سالانه هفت هزار تن انواع ظروف مسی در زنجان تولید می‌شود

زنجان - ایرنا - معاون صنایع‌ دستی و هنرهای سنتی استان زنجان گفت: سالانه هفت هزار تن و روزانه ۲۰ تن انواع ظروف مسی توسط هنرمندان استان تولید می شود.

سید میکائیل موسوی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به رونق مسگری در استان، افزود: هم اکنون ۷۰۰ کارگاه مسگری در استان فعال است و سه هزار هنرمند در این حوزه به صورت مستقیم مشغول به کار هستند.

وی با بیان اینکه با حمایت ها و اقدامات انجام گرفته، رونق این رشته تاریخی در استان بیش از گذشته نمود یافته است، اضافه کرد: هم اکنون هنرمندان مسگری در حوزه قلم زنی، حکاکی روی مس و نقره کوبی طرح های متفاوتی را ارائه می کنند.

این مسوول ادامه داد: امروزه با اقدامات انجام شده، مس زنجان به یک هنر تزئینی - کاردبردی تبدیل و با اقبال مخاطبان مواجه شده است.

وی به وضعیت صادرات این هنر دستی نیز اشاره کرد و گفت: مشکل کنونی در صادرات مس به ظروف آن بر می گردد که باید قلع ریزی و "سفید کاری" شود که چنین چیزی اصولا در کشورهای خارجی وجود دارد.

معاون صنایع‌ دستی و هنرهای سنتی استان زنجان ادامه داد: در زمان حاضر صادرات دیگر اقلام مس نظیر گلدان و قندان انجام می شود و مشکلی در این خصوص وجود ندارد.

وی خاطر نشان کرد: طی روز گذشته در راستای ترویج هنرهای‌ سنتی و با هدف رونق اقتصادی، کارگاه صنایع‌ دستی مس در شهر زنجان با اعتباری بالغ بر ۲۰ میلیارد ریال افتتاح شد.

موسوی خاطر نشان کرد: این کارگاه صنایع‌ دستی در زمینی به مساحت ۲۰۰ متر مربع ساخته شده که به صورت مستقیم برای ۱۲ نفر به صورت مستقیم و بیش از ۲۰ نفر به صورت غیرمستقیم شغل ایجاد کرده است.


اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha