گاردین: کشورهای صنعتی الگوهای اقلیمی را به سمت فاجعه‌ پیش برده‌اند

تهران-ایرنا- گاردین با ارائه گزارشی درباره تغییرات آب و هوایی و تهدیدات اقلیمی ناشی از افزایش انتشار گازهای گلخانه‌ای نوشت: علی‌رغم وعده‌های کشورهای صنعتی برای کم کردن گرمایش سیاره زمین، ‌دانشمندان هشدار داده‌اند که رویکرد این کشورها به نحوی بوده که زمین را گرمتر و الگوهای آب و هوایی را به سمت خطرات فاجعه‌آمیز پیش برده است.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از این روزنامه انگلیسی، ‌دانشمندان هشدار داده‌اند که به دلیل افزایش آلودگی کربنی در سیاره زمین، انسان‌ها در معرض تهدیدهای جدی اقلیمی قرار دارند.

بر اساس گزارش امسال نقاط اوج جهانی (The Global Tipping Points گزارشی که به بررسی نقطه‌های عطف سامانه آب و هوایی می‌پردازد)، ایجاد این تغییرات باعث نمی شود که دما در قرن های آتی از کنترل خارج شود، بلکه آسیب‌های خطرناک و گسترده‌ای را به مردم و طبیعت وارد می کند که قابل جبران نیست.

تیم لنتون، از مؤسسه سیستم‌های جهانی دانشگاه اکستر، در این باره اعلام کرد: «نقاط انحرافی در سیاره زمین، تهدیدهای مخربی است که بشر تا کنون با آن مواجه نشده است. آنها می توانند اثرات مخرب دومینو واری، از جمله از دست دادن کل اکوسیستم‌ها و ظرفیت کشت محصولات اصلی، و همچنین تأثیرات اجتماعی از جمله جابجایی گسترده جمعیت، بی‌ثباتی سیاسی و فروپاشی‌های مالی ایجاد کنند.»

بر اساس این گزارش، برخلاف سایر تغییرات آب و هوایی مانند امواج گرمای شدیدتر و بارندگی های بیشتر، این سیستم‌ها به آرامی و مطابق با انتشار گازهای گلخانه ای تغییر نمی کنند، بلکه از یک حالت به حالت کاملاً متفاوت تغییر می کنند. انحراف یک سیستم آب و هوایی با یک شوک ناگهانی ممکن است برای همیشه نحوه عملکرد سیاره زمین را تغییر دهد.

دانشمندان هشدار داده اند که برخی از جابجایی ها می توانند حلقه های بازخوردی ایجاد کنند که زمین را بیشتر گرم می کند یا الگوهای آب و هوا را به گونه ای تغییر می دهند که باعث ایجاد نقاط اوج اقلیمی دیگری می شود.

سینا لوریانی، یکی از نویسندگان مؤسسه تحقیقات تأثیرات آب و هوای پوتسدام، گفت که خطرات نقطه اوج می تواند فاجعه آمیز باشد و باید با وجود فقدان قطعیت های باقی مانده، بسیار جدی گرفته شود.

او اضافه کرد: عبور از این آستانه‌ها ممکن است باعث تغییرات اساسی و گاهی ناگهانی شود که می‌تواند سرنوشت بخش‌های اساسی زمین را برای صدها یا هزاران سال آینده به‌طور برگشت‌ناپذیر تعیین کند.

بر اساس این گزارش، خطرات مرتبط با رویدادهای مختلف در مقیاس بزرگ یا نقاط اوج، مانند بی‌ثباتی یخ‌ها یا از بین رفتن اکوسیستم ناشی از جنگل‌های استوایی، موجب افزایش دمای زمین بین ۱.۵ تا ۲.۵ درجه سانتی گراد و در مراحل خطرناک تر ۲.۵ تا ۴ درجه سانتی گراد خواهد شد.

این هشدار در حالی مطرح می شود که رهبران جهان به تازگی برای شرکت در کنفرانس آب و هوایی «COP۲۸» در دبی جمع شدند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha