۱۵ آذر ۱۴۰۲، ۰:۰۶
کد خبر: 85313325
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

رایزنی سوناک و نتانیاهو درباره شکست آتش‌بس موقت در غزه

لندن- ایرنا- ریشی سوناک نخست وزیر انگلیس در گفت‌ وگوی تلفنی با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی از شکست توافق آتش‌بس موقت در غزه ابراز نا امیدی و بر لزوم احترام به قوانین بین‌المللی بشردوستانه تاکید کرد.

به گزارش ایرنا، دفتر نخست وزیر انگلیس با صدور بیانیه‌ای نوشت: سوناک بعد از ظهر سه‌شنبه با نتانیاهو نخست وزیر (رژیم) اسرائیل گفت‌ وگو و نسبت به شکست توقف درگیری‌ها در غزه که به اسرا اجازه آزادی داده بود، ابراز ناامیدی کرد.

بر اساس این بیانیه دوطرف درباره تلاش‌های فوری برای اطمینان از آزادی همه اسرای باقی‌مانده در غزه رایزنی کردند. سوناک همچنین طرف صهیونیستی را در جریان تعاملات خود با رهبران کشورهای عربی قرار داد و بر لزوم مراقبت بیشتر اسرائیل از غیرنظامیان در غزه و تمرکز بر اهداف نظامی تأکید کرد.

نخست وزیر انگلیس در این تماس تلفنی انتقال کمک‌های بشردوستانه بیشتری به غزه را خواستار شد. وی با اشاره به محدودیت‌های امدادی در گذرگاه رفح، بر لزوم یافتن مسیرهای جایگزین از جمله از طریق گذرگاه «کرم ابوسالم» تاکید کرد.

سوناک و نتانیاهو در بخش دیگری از این گفت‌ وگو، ادعاهای بی‌اساس درباره ارتباط ایران با عملیات گروه‌های مقاومت در منطقه را تکرار و از حمله ارتش یمن به کشتی‌های صهیونیستی در دریای سرخ ابراز نگرانی کردند.

در همین پیوند نخست وزیر انگلیس به گسیل ناو سلطنتی دیاموند به خلیج فارس اشاره کرد و مدعی شد که دولت این کشور به آزادی ناوبری متعهد است. وی سپس ادعا کرد: بریتانیا به حمایت از تلاش‌ها برای تنش‌زدایی و مقابله با تهدید در مرز شمالی اسرائیل با لبنان ادامه خواهد داد.

به گزارش ایرنا، گروه‌های مقاومت فلسطین ۱۵ مهرماه برابر با هفتم اکتبر ۲۰۲۳، عملیات غافلگیرکننده‌ای با نام «طوفان الاقصی» را از غزه (جنوب فلسطین) علیه مواضع رژیم اسرائیل آغاز کردند که سرانجام پس از ۴۵ روز نبرد و درگیری، سوم آذرماه ۱۴۰۲ برابر با ۲۴ نوامبر ۲۰۲۳، میان اسرائیل و حماس آتش بس موقت چهار روزه یا همان وقفه برای تبادل اسرا میان حماس و اسرائیل برقرار شد.

به دنبال پایان آتش ‌بس‌موقت چهار روزه میان حماس و اسرائیل، قطر به عنوان یکی از کشورهای میانجی اعلام کرد که توافق حماس و تل آویو برای تمدید آتش بس به مدت ۴۸ ساعت حاصل شده است. حماس هم اعلام کرد که با قطر و مصر در مورد تمدید آتش‌بس بشردوستانه موقت برای ۲ روز دیگر، بر اساس همان شروط آتش‌بس قبلی به توافق رسیده است.

سرانجام صبح جمعه ۱۰ آذر برابر با اول دسامبر ۲۰۲۳، آتش‌بس موقت به پایان رسید و رژیم صهیونیستی حملات علیه غزه را از سرگرفت. این رژیم برای تلافی حملات غافلگیرکننده‌ «طوفان الاقصی» و جبران شکست خود و توقف عملیات مقاومت، تمام گذرگاه‌های نوار غزه را بسته و در حال بمباران این منطقه است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha