آئین‌نامه جامع پژوهش در وزارت علوم تدوین شد

اردبیل - ایرنا - مدیرکل دفتر سیاستگذاری و امور پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از تدوین آئین‌نامه جامع پژوهش خبر داد و گفت: بر اساس این آیین نامه که به زودی ابلاغ خواهد شد، به استادان جزو یک و ۲ درصد دانشمندان جهان ۳۰۰ تا ۶۰۰ میلیون ریال پژوهانه پرداخت خواهد شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا صمد نژاد ابراهیمی روز سه شنبه در جشنواره تجلیل از پژوهشگران و فناوران برتر استان اردبیل در دانشگاه محقق اردبیلی اظهار کرد: در ابتدای فعالیت دولت سیزدهم ۱۰۱ نشریه بین المللی شده داشتیم و اکنون ۵۰ مورد به شمار آنها افزوده شده که از بین آنها ۱۸ نشریه به زبان فارسی است و این نشانگر حرکت به سمت مرجعیت زبان فارسی در حوزه علمی دنیاست.

مدیرکل دفتر سیاستگذاری و امور پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری افزود: ۲۵ سال پیش در کشور ما کمتر از یکهزار مقاله علمی چاپ می‌شد اما این رقم اکنون به ۷۸ هزار مقاله رسیده است و در تولید علم از رتبه ۵۴ به رتبه ۱۵ رسیده ایم و ایران کمتر از ۲ درصد مقالات پراستناد جهان را منتشر می‌کند و رتبه ۱۵ بهترین فارغ التحصیلان دنیا را داریم.

وی نمایه سازی نشریات برای افزایش رویت پذیری در دنیا را بسیار ضروری دانست و گفت: از یکهزار و ۵۰۰ نشریه تحت مدیریت ما ۱۵۰ نشریه نمایه بین المللی دارند ضمن اینکه دستورالعمل نمایه سازی در اختیار همه مراکز علمی قرار دارد.

مدیرکل دفتر سیاستگذاری و امور پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه دانشگاه محقق اردبیلی یک نشریه دارای نمایه بین المللی دارد، گفت: ایران رتبه هفتم نشریات نمایه شده را دارد و در انتشار و ارائه نشریات علمی در ۸۰ زبان زنده دنیا رتبه ۹ را دارد و با شتاب به سمت رویت پذیری نشریات حرکت می‌کند.

نژاد ابراهیمی افزود: در نتیجه شتاب حرکت دانشگاه‌ها و مراکز علمی کشور در تولید علم، ۶ هزار مقاله به سبد مقالات ما در سطح دنیا افزوده شده و بیشترین نشریات علمی منتشر شده ایران با تعدادی بالغ بر ۸۵۰ نشریه مربوط به حوزه علوم انسانی است.

مدیرکل دفتر سیاستگذاری و امور پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: به تجهیز و نوسازی آزمایشگاه‌ها نیز توجه و کمک خواهیم کرد و برای جذب استادان پسادکتری، چهار مدل تدوین شده است و ۹۰ درصد حقوق این افراد از صندوق وزارتخانه علوم، تحقیقات و فناوری تامین می‌شود.

یافته‌های علمی به رفاه مردم منجر شود

کاظم دبیر معاون استاندار اردبیل و رئیس کارگروه پژوهش استان نیز در این آئین با بیان اینکه باید رتبه علمی و یافته‌های دانشگاه‌ها به سمت حل مشکلات جامعه سوق داده شود ، گفت: متاسفانه بین جایگاه علمی با وضعیت اقتصادی تناسبی وجود ندارد و لازم است یافته‌های علمی به ثروت و در نهایت به رفاه مردم منجر شود.

وی خاطرنشان کرد: استان اردبیل مزیت‌های متنوعی به خصوص در بخش‌های صنعت و گردشگری دارد و دغدغه ما در استانداری نیز جهت دادن به پژوهش‌ها برای حل مشکلات مردم است.

دبیر ستاد پژوهش و فناوری استان اردبیل هم در این مراسم گفت: بعد از بررسی در دانشگاه‌ها و مراکز علمی استان، ۷۴ پرونده پژوهشگران و فناوران برتر به دبیرخانه این رویداد ارسال شده بود و از بین آنها ۵۵ مورد به عنوان برترین‌ها انتخاب شده است.

جبرائیل رزمجو اضافه کرد: این افراد شامل ۲۳ پژوهشگر برتر از دانشگاه‌ها و ۱۳ پژوهشگر برتر از دستگاه‌های اداری، ۱۲ فناور برتر از مراکز علمی و ۶ فناور از آموزش و پرورش است و در این آئین، هفت نفر از پژوهشگران جزو یک درصد دانشمندان جهان نیز تجلیل می‌شوند.

آئین‌نامه جامع پژوهش در وزارت علوم تدوین شد
جشنواره تجلیل از پژوهشگران و فناوران برتر استان اردبیل

یوسف عباسپور رئیس پارک علم و فناوری استان اردبیل هم در این آئین گفت: این پارک از سال ۹۵ راه اندازی شده بود و شمار شرکت‌های دانش بنیان استان طی یکسال اخیر ۵۳ درصد افزایش یافته است اما از نظر زیرساخت‌های فیزیکی به حمایت‌های ملی و استانی نیاز داریم.

اسماعیل چمنی رئیس دانشگاه محقق اردبیلی هم فاصله بین فناوری و تولید کالا را قابل تامل دانست و گفت: شتاب علمی ایران در جهان با انتشار ۹۰۰ هزار مقاله ۱۱ برابر میانگین دنیاست اما پیشرفت‌های علمی ما باید منطبق با نیازهای جامعه باشد.

در پایان این جشنواره از فناوران و پژوهشگران برتر استان اردبیل تجلیل به عمل آمد.

دانشگاه محقق اردبیلی در سال ۱۳۵۷ با نام دانشکده کشاورزی تاسیس شده است و اکنون تعداد رشته‌های مصوب این دانشگاه ۲۸۱ رشته شامل ۶۲ رشته در مقطع دکتری، ۱۳۳ رشته مقطع کارشناسی ارشد، ۷۹ رشته مقطع کارشناسی و هفت رشته مقطع کاردانی است.
این دانشگاه دارای ۹ دانشکده، سه مرکز تحقیقات، سه پژوهشکده، ۱۹ هسته پژوهشی و یک مرکز نوآوری و رشد واحدهای فناور است و همایش‌های علمی و آموزشی متنوعی در آن با حضور مسئولان کشوری و استانی برگزار می‌شود.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha