۱۶ آذر ۱۴۰۲، ۲۳:۲۳
کد خبرنگار: 2785
کد خبر: 85315298
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

وزیر اقتصاد: بازار ارز در کشور با ثبات شده است + فیلم

زنجان - ایرنا - وزیر اقتصاد و امور دارایی گفت: مجموعه اقدامات دولت سیزدهم در سال‌جاری موجب شد ثباتی در بازار ارز شکل بگیرد که با ادامه تدابیر بانک مرکزی و همکاری دستگاه‌های متولی همین روند تا پایان سال ادامه خواهد یافت.

به گزارش خبرنگار ایرنا، سید احسان خاندوزی شامگاه پنجشنبه در مراسم گرامیداشت روز دانشجو در بین دانشجویان دانشگاه پیام نور زنجان حضور یافت و به سوالات متعدد آنان پاسخ گفت.

وی با بیان اینکه جهش نرخ ارز بر افزایش قیمت‌ها تاثیر گذار است، اضافه کرد: مساله نرخ ارز برای دولت سیزدهم که نگران تورم است، اهمیت ویژه‌ای دارد.

وزیر اقتصاد ادامه داد: از طرفی رهبری امسال را سال مهار تورم و رشد تولید اعلام کرده‌اند که در این خصوص کلیدی ترین موضوع، کنترل کوتاه مدت و ارائه مدل نرخ ارزی است.

خاندوزی با بیان اینکه دولت در این زمینه تلاش کرده هر عامل اثر گذار از قبیل نقدینگی که جهش‌های تورمی را رقم بزند مهار کند، افزود: در زمان حاضر نقدینگی کشور به نحو بسیار جدی کنترل شده و بسیاری از فعالان اقتصادی از سیاست‌های انقباضی در حوزه نقدینگی ناراضی بوده و می‌گویند برای ما محدودیت ایجاد شده است.

این عضو کابینه سیزدهم با بیان اینکه مجموعه اقدامات مدیریتی کوتاه جامعه، مسایل، انتظارات روانی آن بسرعت تاثیر گذار است، گفت: سیاست‌های منطقه‌ای دولت به ویژه با همپیمانان و اتخاذ تدابیر لازم داخلی، گشایش‌هایی را در نرخ ارز ایجاد کرده است.

وزیر اقتصاد در خصوص موضوع افزایش قیمت انرژی هم تاکید کرد: دولت با اینکه بخواهد از طریق سیاست‌های قیمتی موضوع انرژی را حل و فصل کند مخالف است و چنین دستور کاری هم ندارد.

به گفته وی، در این خصوص و برای برنامه هفتم توسعه، متنی هم در مجلس شورای اسلامی مصوب شده، که به نگاه دولت نزدیک‌تر است.

خاندوی افزود: بنابراین در طول برنامه پنج ساله تلاش خواهیم کرد با ترکیبی از ابزارها و سیاست‌های غیر قیمتی مساله انرژی کشور را حل و فصل کنیم تا دوباره منجر به تورم بالای جامعه نشود.

این مسوول در خصوص فاصله حقوق ها هم گفت: آمارها نشان می‌دهد درآمد سرانه مردم ایران از سال ۹۷ تا ۱۴۰۰ مستمرا نسبت به دهه ۹۰ که بالاترین آن محسوب می‌شد، کاهش یافته است.

وی با بیان اینکه وقتی رشد اقتصادی در سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱، چهار درصد افزایش پیدا کرد و قدری وضعیت بهبود سرانه را نشان داد، افزود: با وجود این اقدامات و کمک به محرومین جامعه اینکه بگوییم وضعیت مردم نسبت به سال ۹۰ بهبود یافته هنوز فاصله زیادی داریم.

وزیر اقتصاد با بیان اینکه هم اکنون سخت گیری های کم سابقه‌ای در حوزه بانکی و اعطای تسهیلات در حال انجام است، ادامه داد: با نظارت‌های بانک مرکزی تخلفات جزیی بیش ۱۰ بانک شناسایی و بدنبال آن پرونده تخلفاتی تشکیل شده که در هیات انتظامی در حال رسیدگی و ابلاغ جریمه‌ها هستند.

خاندوزی گریزی هم به موضوع مالیات بودجه سال آینده همچنین هجمه رسانه‌ای نیز اشاره و اظهار کرد: افزایش درآمدهای مالیاتی در لایحه بودجه سال آینده کمتر از ۲ سال گذشته خواهد بود و در این میان بخشی از درآمد مالیاتی واقعی نیست و درآمدهای اسمی را شامل می‌شود.

وی تاکید کرد: واقعیت اینکه ترسی که جمعی در حال القای آن هستند مبنی بر اینکه سال آینده فشار سنگین مالیاتی در کشور رخ خواهد داد، درست نیست.

این عضو کابینه دولت یادآور شد: در این مورد موضوع اصلا افزایش دریافت مالیات از مودیان نیست بلکه با توجه به اتصال سامانه‌ها، راه‌های فرار مالیاتی بسته شده و درآمد مالیاتی افزایش خواهد یافت.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha