تحرکاتی امیدبخش در اقتصاد خراسان‌شمالی به روایت آمار

بجنورد- ایرنا- بازگشت ۱۱۲ واحد راکد به چرخه تولید، افزایش نرخ مشارکت اقتصادی به ۴۵.۲ درصد، کاهش ۴.۱ درصدی نرخ بیکاری، افزایش ۳۰ درصدی صادرات و کسب رتبه سوم در شاخص امنیت سرمایه‌گذاری طی عملکرد دولت بیانگر تحرکاتی امیدبخش در اقتصاد خراسان‌شمالی برای جبران عقب ماندگی‌های تاریخی است.

به گزارش ایرنا، محرومیت زدایی و ارتقای شاخص توسعه در استان ها گرچه در چند سال گذشته از سوی مسوولان وقت نیز مطرح و در این مسیر کم و بیش اقداماتی انجام شد اما دولت سیزدهم برای ارتقای شاخص های توسعه به دور از هیاهو، مسیر درست و پایداری را انتخاب کرده و در این راستا نقاط ضعف و کمبودهای هر یک از استان ها شناسایی و برنامه هایی جهت جبران عقب ماندگی ها تدوین و اجرایی کرد.

استان یک میلیون نفری خراسان شمالی نیز یکی از استان های محروم کشور است که جدای از رفع محرومیت ها در حوزه های عمرانی و اجتماعی، اقدامات قابل توجهی در حوزه اقتصادی آن طی عملکرد دولت برای ریل‌گذاری صحیح و حرکت به سوی آینده ای بهتر انجام شده است.

این ریل گذاری صحیح را می توان در شاخص های ارزیابی اقتصادی همچون امنیت سرمایه گذاری، ‌نرخ رشد اقتصادی، نرخ بیکاری، نرخ تورم، نرخ مشارکت اقتصادی و احیای واحدهای راکد مشاهده کرد.

شاخص هایی که طی عملکرد دولت سیزدهم در خراسان شمالی ارتقا یافته است و دلیل این ادعا نیز بالا بودن نرخ اشتغال و مشارکت اقتصادی این استان از میانگین کشوری است.

بر اساس اعلام مرکز آمار ایران، خراسان شمالی در شاخص نرخ مشارکت اقتصادی در استان ۴۵.۲ درصد است که این رقم چهار درصد از میانگین کشوری بالاتر است و نرخ بیکاری هم ۴.۱ درصد کاهش داشته که جزو ۲ استان برتر به لحاظ پایین بودن نرخ بیکاری است.

همچنین با سیاستگذاری هایی هدفمند نرخ تورم نیز در خراسان شمالی با روندی کاهشی از ۵۷.۴ درصد در اردیبهشت ماه به ۵۱.۶ درصد در پایان شهریورماه جاری رسید.

این دستاوردهای امید بخش اقتصادی جدا از اقداماتی است که دولت در حوزه های عمرانی، آموزشی و روستایی برای محرومیت زدایی از قامت این استان محروم انجام داده است که در ادامه در گفت و گو با مسوولان خراسان شمالی به تبیین آنها می پردازیم:

تحرکاتی امیدبخش در اقتصاد خراسان‌شمالی به روایت آمار

بازگشت ۱۱۲ واحد راکد به چرخه تولید

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان شمالی در این باره می گوید: ۱۱۲ واحد تولیدی و خدماتی راکد در دولت سیزدهم با سرمایه گذاری ۶ هزار و ۹۰۰ میلیارد ریال به چرخ تولید بازگشت.

ناصر فخر موحدی می افزاید: در مجموع ۴۱ واحد با اشتغالزایی ۴۲۴ نفر در سال ۱۴۰۱، ۲۵ بنگاه اقتصادی با اشتغالزایی ۳۲۲ نفر در سال ۱۴۰۰ و ۴۶ بنگاه اقتصادی راکد با اشتغالزایی ۲۳۵ نفر در نیمه نخست سالجاری به چرخه تولید بازگشت.

به گفته وی؛ بازگشت این تعداد واحد تولیدی به چرخه فعالیت موجب اشتغال ۹۸۱ نفر شد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان شمالی عنوان می کند: واحدهای تولیدی احیا شده در نیمه نخست سالجاری شامل؛ ۳۷ واحد تولیدی با ۱۶۹ نفر اشتغال در حوزه صنعت و معدن، هشت واحد تولیدی با ۶۰ نفر اشتغال در حوزه کشاورزی و یک بنگاه اقتصادی با ۶ نفر اشتغال در حوزه گردشگری و صنایع دستی است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ۲ هزار و ۸۷ واحد تولیدی فعال در حوزه صنایع و معدن در استان فعال است می افزاید: از این تعداد ۱۸۲ واحد تولیدی در بخش گردشگری و صنایع دستی، یکهزار و ۲۵۵ واحد در بخش کشاورزی و ۶۵۰ واحد در بخش صنعت و معدن فعال است.

تحرکاتی امیدبخش در اقتصاد خراسان‌شمالی به روایت آمار

افزایش ۱.۳ درصدی مشارکت اقتصادی

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان‌ شمالی در ادامه می گوید: نرخ مشارکت اقتصادی استان در دولت سیزدهم ۱.۳ درصد افزایش یافت.

فخرموحدی می افزاید: نرخ مشارکت اقتصادی در استان ۴۵.۲ درصد است که این رقم چهار درصد از میانگین کشوری بالاتر است.

وی ادامه می دهد: خراسان شمالی با ۴۵.۲ درصد نرخ مشارکت اقتصادی اکنون جزو ۶ استان برتر در مشارکت اقتصادی بالا است.

فخرموحدی خاطرنشان می کند: نرخ مشارکت اقتصادی در خراسان شمالی در بهار سال گذشته ۴۴.۲ درصد بود.

کاهش ۴.۱ درصدی نرخ بیکاری

مدیر توسعه کارآفرینی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان شمالی می گوید: نرخ بیکاری تابستان امسال در استان ۵.۲ درصد گزارش شد که این رقم نسبت به مدت مشابه پارسال ۴.۱ درصد کاهش یافت.

محمد اربابی با بیان اینکه خراسان شمالی جزو ۲ استان برتر به لحاظ پایین بودن نرخ بیکاری است، می افزاید: نرخ بیکاری استان در تابستان پارسال ۹.۲ درصد گزارش شده است.

وی؛ احیای واحدهای تولیدی غیرفعال در استان، ایجاد بنگاه‌های خرد و کلان اقتصادی، پرداخت تسهیلات اشتغال‌ و پرداخت تسهیلات مشاغل خانگی را از دلایل کاهش نرخ بیکاری در استان دانست.

مدیر توسعه کارآفرینی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان شمالی خاطرنشان می کند: نرخ بیکاری کشور در تابستان امسال ۷.۹ درصد و در تابستان پارسال ۸.۹ درصد گزارش شده است که بر این اساس جمعیت بیکار در میان افراد ۱۵ ساله و بیشتر در سال جاری یک درصد کاهش یافته است.

تحرکاتی امیدبخش در اقتصاد خراسان‌شمالی به روایت آمار

روند کاهشی نرخ تورم

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان شمالی در این باره می گوید: نرخ تورم استان با روندی کاهشی از ۵۷.۴ درصد در اردیبهشت ماه به ۵۱.۶ درصد در پایان شهریورماه جاری رسید.

مرتضی بهزادفر می افزاید: نرخ تورم استان در اردیبهشت ماه سالجاری ۵۷.۴ درصد بود که از نظر رتبه در جایگاه چهارم بین استان های کشور قرار داشت ولی با اجرای سیاست های تورمی در کشور و رصد شاخص های موثر بر تورم این شاخص در استان کاهش یافت.

وی شاخص نرخ تورم سالانه کشور در شهریورماه امسال را ۴۶.۱ درصد عنوان می کند و می گوید: اگرچه این شاخص در استان کاهشی بوده ولی هنوز هم ۵.۵ درصد از میانگین کشوری بالاتر است و با سیاست های اقتصادی جدید امیدوار هستیم این شاخص باز هم بهبود یابد.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان شمالی ادامه می دهد: در آخرین گزارش که شهریورماه توسط مرکز آمار ایران منتشر شده، رتبه استان ضمن حفظ روند کاهشی نرخ تورم از جایگاه چهار به جایگاه ۶ در بین استان های کشور رسید.

به گفته بهزادفر؛ نرخ تورم کشور در اردیبهشت ماه سال جاری ۴۹.۱ درصد بود.

تحرکاتی امیدبخش در اقتصاد خراسان‌شمالی به روایت آمار

افزایش ۳۰ درصدی صادرات

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی می گوید: ۲۷۴ هزار تُن کالا در نیمه نخست امسال از استان صادر شد که به لحاظ وزنی نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳۰ درصد افزایش یافت.

حسین حاجی بگلو می افزاید: میزان صادرات کالا از خراسان شمالی در این مدت به ۷۹ میلیون دلار رسید.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی افزود: عمده کالاهای صادراتی استان شامل محصولات پتروشیمی، محصولات فولادی، سیمان، شمش آلومینیوم، فوم طرح دار و ابزارهای طرح دار پلی استایرن، رب گوجه فرنگی، گرانول لاستیک، کف پوش، اسید سیتریک، مصنوعات آلومینیوم، محصولات پلاستیکی، خرده لاستیک فرسوده، درپوش و قوطی خالی کنسرو است.

وی گفت: کالاهای صادراتی استان به کشورهای مختلف از جمله عراق، ترکمنستان، افغانستان، ترکیه، امارات متحده،عربی، پاکستان، ازبکستان، آذربایجان، فدراسیون روسیه، آلمان، لهستان، ارمنستان، گرجستان، صربستان، ایتالیا و قزاقستان صادر شد.

افزایش کشورهای هدف صادراتی

حاجی بگلو خاطرنشان می کند: نیمه نخست امسال هفت محصول جدید به سبد کالاهای صادراتی استان افزوده شد که شامل هیدروکسید سدیم، کمپرسور، خوراک دام و طیور، کامپاند پلی اتیلن، لوازم شوینده، گالن،دستگاه نانوایی است همچنین در این مدت برخی محصولات هم از سبد صادراتی استان خارج شد که شامل ۹ محصول از جمله شمشاد و رز هلندی و انواع گیاهان آپارتمانی، الکتروموتور، پمپ کولر آبی، بذر ذرت، ازت، ملامین و آبنبات است.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی می افزاید: امسال هشت کشور شامل اتریش، رومانی، فرانسه، چین، مقدونیه، بوسنی هرزگوین، اسلونی و اسپانیا به کشورهای هدف صادراتی استان افزوده شد.

وی درباره سهم گمرک خراسان شمالی از صادرات، می گوید: نیمه نخست امسال ۱۳۲ هزار و ۶۰۰ تن کالا به ارزش ۴۹ میلیون و ۵۰۰ هزار دلار کالا از گمرک استان صادر شد که نسبت به مدت مشابه پارسال از نظر ارزشی ۳۷ درصد کاهش و از نظر وزنی ۱۸ درصد افزایش دارد.

تحرکاتی امیدبخش در اقتصاد خراسان‌شمالی به روایت آمار

کسب رتبه سوم در امنیت سرمایه‌گذاری

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان شمالی در این باره می گوید: براساس آخرین پایش و ارزیابی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، خراسان شمالی در شاخص ملی امنیت سرمایه‌گذاری، رتبه سوم را در بین استان‌ها کسب کرد.

مرتضی بهزادفر می افزاید: کسب این رتبه بیانگر ایجاد فضای با ثبات سرمایه گذاری در خراسان شمالی طی عملکرد دولت است.

به گفته وی؛ استان های هرمزگان و گلستان به ترتیب در رتبه های نخست و دوم شاخص ملی امنیت سرمایه‌گذاری قرار دارند.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان شمالی خاطرنشان می گوید: شاخص امنیت سرمایه‌گذاری براساس هفت نماگر؛ تضمین حقوق مالکیت سرمایه گذاری بخش خصوصی، شفافیت و سلامت اداری، ثبات و پیش‌بینی پذیری مقررات و رویه‌های اجرایی، مصونیت جان و مال شهروندان، فرهنگ وفای به عهد، صداقت و درستی، عملکرد دولت و ثبات اقتصاد کلان تعیین می‌شود.

بهزاد می افزاید: در این میان خراسان شمالی در برخی نماگرها همچون تضمین حقوق مالکیت سرمایه گذاری بخش خصوصی جایگاه نخست را کسب کرده است.

خراسان شمالی ۱۸ شهرک و ناحیه صنعتی و یک منطقه ویژه اقتصادی با ۲۸۷ واحد صنعتی فعال با سرمایه گذاری بیش از چهار هزار میلیارد ریال دارد که افزون بر چهار هزار و ۵۰۰ کارگر در این واحدهای صنعتی اشتغال دارند.

اکنون حدود ۳۰ هزار واحد صنفی شامل بیش از پنج هزار و ۵۷۰ واحد تولیدی، چهار هزار و ۶۴۸ واحد ارائه خدمات فنی، ۱۲ هزار و ۴۶۳ واحد توزیعی و سه هزار و ۲۳۱ واحد خدماتی در خراسان شمالی زیر نظر ۱۴۰ اتحادیه صنفی این استان فعالیت دارند.

سهم اشتغال خراسان شمالی در بخش کشاورزی ۳۹.۶ درصد، صنعت ۲۴.۳ درصد و خدمات ۳۶.۱ درصد است و سهم این استان در حوزه کشاورزی بیش از میانگین کشور است اما در حوزه صنعت و خدمات پایین تر است.

خراسان شمالی با ۱۰ شهرستان و یک میلیون نفر جمعیت در شمال شرق کشور واقع است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha