روند صدور اسناد مالکیت زراعی در خلخال رضایت‌بخش نیست

اردبیل- ایرنا- فرماندار خلخال با بیان اینکه روند صدور اسناد مالکیت زراعی در این شهرستان ضعیف است، گفت: تا پایان آذرماه باید برای ۴۰ درصد اراضی شهرستان سند تک برگ صادر می‌شد که تاکنون تنها برای هفت درصد اراضی سند صادر شده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا سید جواد یحیی‌زاده روز یکشنبه در جلسه بررسی صدور اسناد مالکیت شهرستان خلخال گفت: در حالی که تعهد شهرستان تا پایان آذر ماه صدور سند مالکیت تک برگی برای ۴۰ دست کم درصد از اراضی زراعی این شهرستان است تاکنون تنها برای کمتر از هفت درصد اراضی زراعی این شهرستان سند مالکیت صادر شده است.

فرماندار خلخال خواستار همراهی و همکاری مسئولین دستگاه‌های اجرایی، بخشداران و دهیاران با شرکت‌ نقشه‌برداری اراضی زراعی روستاها و طرف قرارداد با اداره ثبت اسناد و املاک شد و گفت: برای تسریع در فرایند کار در صورت لزوم از ظرفیت نیروی انسانی سازمان نظام مهندسی کشاورزی هم استفاده شود.

یحیی زاده همچنین گفت: برای افزایش سرعت کار صدور اسناد مالکیت زراعی و همچنین پیشگیری از هرگونه تضییع حقوق دولتی مسئولین دستگاه‌های اجرایی قبل از صدور اسناد زراعی موظف به اعلام حریم های خود به مراجع ذیربط هستند.

کشاورزان از سند دار کردن اراضی کشاورزی استقبال نمی‌کنند

معاون اداره کل ثبت و اسناد املاک استان اردبیل نیز در این جلسه علت کندی در روند صدور اسناد مالکیت زراعی در خلخال را عدم استقبال کشاورزان از طرح سنددار کردن اراضی کشاورزی و بی رغبتی آنان به تشکیل پرونده‌های ثبتی ذکر کرد.

بهرام حیدری گفت: با وجود سستی روند صدور اسناد مالکیت زراعی در خلخال خوشبختانه استان اردبیل در این زمینه جزو استان‌های برتر بوده به صورتی که در بحث تعیین تکلیف اراضی رتبه دوم و از لحاظ اجرای طرح کاداستر و رفع تداخل رتبه پنجم استان‌های کشور را به خود اختصاص داده است.

وی با بیان اینکه برای صدور اسناد زراعی هیچ مبلغی از کشاورزان و زارعین استان دریافت نمی‌شود، گفت: برای افزایش سرعت صدور اسناد مالکیت زراعی و پرداخت حقوق معوقه شرکت نقشه‌برداری و مجری طرح نقشه برداری اراضی زراعی این شهرستان تلاش خواهد کرد.

شناسایی ۷۲ هزار هکتار اراضی برای رفع تداخل

همچنین در این جلسه مدیر جهاد کشاورزی خلخال گفت: در حال حاضر از مجموع ۱۲۰ هزار سند مالکیت پیش بینی شده برای اراضی کشاورزی این شهرستان تنها برای هفت درصد اراضی سند تک برگ صادر شده است.

حسن نورمحمدی اظهار کرد: انتظار می‌رود روند عملیات اجرایی نقشه برداری اراضی زراعی و همچنین صدور اسناد سرعت بیشتری گرفته تا بر اساس برنامه زمانبندی کار به پیش برود.

مدیر جهاد کشاورزی خلخال همچنین گفت با توجه به اینکه در راستای اجرای طرح رفع تداخل ۷۲ هزار هکتار اراضی زراعی در شهرستان خلخال شناسایی شده و باید به ثبت برسد، کار صدور اسناد مالکیت زراعی کمتر از یک هزار هکتار بوده است.

نورمحمدی یادآورشد: با توجه به در نظر گرفتن میانگین دهم هکتار برای هر سند زراعی پیش بینی می‌شود حداقل ۱۲۰ هزار سند تک برگی زراعی برای اراضی کشاورزی از سوی اداره ثبت اسناد و املاک این شهرستان برای کشاورزان منطقه صادر شود.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha