و تجهیزات پیشرفته، صنایع برق، فناوری اطلاعات و صنایع خلاق بود.

این رویداد با حضور ۶ سرمایه گذار خطرپذیر کشوری اعم از هلدینگ دانش بنیان صنایع نانوتک آینده، صندوق پژوهش و فناوری ارس، شتابدهنده تحلیلگران، صندوق سرمایه گذاری خطرپذیر شرکتی اسنوا ونچرز، مرکز شتابدهی شهید ستاری رفسنجان و گروه سرمایه گذاری سازنده برگزار شد.

در این رویداد ۱۱ تیم فناور و دانش بنیان به ارائه ایده و محصول خود پرداختند که ماحصل این رویداد عقد چهار قرارداد سرمایه گذاری از بین تیم های ارایه دهنده جهت تجاری سازی محصولات این شرکت ها بود.

هفت سرمایه گذار از استان‌های آذربایجان شرقی، تهران، البرز، اصفهان و شهر رفسنجان، شامل هلدینگ دانش بنیان صنایع نانوتک آینده، شتاب دهنده تحلیلگران، صندوق پژوهش و فناوری غیر دولتی استان البرز، صندوق سرمایه‌گذاری خطرپذیر شرکتی اسنوا ونچرز و صندوق دانش بنیان پژوهش و فناوری ارس در این رویداد شرکت کردند.

این رویداد باهدف جذب سرمایه و کمک به پیشبرد اهداف شرکت های فناور و دانش بنیان برگزار شد.

تجاری سازی ۵۰۰ میلیارد ریالی طرح های نوآورانه در رینوتکس ۲۰۲۳ تبریز

ارایه ۳۶ طرح و ایده تجاری سازی شده کشاورزی در نمایشگاه رینوتکس

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی گفت: ۳۶ طرح و ایده تجاری سازی شده کشاورزی در یازدهمین دوره نمایشگاه نوآوری و فناوری ربع رشیدی (رینوتکس۲۰۲۳) تبریز ارایه شد.

نادر نقیلی افزود: امسال ۳۶ طرح در زون کشاورزی به نمایش گذاشته شده که این طرح‌ها شامل ۱۸ ایده و ۱۸ طرح تجاری‌سازی شده است.

وی اظهار کرد: این طرح‌ها شامل تولید کودهای نانو، اسید آمینه، اسید هیومیک، تولید خوراک دام، بهینه سازی ضایعات کشاورزی و معرفی ارقام جدید یونجه و گندم با بهره وری بالاتر و مقاوم نسبت به شرایط سخت بود.

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی گفت: بخش خصوصی با حضور در این نمایشگاه ظرفیت ها و توانمندی های خود را به نمایش گذاشته است و بخش دولتی نیز با اعلام نیازهای فناورانه خود زمینه را برای فعالیت های آتی شرکت های دانش بنیان فراهم می کند.

نقیلی ادامه داد: شرکت‌ها و افراد دارای طرح و ایده با حضور در چنین نمایشگاه ‌هایی ضمن معرفی طرح خود با دیگر تولیدکنندگان و صاحبان ایده تبادل داشته و از تجربیات آن ها جهت پیشرفت استفاده می کنند.

وی با تاکید بر ضرورت عملیاتی شدن یافته های علمی و پژوهش های حوزه کشاورزی یادآور شد: نتایج تحقیقات در بخش کشاورزی تا زمانی که عملیاتی نشود نه تنها منشاء ثروت آفرینی نیستند بلکه باعث به هدر رفتن منابع مختلف و همچنین ایجاد مشکلات برای جامعه خواهد شد بر این اساس باید تجاری سازی در دستور کار سازمان ها و مراکز تحقیقاتی بخش کشاورزی قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه تحقیقات کشاورزی، وظیفه محوری توسعه دانش و فناوری برای توسعه پایدار کشاورزی را برعهده دارد، افزود: تجاری سازی یافته های تحقیقات کشاورزی در راستای توسعه اقتصادی مبتنی بر دانش و کارآفرینی است.

تجاری سازی ۵۰۰ میلیارد ریالی طرح های نوآورانه در رینوتکس ۲۰۲۳ تبریز

رونمایی از هفت محصول دانش بنیان و فن آور دانشگاه علوم پزشکی در تبریز

رییس دانشگاه علوم پزشکی تبریز گفت: هفت محصول یاد شده شامل تخت‌های بیمارستانی و اتاق‌های عمل، الکتروموتورهای خطی، پیچ‌های ارتودنسی، ست‌های تشخیصی معاینه بود که در رینوتکس ۲۰۲۳ تبریز رونمایی شد.

بهمن نقی پور افزود: فشارسنج، درل ارتوپدی، مکمل‌های غذایی کودکان، دستگاه تشخیص و معاینه بیماری‌های زنان و دستگاه امحای زباله از دیگر محصولات رونمایی شده در این نمایشگاه بود.

وی همچنین با اشاره به حمایت های همه جانبه دانشگاه علوم پزشکی تبریز از کلیه طرح ها، ایده ها، شرکت های دانش بنیان و دانشجویان و اساتید فناور، افزود: در نمایشگاه رینوتکس و در زون سلامت شاهد دستاوردهای بسیار خوبی از جوانان بودیم که نوید بخش روزهای رو به رشد در زمینه فناوری های نوین است.

نقی پور اضافه کرد: برپایی این نمایشگاه ها زمینه ای برای ارائه تولیدات دانشمندان و ارائه محصولات دانش بنیان برای خدمت به مردم و ماندگاری سرمایه های علمی کشور مفید است.

تجاری سازی ۵۰۰ میلیارد ریالی طرح های نوآورانه در رینوتکس ۲۰۲۳ تبریز

چالش معکوس، استارتاپی ها نیازهای فناورانه شرکت ها را تامین می کنند

از جمله بخش هایی که در این دوره از نمایشگاه مورد توجه علاقه مندان قرار گرفت فعال شدن چالش معکوس برای ارائه نیازهای فناورانه صنایع بود که طی آن سازمان‌ها و صنایع و شرکت‌ها نیازهای خود را معرفی و تیم‌های خلاق و استارتاپی(شرکت های نوپا فن اور)، محصولات و خدمات نوآور خود را متناسب با این نیازها خلق می‌کنند.

مسئول کمیته رویدادهای رینوتکس ۲۰۲۳ در این باره گفت: ارائه نیازهای فناورانه سازمان‌ها و صنایع در قالب رویدادهای ریورس‌ پیچ (Reverse Pitch) یا چالش معکوس از برنامه‌های اصلی یازدهمین نمایشگاه نوآوری و فناوری ربع رشیدی «رینوتکس» ۲۰۲۳ ابود.

رسول خالقی اظهار کرد: ریورس‌پیچ (Reverse Pitch) یا چالش معکوس یک رویداد کارآفرینی تقاضا محور است که در آن، به جای اینکه استارتاپ‌ها (شرکت کسب و کار نوپا یا نوآفرین)، ایده‌های تجاری خود را معرفی کنند، این سازمان ها هستند که نیازهای خود را اعلام می کنند و شرکت های فناور نسبت به این نیاز ها، فعالیت های خود را آغاز می کنند.

وی ادامه داد: این رویکرد مزایای زیادی دارد زیرا شرکت‌های بزرگ و با تجربه، چالش‌های بازار را می‌شناسند و می‌توانند ایده‌هایی(طرح های جدید ابتکاری) را برای استارتاپ‌ها مطرح کنند تا به هدفی پربار و سودآور دست یابند در واقع، ایده‌ها و محصولاتی که در این رویکرد خلق می‌شوند، شانس بسیار بیشتری برای موفقیت دارند چون بر اساس یک نیاز واقعی شکل گرفته‌اند و تامین مالی و همچنین بازار فروش آنها تضمین‌ شده است.

وی افزود: ریورس پیچ همچنین شانس کار روی پروژه‌ ای که ممکن است ماه‌ ها بعد غیرضروری یا اشتباه تصور شود را به حداقل می‌رساند.

خالقی خاطرنشان کرد: ریورس‌پیچ (Reverse Pitch) یکی از رویدادهای اصلی و مهم رینوتکس امسال بود که استارتاپ‌ها توانستند با شرکت در آن، از نیازهای فناورانه صنایع و شرکت‌ها مطلع شده و متناسب با تخصص و توانمندی خود نسبت به خلق محصولات نوآورانه اقدام کنند.

تجاری سازی ۵۰۰ میلیارد ریالی طرح های نوآورانه در رینوتکس ۲۰۲۳ تبریز

بازدید نیم میلیون نفری و امضای ۶۰۴ طرح در ادوار قبلی

نخستین دوره نمایشگاه رینوتکس در سال ۱۳۸۴ با حضور ۱۵۹ طرح برگزار شد در دور دوم این نمایشگاه که پس از وقفه ۹ ساله و در سال ۱۳۹۳ برگزار شد ۵۹۳ طرح در این دوره نمایشگاه اعلام وصول شد که از این تعداد ۱۵ طرح به عنوان برتر جشنواره انتخاب شدند و ۴۰ طرح نیز به مرحله امضا قرار رفت.

در دور سوم نمایشگاه با ۹۷۳ طرح فناورانه که ۷۲ مورد آن از خارج از استان بود برگزار شد که به امضا ۱۲۵ طرح منجر شد، دور چهارم تعداد طرح های شرکت کننده در نمایشگاه رشد ۲ برابر داشت و به ۱۷۱۳ مورد رسید و این دور اولین دوری بود که از خارج از کشور نیز شرکت کننده داشت اما هیچ طرحی برای تجاری شدن ب مرحله امضا قرارداد نرسید.

دور پنجم نمایشگاه که در سال ۱۳۹۶ و با شرکت ۱۷۳۲ طرح برپا شد ۳۲ طرح از سوی صاحبان صنایع مورد حمایت قرار گرفت و در دور بعدی ۱۶۱۲ طرح حضور یافتند که ۲۸ طرح به مرحله عقد قرارداد رسید.

دور هفتم با بیشترین تعداد طرح های فناورانه و با ۳۲۲۲ طرح برگزار شد و ۲۱۱ طرح از سوی سرمایه گذاران منتخب و حمایت شدند.

هشتمین دوره نمایشگاه به دلیل شیوع کرونا، به صورت مجازی برگزار شد ۷۸۷ طرح در آن شرکت کردند و به دلیل مجازی بودن، طرحی به مرحله امضا قرارداد و تفاهم نامه نرسید و همین امر موجب شد تا دور نهم به صورت فیزیکی و با ۱۲۴۱ طرح برگزار شود و ۶۸ طرح نیز با عقد قرارداد به مرحله تجاری سازی رسید.

در سال گذشته نیز که دور نهم این نمایشگاه برگزار شد ۱۷۱۰ طرح حضور یافتند و ۱۰۰ طرح از سوی صاحبان صنایع و شرکت ها مورد حمایت قرار گرفتند و در مجموع ۱۰ دوره قبلی، ۱۳ هزار و ۷۴۲ طرح در نمایشگاه حضوریافتند که به امضا تفاهم نامه در مورد ۶۰۴ طرح ختم شد و نزدیک به نیم میلیون نفر نفر از این نمایشگاه ها دیدن کردند.

متوسط اثر بخشی ادوار قبلی نمایشگاه رینوتکس

در دوره های قبلی این نمایشگاه که ۱۳ هزار و ۷۴۲ طرح فناورانه حضور یافتند و ۶۰۴ طرح به مرحله عقد قرارداد رسیدند ۱۳ درصد قراردادهای امضا شده به راه اندازی کسب و کار منجر شده و هشت درصد نیز به ایجاد شبکه فروش ختم شده است.

همچنین میزان افزایش سهم از بازار از طریق این طرح ها ۹ درصد، جذب سرمایه گذار داخلی ۲ درصد، اخذ وام ۲ درصد و عقد قراداد داخلی هشت درصد بوده است.

یازدهمین نمایشگاه نوآوری و فناوری ربع رشیدی(رینوتکس) از ۱۴ تا ۱۷ آذر ماه با حضور فناوران، مبتکران و مخترعان در سالن های امیرکبیر، پروین اعتصامی و آذربایجان محل دایمی نمایشگاه بین المللی تبریز برگزار شد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha