تبریز میزبان بیست و سومین نمایشگاه سیار موزه ملی علوم و فناوری ایران شد

تبریز - ایرنا - بیست و سومین نمایشگاه سیار موزه ملی علوم و فناوری ایران با مشارکت استانداری و آموزش و پرورش آذربایجان شرقی همزمان با یازدهمین نمایشگاه نوآوری رینوتکس و نخستین جشنواره نوآوری و فناوری دانش‌آموزی رینوفست در تبریز برپا می‌شود.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا از روابط عمومی این موزه، این نمایشگاه از ساعت ۱۳ سه‌شنبه ۱۴ آذر در محل نمایشگاه بین‌المللی تبریز، سالن پروین اعتصامی آماده بازدید علاقه مندان خواهد بود.

در این نمایشگاه سیار، آثاری از موزه علوم و فناوری در ۲ بخش علوم جدید و قدیم در معرض دید علاقه مندان قرار می گیرد .

موزه ملی علوم و فناوری ایران به جز نمایشگاه‌هایی که در ساختمان اصلی موزه دارد، بخشی از فعالیت‌های خود را در خارج از موزه برگزار می‌کند، از آن‌جا که بسیاری در تهران و شهرهای دیگر، به راحتی امکان دسترسی به موزه را ندارند، بنابراین به منظور تحقق عدالت آموزشی و در صورتِ وجود شرایط و پیش‌نیازها، موزه به شهر و محلۀ شما آورده می شود.

تا کنون بیش از ۴۰ نمایشگاه خارج از موزه در چهار گوشه کشور برگزار شده است و شهرداری‌ها، اداره‌های دولتی، دانشگاه‌ها و مدارس، شرکت‌ها و مراکز صنعتی می‌توانند میزبان و درخواست کننده برگزاری این نمایشگاه‌ها باشند.

در نمایشگاه علوم قدیم موزه ملی علوم و فناوری ایران آثاری مرتبط با فناوری‌های بومی ایران نمایش داده می‌شود، موضوع‌های انتخاب شده برای این نمایشگاه شامل الکتریسیته (پیل اشکانی)، نقشه‌برداری و ریاضی (ترازهای بازسازی‌ شده‌ ابوحاسب محمد کرجی قرن پنجم هجری)، مکانیک (طرح‌های بازسازی شده منسوب به ابوعلی‌سینا در قرن چهارم هجری)، سیالات (طرح‌های بازسازی شده از کتاب الحیل احمد بن موسی شاکر خراسانی قرن سوم هجری) و نجوم (ابزارهای نجومی بازسازی شده رصدخانه‌ی مراغه در قرن هفتم هجری) است و هدف اصلی این بخش معرفی بخشی از میراث علمی ایرانیان در دوره‌های مختلف تاریخی به خصوص دوران اسلامی است.

در نمایشگاه علوم جدید نیز به شکل تعاملی به موضوع‌های مختلف مرتبط با علم فیزیک پرداخته شده است که شامل قوانین حرکت (۶ نوع آزمایش مختلف)، انواع مولدهای انرژی (۳ نوع آزمایش)، نورشناسی (۸ نوع آزمایش) بوده و هدف از طراحی این نمایشگاه آموزش موضوع‌های جذاب فیزیک به شکل عملی و با مشارکت مخاطبان است.

یازدهمین نمایشگاه نوآوری و فناوری ربع رشیدی (رینوتکس ۲۰۲۳) ۱۴ تا ۱۷ آذرماه جاری در نمایشگاه بین المللی تبریز برپا می شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha