بیش از ۲۰۴ هزار مسافر از پایانه مرزی پرویزخان تردد کردند

قصرشیرین- ایرنا- سرپرست اداره کل گمرک پرویزخان از تردد ۲۰۴ هزار و ۲۶۶ مسافر از ابتدای امسال تا آبان ماه از این گذرگاه رسمی به داخل و یا خارج از کشور خبر داد.

«رضا قربانی» روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه تردد مسافران از مرز پرویزخان نسبت به مدت مشابه سال قبل ۷۳ درصد رشد داشته است، افزود: از مجموع ترددهای صورت گرفته از مرز رسمی پرویزخان، ۱۰۸ هزار و ۲۶۸ نفر به داخل کشور ورود کرده‌اند.

وی اظهار کرد: همچنین در هشت ماهه امسال تعداد ۹۵ هزار و ۹۹۸ نفر از مسافران نیز از مرز رسمی پرویزخان به سمت عراق عزیمت داشته اند.

سرپرست اداره کل گمرک پرویزخان گفت: در هشت ماهه سپری شده از سال جاری تشریفات گمرکی برای کالای همراه ۲۰۴ هزار و ۲۶۶ مسافر نیز در این گمرک انجام شده است.

وی اضافه کرد: پرویزخان به دلیل هم مرز بودن با حوزه اقلیم کردستان عراق و قرابت های دینی، قومی و زبانی که با شهرستان‌های غربی استان کرمانشاه دارد همواره از اهمیت خاصی برخوردار است و از مرزهای مهم است که مسیر امن و ایمن برای تردد مسافر و ترانزیت کالا دارد.

بیش از ۲۰۴ هزار مسافر از پایانه مرزی پرویزخان تردد کردند

به گزارش ایرنا، حجم تجارت خارجی مرز رسمی پرویزخان از ابتدای امسال تاکنون به بیش از سه میلیارد و ۷۲ میلیون دلار رسید که در تاریخ مبادلات این منطقه و حتی گمرکات استان کرمانشاه سابقه نداشته است.

سال ۱۴۰۱ جمهوری اسلامی ایران از طریق مرزهای زمینی خود ۶ میلیارد و ۴۹۳ میلیون و ۹۹۵ هزار و ۲ دلار کالا به وزن ۱۶ میلیون و ۸۸۳ هزارو ۵۹۷ تن به کشور عراق صادرات داشت که سهم استان کرمانشاه ۲ میلیارد و ۶۷۳ میلیون و هفت هزار و ۹۸۸ دلار کالا با وزن ۶ میلیون و ۷۷۲ هزار و ۵۷۷ تن بود و در این بین پرویزخان بیشترین سهم را به خود اختصاص داد.

شهرستان مرزی قصرشیرین با بیش از ۲۷ هزار نفر جمعیت در غرب کرمانشاه با عراق ۱۸۶ کیلومتر مرز دارد که در امتداد این مرز ۲ معبر رسمی پرویزخان و خسروی قرار دارد و مبادلات اقتصادی، تجاری و صادرات کالا به اقلیم کردستان و حکومت مرکزی عراق از این ۲ مرز انجام می‌شود.

عمده کالاهای صادراتی از مرز رسمی پرویزخان قصرشیرین با مناطق کردنشین عراق به ویژه شهرهای کلار، سلیمانیه، موصل، خانقین و کرکوک در بخش مرکزی این کشور انجام می‌شود.

مرز خسروی در ۲۰ کیلومتری قصرشیرین دارای بزرگترین پایانه زمینی بین المللی خاورمیانه است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha