۱۹ آذر ۱۴۰۲، ۷:۱۹
کد خبرنگار: 895
کد خبر: 85311255
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

نظارت بر ساخت، مکمل اجرای نهضت ملی مسکن در گناباد

گناباد- ایرنا- مسکن به عنوان یکی از ضرورتهای زندگی مردم و از جمله قشر جوان، این روزها با افزایش قیمت در اجاره و خرید و فروش مواجه است که این مشکل در شهر کوچکی چون گناباد، به نسبت سایر نقاط استان خراسان رضوی و کشور بیشتر به چشم می آید.

به گزارش ایرنا، در شرایطی که به طور معمول و بر اساس مصوبه دولت نرخ اجاره بهای مسکن باید نسبت به سال قبل ۲۰ تا ۳۰ درصد افزایش یابد اما در شهرستان گناباد اجاره بهای مسکن ۲ تا سه برابر افزایش یافته که این وضعیت جوانان و افرادی را که به دنبال تشکیل زندگی مشترک هستند، دچار مشکل کرده است.

گرانی قیمت زمین، مسکن و اجاره‌بها که به طور معمول از مشکلات زندگی در کلانشهرها است گویا این روزها به شهرهای کوچکی نظیر گناباد هم سرایت و شهروندان را درگیر کرده است.

وجود قطعات زیاد زمین کشاورزی غیرقابل تغییر کاربری در داخل شهر گناباد و از طرفی قیمت گذاری های کاذب توسط برخی افراد غیرمتخصص و دلال در بازار زمین و مسکن، موجب افزایش قیمت این کالا در بازار این شهرستان شده است.

این گرانی ها کار را به جایی رسانده است که امام جمعه گناباد نیز امسال به دفعات در خطبه های نماز جمعه به گرانی زمین و مسکن و افزایش ۲ تا سه برابری اجاره بهای واحدهای مسکونی در این شهرستان واکنش نشان داده و با اشاره به آنکه استمرار این معضل، مشکلات زیادی را برای مردم و جوانان ایجاد می کند،‌ خواستار توجه بیشتر مسوولان برای ریشه‌یابی و رفع این معضل شده است.

وجود قطعات زیاد زمین کشاورزی غیرقابل تغییر کاربری در داخل شهر گناباد و از طرفی قیمت گذاری های کاذب توسط برخی افراد غیرمتخصص و دلال در بازار زمین و مسکن، موجب افزایش قیمت این کالا در بازار این شهرستان شده است

امام جمعه گناباد در یکی از خطبه های نماز جمعه گفت: افزایش ۲ تا سه برابری اجاره بهای واحدهای مسکونی و صنفی مشکلات زیادی برای مستاجران این شهرستان ایجاد کرده است.

حجت الاسلام حسن صادقی نسب با اشاره به نارضایی مستاجران واحدهای مسکونی و تجاری و صنوف از افزایش بی رویه اجاره بها، افزود: بر اساس مصوبه دولت باید اجاره بهای امسال در مقایسه با سال گذشته ۲۰ تا ۳۰ درصد افزایش یابد و این در حالی است که در گناباد شاهد افزایش حتی سه برابری اجاره بها هستیم.

وی با تاکید بر لزوم توجه و نظارت مسوولان ذیربط و از جمله مسوولان قضایی بر روند دریافت اجاره بها در گناباد ادامه داد: وضعیت رها شده کنونی این بخش، بدترین ظلم به مردم و مصرف کنندگان کالای مسکن محسوب می شود.

نظارت بر ساخت، مکمل اجرای نهضت ملی مسکن در گناباد

لزوم افزایش نظارت بر خرید و فروش و اجاره مسکن

اجرای طرحهایی نظیر نهضت ملی مسکن به تنهایی در ایجاد ثبات و یا کاهش قیمت اجاره بها و خرید و فروش املاک موثر نیست بلکه در کنار آن مسوولان باید با افزایش نظارتهای میدانی بر معاملات املاک و جلوگیری از سوء استفاده برخی از افراد از بازار آشفته خرید و فروش املاک به کاهش مشکلات این بخش کمک کنند.

رییس اتحادیه مشاوران املاک گناباد گفت:‌ واگذاری زمین و املاک به تنهایی مشکل تورم بخش مسکن را کاهش نمی دهد و باید در کنار اجرای طرحهای موثری مانند نهضت ملی مسکن، نظارت مسوولان نهادهای مربوط بر معاملات این بخش نیز افزایش یابد.

مهدی درویش با اشاره به اینکه مشکل مسکن به صورت مقطعی رفع نمی شود، گفت: همه مسوولان و دستگاههای اجرایی مرتبط با حوزه زمین و مسکن باید به وظایف خود در این بخش عمل و از پراکنده کاری پرهیز کنند و با افرادی که به عناوین مختلف در افزایش اجاره بها و قیمت واحدهای مسکونی و املاک نقش دارند، برخورد شود.

وی تصریح کرد: در چند ماه اخیر جلسات متعددی برای نظارت بر فعالیت بنگاههای معاملات املاک با حضور مسوولان مربوطه برگزار شده که مقطعی بوده و اثربخشی لازم را نداشته است و نظارت اتحادیه مشاوران املاک به تنهایی نمی تواند موثر باشد، بلکه سایر بخشها و متولیان این حوزه نیز باید به وظایف خود عمل کنند.

درویش، گستردگی شهرستان، تورم و زیادی تقاضای مسکن نسبت به جمعیت را از عوامل گرانی مسکن در گناباد برشمرد.

نظارت بر ساخت، مکمل اجرای نهضت ملی مسکن در گناباد

لزوم برخورد با خرید و فروش امتیاز نهضت ملی مسکن

خرید و فروش غیرقانونی امتیاز نهضت ملی مسکن از مشکلات مهم در مسیر اجرای این طرح در گناباد است که بر اجرای موثر آن تاثیر می گذارد و باید با افزایش نظارتهای میدانی با متخلفان این بخش برخورد شود.

رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گناباد گفت: خرید و فروش امتیاز نهضت ملی مسکن غیرقانونی و تخلف است و با خریدار و فروشنده با دستور مراجع قضایی برخورد قانونی می شود.

خرید و فروش غیرقانونی امتیاز نهضت ملی مسکن از مشکلات مهم در مسیر اجرای طرح نهضت ملی مسکن در گناباد است

ناصر چیتگر با هشدار نسبت به افزایش خرید و فروش امتیاز نهضت ملی مسکن در این شهرستان، تصریح کرد: بنیاد مسکن به عنوان دستگاه متولی هرگونه قرارداد منعقد شده در این زمینه را فسخ و ابطال می کند.

وی تصریح کرد: برخورد سلیقه ای و صدور قراردادهای بدون ضابطه و رعایت موازین قانونی در افزایش قیمت زمین و مسکن و اجاره بهای واحدهای مسکونی این شهرستان موثر بوده است.

وی گفت:‌ در یک روستای کناباد ۴۰ واحد مسکونی، هر واحد با چهار میلیارد و ۶۰۰ میلیون ریال ساخته شد که هنوز این واحدها به متقاضیان تحویل داده نشده بود قیمت هر واحد در بازار به ۱۳ میلیارد ریال افزایش یافت، که برخی از دست اندرکاران معاملات مسکن در این نرخ گذاری و افزایش قیمت نقش داشتند.

چیتگر، افزایش اجاره بهای واحدهای مسکونی را از دیگر معضلات شهرستان گناباد ذکر کرد و افزود: از مراجع قضایی و دادستان عمومی و انقلاب گناباد درخواست می شود با افزایش نظارتها با متخلفان در معاملات املاک به صورت جدی برخورد کنند.

رییس اداره راه و شهرسازی گناباد نیز با تاکید بر ممنوعیت خرید و فروش امتیاز نهضت ملی مسکن در این شهرستان، درج آگهی های مربوط به خرید و فروش امتیاز نهضت ملی مسکن توسط برخی شهروندان در نرم افزارهای مربوط به معاملات مسکن گناباد را فیرقانونی خواند.

سعید خواجه افزود:‌ خرید و فروش رتبه و امتیاز مسکن ملی در دفترخانه و بنگاه مشاوران املاک یا به هر طریق دیگری ممنوع بوده و منجر به تبعات حقوقی همچون ابطال پروانه کسب و اشتغال، لغو و ابطال معامله و لغو تمام امتیازات مربوط به ثبت نام مسکن ملی و طرح های مشابه برای این دسته اشخاص می‌ شود.

نظارت بر ساخت، مکمل اجرای نهضت ملی مسکن در گناباد

وجود زمین های بدون استفاده، عامل افزایش قیمت مسکن

نایب رییس شورای اسلامی شهر گناباد با اشاره به اینکه کمبود زمین یکی از عوامل مهم در افزایش قیمت زمین و مسکن در این شهر است، گفت: این در حالی است که تعداد زیادی زمین بدون استفاده در نقاط مختلف گناباد رها شده است که مالکان آن در سالهای گذشته نسبت به تعیین تکلیف آنها اقدام نکرده اند.

محمد صابری افزود: برای آنکه طرح نهضت ملی مسکن به اهداف خود و ایجاد ثبات در بازار مسکن و کاهش قیمت زمین و املاک و اجاره بها دست یابد مسوولان باید در کنار اجرای این طرح سایر مولفه ها و معضلات را که در افزایش قیمت این بخش دخیل هستند، رفع کنند.

وی تصریح کرد: بر اساس قانون شهرداری ها، اگر زمین‌هایی که کاربری مسکونی دارند به مدت سه سال ساخته نشوند کاربری این زمین‌ها واگذار می‌شود و اجرای این قانون در گناباد در کاهش مشکلات این بخش نقش زیادی دارد.

صابری گفت: یکی از راهکارهای کنترل رشد قیمت مسکن در گناباد می تواند با همکاری فرمانداری، شهرداری و شورای شهر اجرا شود که زمین‌های خالی و رهاشده سطح شهر که کاربری مسکونی دارند شناسایی شده و به مالکان آن ۶ ماه فرصت داده شود که زمین ها را دیوارکشی کنند تا یا مالک مجبور به فروش ملک خود شده و یا شروع به ساخت و ساز کند.

نظارت بر ساخت، مکمل اجرای نهضت ملی مسکن در گناباد

طرح نهضت ملی مسکن نویدبخش، کاهش مشکل قیمت زمین و اجاره

دولت سیزدهم در ۲ سال گذشته توجه خاصی به مشکلات اقتصادی و اجتماعی مردم در بخشهای مختلف از جمله بخش مسکن داشته است و یکی از اقدامات مهم در این حوزه اجرای طرح نهضت ملی مسکن بوده است.

کاهش هزینه بیمه، ساماندهی عوارض صدور پروانه و عرضه سیمان و فولاد با قیمت مناسب به سازندگان طرح نهضت ملی مسکن از جمله برنامه‌های دولت برای کاهش قیمت تمام شده مسکن بوده است.

از مجموع ۱۳ هزار نفر که تاکنون برای نهضت ملی مسکن در گناباد ثبت نام کرده اند بیش از ۹ هزار و ۷۰۰ نفر متقاضی شرایط نخست برخورداری از مزایای این طرح را داشته اند که شرایط ۶ هزار نفر تاکنون تایید نهایی شده است.

زمین مورد نیاز برای ۲ هزار و ۳۶۵ نفر از متقاضیان نهضت ملی مسکن این شهرستان تامین شده و بیش از ۳۵۰ هکتار زمین برای اجرای این طرح به مناطق شهری و روستایی گناباد الحاق شده است.

یکی از متقاضیان نهضت ملی مسکن در گناباد در گفت وگو با خبرنگار ایرنا، اجرای طرح نهضت ملی مسکن را ضرورتی مهم برای کاهش قیمت و اجاره بهای واحدهای مسکونی در این شهرستان ذکر کرد.

علیرضا صادقیان اضافه کرد: یکی از دلایل افزایش قیمت زمین و مسکن و اجاره بهای واحدهای مسکونی در گناباد علاوه بر افزایش نرخ مصالح ساختمانی و دستمزد کارگران و دست اندرکاران ساخت و ساز، کمبود زمین است و بخش زیادی از زمین های کشاورزی در این شهر وجود دارد که امکان تغییر کاربری آنها وجود ندارد.

وی تصریح کرد: طبیعی است که هر زمان عرضه از تقاضا بیشتر شود و یا عرضه افزایش یابد به همان نسبت شاهد کاهش قیمت کالا خواهیم بود و اجرای طرح نهضت ملی مسکن هم نقش مهمی در کاهش قیمت املاک و اجاره بهای واحدهای مسکونی در سطح کشور و به تبع آن گناباد دارد.

علیرضا محبی، یک شهروند دیگر گناباد گفت: با عنایت به افزایش هزینه های ساخت و از طرفی قیمت مصالح ساختمانی، مسوولان باید با افزایش تسهیلات نهضت ملی مسکن از متقاضیان این بخش حمایت کنند.

افزایش دستمزدها از مشکلات مهم اجرای طرح نهضت ملی مسکن در گناباد است

این متقاضی نهضت ملی مسکن گناباد اظهار داشت: با وجود افزایش تسهیلات نهضت ملی مسکن از چهار میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال به پنج میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال در سال جاری، برخی از افراد دارای شرایط که زمین آنان در راستای نهضت ملی مسکن تامین شده، به دلیل افزایش قیمت های سرسام آور هزینه های ساخت و ساز توان ساخت واحد مسکونی خود را ندارند و به عبارت دیگر سهم آورده آنان کفاف نیازها را نمی دهد.

غلامرضا مرادی، رییس نظام مهندسی ساختمان گناباد هم افزایش دستمزدها را از مشکلات مهم اجرای طرح نهضت ملی مسکن برشمرد و خواستار افزایش نظارت بر این بخش شد.

واگذاری هزار قطعه زمین به طرح جوانی جمعیت در گناباد

فرماندار گناباد به خبرنگار ایرنا گفت: در قالب طرح جوانی جمعیت، هزار قطعه زمین به افراد دارای شرایط در این شهرستان اختصاص یافته است که از این میزان تاکنون ۲۷۸ قطعه زمین در ۲ مرحله و بر اساس قرعه کشی به متقاضیان اهدا شده است.

رضا نصیری افزود:‌ علاوه بر آن، در قالب طرح نهضت ملی مسکن، تاکنون زمین مورد نیاز برای ۲ هزار و ۳۶۵ متقاضی در ۱۱ سایت این طرح در شهرهای گناباد، کاخک، بیدخت و روشناوند تامین شده است.

وی گفت:‌ مهمترین راه توسعه و پیشرفت شهرستان گناباد توجه به بخش مسکن است و اگر مشکل مسکن مردم رفع شود علاوه بر آنکه بیش از ۱۰۰ شغل جانبی مرتبط با ساخت و ساز از مزایای آن بهره مند می شوند شاهد توسعه و اشتغال و رونق اقتصادی منطقه خواهیم بود.

مرکز شهرستان گناباد در ۲۸۷ کیلومتری جنوب مشهد واقع است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha