۱۹ آذر ۱۴۰۲، ۱۰:۴۴
کد خبرنگار: 3131
کد خبر: 85316249
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

سوارکاری خراسان‌شمالی در کورس پیشرفت + فیلم

۱۹ آذر ۱۴۰۲، ۱۰:۴۴
کد خبر: 85316249
سعید وحیدی
سوارکاری خراسان‌شمالی در کورس پیشرفت + فیلم

بجنورد- ایرنا- برگزاری جشنواره های زیبایی اسب اصیل ترکمن، برگزاری کورس های پاییزه و مسابقات سوارکاری در شهرستان ها و تکمیل فاز نخست بزرگترین پیست اسبدوانی شمال شرق کشور در بجنورد بیانگر قرارگیری مجموعه سوارکاری خراسان شمالی در کورس پیشرفت دارد.

به گزارش ایرنا، خراسان شمالی با دارا بودن یکهزار و ۷۰۰ راس اسب اصیل ترکمن به عنوان مهد پرورش این نژاد از اسب های اصیل دنیا شناخته می شود.

این استان به عنوان یکی از اصلی ترین ذخیره گاه های ژنتیک اسب اصیل ترکمـن در کشور شناخته شده است اما متاسفانه ظرفیت صنعت اسب در سال های گذشته برای توسعه پایدار این خطه مورد غفلت قرار گرفت و تنها دلخوشی اسبداران نیز برگزاری چند مسابقه اسبدوانی در پیست های غیر استاندارد و پر از چاله بود.

با وجود همه بی مهری های در حق این صنعت ارز آور و ورزش پرطرفدار در ۲ سال اخیر گام های امیدبخشی برای قرار گیری اسب های خراسان شمالی در کورس پیشرفت برداشته شده است به گونه ای که جدای از نهادینه سازی برنامه های جشنواره زیبایی و مسابقات سوارکاری در شهرستان های مختلف استان، فاز نخست بزرگترین پیست اسبدوانی شمال شرق کشور تکمیل شده است.

این اقدامات امیدبخش خبر از روشن شدن فتیله رونق صنعت اسب در خراسان شمالی می دهد زیراکه فرصتی برای دیده شدن اسب ها و به ثمر نشستن زحمات مالکان آن خواهد بود.

مالکانی که پیش از این برای دیده شدن دسترنج خود، این نژاد از اسب های اصیل را یا به رقابت های سوارکاری در استان های دیگر می فرستادند و یا با تاختن این اسب ها در پیست های غیراستاندار استان زیان های زیادی را متحمل می شدند.

سوارکاری خراسان‌شمالی در کورس پیشرفت + فیلم

برگزاری جشنواره های زیبایی اسب اصیل ترکمن

تاکنون اسب های خراسان شمالی بیشتر در جشنواره های زیبایی استان های دیگر فخر فروشی می کردند و احتمال خطر در انتقال را نیز به جان می خریدند اما برای نخستین جشنواره ملی اسب اصیل ترکمن نوع سیلمی ها، ۱۵ مهرماه سال گذشته با شرکت ۳۵ اسب از استان های مختلف کشور، در مرکز استان خراسان شمالی، بجنورد برگزار شد.

همچنین خردادماه امسال نیز دومین جشنواره زیبایی اسب اصیل ترکمن نیز با شرکت اسب هایی از استان های گلستان سمنان، تهران، خراسان رضوی و خراسان شمالی برگزار شد.

هدف از برگزاری این جشنواره ها که با حضور سرمایه گذاران و علاقه مندان به اسب اصیل ترکمن برگزار شد، معرفی بیشتر اسب اصیل ترکمن و ایجاد انگیزه برای پرورش دهندگان این نوع اسب است.

رییس هیات سوارکاری خراسان شمالی در این خصوص می گوید: این گونه جشنواره‌ها در ایجاد نشاط اجتماعی و توسعه فرهنگی و اشتغالزایی بسیار موثر است .

محمدتقی ولیان می افزاید: همچنین این گونه جشنواره نقش موثری در معرفی خراسان شمالی و ظرفیت های فرهنگی، گردشگری و ورزشی این استان به دیگر هموطنان دارد به گونه ای که به احیای صنعت اسب و صنایع وابسته به آن و در نتیجه اشتغالزایی و توسعه اقتصادی منجر شود.

وی یادآور می شود: برگزاری سالانه جشنواره اسب ترکمن، فرصت خوبی برای برند سازی گردشگری و ورزشی و ایجاد نشاط اجتماعی در جامعه است و انتظار این است تمامی ارگان‌های دولتی و بخش خصوصی از این جشنواره حمایت کنند.

سوارکاری خراسان‌شمالی در کورس پیشرفت + فیلم

برگزاری مسابقات سوارکاری در سه شهرستان

برگزاری مسابقات سوارکاری در بخش های گوناگون پرش و استقامت فرصتی برای عرض اندام اسب ها و دلگرمی صاحبان صنعت اسب این منطقه است که در این راستا در کمتر از یکماه ۲ کورس اسبدوانی در رازوجرگلان، یک مسابقه استقامت در سملقان و یک دوره مسابقات پرش در شیروان برگزار شده است.

رییس هیات سوارکاری خراسان شمالی در این خصوص می گوید: مسابقات اسبدوانی رازوجرگلان در ۱۲ کورس به مسافت هزار متر با شرکت ۱۰۰ سر اسب در ۲ روز برگزار شد.

ولیان هدف از برگزاری این مسابقات را ترویج اسب های اصیل ترکمن و دلگرمی صاحبان صنعت اسب این منطقه دانست.

وی می افزاید: مسابقات سوارکاری استقامت نیز ۱۰ آذرماه امسال به مسافت ۲۰ کیلومتر در «قره میدان آشخانه» از توابع شهرستان سملقان خراسان شمالی برگزار شد.

رییس هیات سوارکاری خراسان شمالی ادامه می دهد: این دوره از مسابقات برای نخستین بار در استان با حضور سه داور برتر کشوری برگزار شد.

ولیان با بیان اینکه اسب های ترکمن خراسان شمالی قابلیت بسیار خوبی در رشته استقامت دارد، می گوید: در این رقابت های سوارکاری ۴۰ سر اسب مسافت ۲۰ کیلومتری را پیمودند.

وی با اشاره به برگزاری نخستین دوره مسابقات پرش در شیروان، می افزاید: این رقابت ها با شرکت ۴۰ سوارکار از چهار استان ۱۷ آذرماه امسال برگزار شد.

رییس هیات سوارکاری خراسان شمالی تصریح می کند: این دوره از رقابت ها با شرکت اسب هایی از خراسان رضوی، سمنان، گلستان و خراسان شمالی برگزار و با استقبال خوب شهروندان مواجه شد.

ولیان با اشاره به حضور داور رسمی فدراسیون سوارکاری در این رقابت ها، تصریح می کند: کلیه عوامل رسمی فدراسیون در برگزاری نخستین دوره مسابقات پرش با اسب مشارکت داشتند.

سوارکاری خراسان‌شمالی در کورس پیشرفت + فیلم

تکمیل فاز نخست بزرگترین پیست شمالشرق کشور

سوارکاران خراسان شمالی سالهاست که به دلیل نبود پیست سوارکاری مناسب برای تاختن و دیده شدن به استان ها همسایه می روند به گونه ای که این سوارکاران به دلیل نبود پیست مناسب و مهیا نبودن تجهیزات لازم برای مسابقات بین استانی، همیشه مهمان استان گلستان و متحمل هزینه های گزافی می شدند.

ولیان در این خصوص می گوید: ۲۳ مهرماه سال گذشته کلنگ بزرگترین پیست و مجموعه سوارکاری شمالشرق کشور در مجموعه ۱۹ مهر بجنورد بر زمین زده شد تا فعالان این رشته ورزشی در استان خود نظاره گر تاخت اسب هایی باشند که می خواهند، صاحبان خود را از موانع توسعه و اشتغال عبور دهند.

وی می افزاید: هم اینک فاز نخست این طرح که شامل خاک برداری و تسطیح رینگ پیست است با مشارکت اداره کل ورزش و جوانان خراسان شمالی و سرمایه گذاری بخش خصوصی تکمیل شده است.

در استان خراسان شمالی سه هزار سر اسب وجود دارد که یک هزار و ۷۰۰ سر آن اسب اصیل ترکمن است.

خراسان شمالی با ۱۰ شهرستان و یک میلیون نفر جمعیت واقع در شمال شرق کشور است که ۴۴ درصد از اهالی آن در نواحی روستایی سکونت دارند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha