کره شمالی سیاست دوگانه واشنگتن در قبال پرتاب ماهواره را محکوم کرد

تهران- ایرنا- کره شمالی امروز دوشنبه سیاست‌های دوگانه آمریکا را در زمینه برنامه‌های هوافضا و کمک به کره جنوبی برای پرتاب یک ماهواره شناسایی نظامی هم‌زمان با زیر سوال بردن اقدام مشابه پیونگ یانگ، محکوم کرد.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا به نقل از خبرگزای یونهاپ، کره جنوبی روز جمعه اولین ماهواره شناسایی نظامی خود را با موشک فالکن-۹ اسپیس ایکس از پایگاه نظامی کالیفرنیا با موفقیت پرتاب کرد. کره شمالی نیز پیش از این در ۲۱ نوامبر(۳۰ آبان) ماهواره شناسایی مالیگیونگ-۱ را وارد مدار زمین کرد.

یک سخنگو در سازمان ملی فناوری هوافضای کره شمالی گفت: آمریکا سیاست دوگانه‌ای دارد و درحالی که علنا به پرتاب سئول کمک کرد، حق حاکمیت پیونگ یانگ را زیر سوال می‌برد.

وی در بیانیه‌ای گفت: اجبار به پیروی از سیاست دوگانه آمریکا حتی در زمینه فضا که نعمتی برای تمام بشریت است، هیچ وقت نباید پذیرفته شود.

این سخنگو افزود: کره شمالی توانمندی‌های شناسایی ماهواره خود را بدون تردید افزایش خواهد داد تا به دقت اقدامات نظامی آمریکا و متحدانش را زیر نظر بگیرد.

ماه گذشته، کره شمالی اولین ماهواره خود را پس از دو پرتاب ناموفق در طی سال جاری میلادی، وارد مدار زمین کرد.

کره جنوبی و آمریکا پرتاب ماهواره کره شمالی را محکوم کردند و آن را نقض قوانین شورای امنیت ملی سازمان ملل خواندند که هرگونه پرتاب آزمایشی موشک‌های بالستیک کره شمالی را ممنوع می‌کند.

پیونگ یانگ در پاسخ به این واکنش‌ها، هشدار داد از حقوق مشروعش که پرتاب‌های ماهواره‌ای را شامل می‌شود استفاده خواهد کرد.

وزارت دفاع کره شمالی نیز روز شنبه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که هرگونه مداخله آمریکا در عملیات ماهواره‌ای پیونگ یانگ در فضا اعلام جنگ تلقی می‌شود.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha