پارک ۲۰ هکتاری روجیار  سنندج به بهره‌برداری رسید

سنندج-ایرنا- پارک ۲۰ هکتاری روجیار با حضور استاندار کردستان و جمعی دیگران از مسئولان و مدیران شهری روز جمعه در سنندج به بهره‌برداری رسید.

به گزارش ایرنا، پس از پارک چهار هکتاری لاوان در منطقه حاشیه‌نشین تقتقان سنندج، امروز پارک ۲۰ هکتاری روجیار در محدوده شهرک زاگرس و پارک کودک با حضور استاندار کردستان، فرماندار سنندج و مردم این شهر افتتاح شد.

پارک فرهنگی ورزشی روجیار با وسعت ۲۰ هکتار شامل زمین فوتبال، والیبال، بسکتبال، اسکیت، تنیس روی میز و ورزش‌های همگانی، فضای ورزشی کم‌توان‌ها، سایت عکاسی، فضای سبز، فضای بازی کودکان، کمپ خانواده، پارکینگ، و مبلمان شهری در دامنه کوه آبیدر سنندج توسط شهرداری منطقه ۳ و سازمان سیما و منظر شهرداری سنندج در طول ۱۴۷ روز کاری احداث شده است.

سرویس بهداشتی، اتاق مادر و کودک، رستوران، المان ژوانگه و آبشار به طول ۵۰۰ متر و آمفی‌تئاتر و فضایی سه هزار نفری برای مراسمات روباز از دیگر بخش‌های پارک روجیار است.

این پروژه در سه فاز در مجموع ۱۰۰ هکتار است و در فاز دوم به پارک کودک و در فاز سوم به گویزه کویر در دامنه کوه آبیدر متصل می‌شود.
وجه تسمیه نامگذاری روجیار، به خاطر چشمه آبی است که در محدوده این پارک قرار دارد.

توسعه فضای سبز وظیفه همگانی است

استاندار کردستان در این آیین اظهار کرد: پارک روجیار کار ماندگاری است که امیدواریم مردم شهر سنندج قدر این زحمات را مثل همیشه بدانند و به بهترین شیوه از آن حراست کنند.

اسماعیل زارعی کوشا افزود: شهر سنندج با توپوگرافی خاص و کاسه‌ای که بین مجموعه کوه‌ها قرار گرفته الزامات خاص دارد و توجه به منابع طبیعی و منابع خدادادی به ویژه فضای سبز یک الزام و تکلیف برای تمام افرادی است که در تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری نقش دارند.

وی افزود: در دوره‌های گذشته در جانمایی و مکان‌یابی برخی از مجموعه‌های اقتصادی که آلایندگی زیست‌محیطی دارند دقت نشده و این موضوع ما را با محدودیت‌هایی مواجه کرده است که باید بتوانیم این مشکلات را به تدریج حل کنیم.

استاندار کردستان به میانگین بهره‌مندی مردم استان از فضای سبز اشاره کرد و گفت: میانگین فضای سبز در کردستان پنج مترمربع است که نصف میانگین کشوری است و رسیدن به این میانگین نیازمند این است که همه خود را در این خصوص وظیفه‌مند بدانیم.

وی با تاکید براینکه توجه به توسعه فضای سبز یک تکلیف برای همه ماست، گفت: طی یکی ۲ سال اخیر در شهر سنندج اقدامات بسیار خوبی به همت شهرداری و شورا در توسعه سرانه فضای سبز انجام شده است که جای تقدیر دارد.

زارعی کوشا ادامه داد:کمتر از یک ماه پیش در شهر سنندج شاهد بهره‌برداری بوستان لاوان در منطقه محروم تقتقان بودیم و امروز نیز پارک ۲۰ هکتاری روجیار در چنین فضای زیبایی طراحی و تقدیم مردم شده است.

وی افزود: این بوستان منظر اصلی یک بوستان و دارای سبزینگی و امکانات تفریحی و ورزشی است و پیش‌بینی برای اتصال مجموعه گویز کویر که جز علاقه‌مندی‌های مردم شهر سنندج است در آینده نزدیک با اهتمام مجموعه شهرداری و استان در آن دیده شده است.

وی با بیان اینکه نظام و دولت توجه ویژه‌ای به استان کردستان دارد، گفت: در جریان سه سفر رئیس جمهور شامل دو سفر استانی بالاتر از ۳۰ هزار میلیارد تومان برای اجرای پروژه‌ها و برنامه‌های مختلف در استان مصوب شد که تا این مقطع ۶.۵ هزار میلیارد آن تخصیص یافته است.

راه‌اندازی پویش سبز سنه

شهردار سنندج نیز در این آیین با تقدیر از حمایت مسئولان استانی و شهرستانی و همچنین شورای اسلامی شهر سنندج در کمک به اجرای برنامه‌های حوزه مدیریت شهری سنندج، گفت: شهرداری برنامه‌های مختلفی در حوزه توسعه فضای سبز، اجرای پروژه‌های عمرانی، رفع مشکلات ترافیکی، ایجاد بسترهای تفریحی و رفاهی دارد و قطعا عملیاتی کردن آن نیاز به همراهی و همدلی همه بخش‌ها خواهد داشت.

سید انور رشیدی افزود: در برنامه‌ریزی‌هایی که انجام داده‌ایم پویش سبز سنه راه‌اندازی شده و در قالب دبیرخانه آن، توسعه فضای سبز به صورت جدی در شهر سنندج در قالب پروژه‌های کوچک و بزرگ دنبال می‌شود.

وی با بیان اینکه ۱۱ مورد پارک جدید درون‌محله‌ای در طول تقریبا ۲ سال اخیر احداث شده و ۲۰ پارک درون‌محله نیز بازسازی شده است، افزود: در کنار توجه به پارک‌های کوچک‌مقیاس، ایجاد بوستان‌های بزرگ مقیاس نیز به صورت ویژه دنبال و در این راستا امروز شاهد افتتاح یکی از بوستان‌های بزرگ مقیاس به نام پارک ۲۰ هکتاری روجیار در شهر سنندج هستیم.

وی حراست و حفاظت از فضای سبز بخصوص کوه آبیدر را رسالت تک تک مسئولان دانست و ادامه داد: حفظ آبیدر وظیفه همه ما است با همین دیدگاه قبل از اجرای هر پروژه‌ای در کوه آبیدر که برای مردم این استان از ارزش والایی برخوردار است، حفظ و مرمت آن را را اولویت خود قرار داده‌ایم.

رشیدی همچنین با بیان اینکه پارک روجیار احاله مدیریت گذشته بود و با انجام کار مطالعاتی و مشاوره‌ای کار را جلو بردیم، اظهار کرد: پارک ۲۰ هکتاری "روجیار" شامل مسیر دوچرخه سواری بزرگسال و کودک، باغ ارغوان، محل ورزش‌های همگانی، محدوده مخصوص برای فضای ورزشی کم توان‌ها، سایت عکاسی، فضای سبز، آبشار به طول ۵۰۰ متر، فضای بازی کودکان، اتاق کودک و مادر، رستوران، کمپ خانواده و پارکینگ است.

وی با بیان اینکه این پروژه در سه فاز در مجموع ۱۰۰ هکتار است و در فاز دوم به پارک کودک و در فاز سوم به گویزه کویر وصل می‌شود، عنوان کرد: فاز نخست این پروژه امروز با حضور گرم مردم و مسئولان بهره برداری و از همین تریبون قول می دهیم سال آینده فاز دوم و سوم پروژه شامل ۲۰ هکتاری مابین پارک روجیار و پارک کودک و پارک ۸۰ هکتاری مسیر گویزکویر که زیرساخت آن آماده شده است را اتمام و تقدیم شهروندان کنیم.

شهردار سنندج به برنامه‌ریزی شهرداری سنندج برای احداث ۱۴۳هکتار فضای سبز در نقاط مختلف سطح شهر هم گریزی زد و گفت:در اجرای پروژه پارک‌ها نیز کاربری‌های متفاوت را مدنظر قرار داده ایم برای مثال پارک کژوان ورزشی و پارک روجیار کاربری ورزشی فرهنگی دارد.

به گفته وی، المان ژوانگه سنه شهر سنندج که توسط یکی از هنرمندان توانمند بومی استان درست شده در یک قاب سنندج را به منصه ظهور رسانده است.

رشیدی با بیان اینکه در پارک کژوان بزرگترین دیواره صخره‌نوردی کشور نصب می‌شود، افزود: پارک کودک که قبلا تقریبا فراموش شده بود را با این دیدگاه که باید پارک کودک باشد مورد توجه قرار دادیم و در همین راستا کار مطالعاتی آن انجام شده و فضای ۱۵ هکتاری را احصا کرده‌ایم.

وی افزود: به نمایندگی از تمام مردم شهر سنندج از استاندار فرهنگی کردستان درخواست داریم که در کنار این پارک حمایت لازم را برای ایجاد موزه تاریخی یا موزه موضعی خوشنویسی برای شهر سنندج داشته باشد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha