۱۲ آذر ۱۴۰۲، ۷:۵۵
کد خبرنگار: 909
کد خبر: 85309828
T T
۴ نفر

برچسب‌ها

اعتیاد تزریقی  عامل دوم انتقال « ایدز» در استان اصفهان است

اصفهان - ایرنا - کارشناس ایدز معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: انتقال« ایدز» از طریق رفتار پر خطر جنسی نسبت به اعتیاد تزریقی پیشی گرفته بطوری‌که امسال بیش از ۷۰ درصد از موارد انتقال در استان بدلیل رفتارهای محافظت نشده جنسی بوده است.

ابوالفضل حجاری روز یکشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود: از ابتدای امسال تاکنون حدود ۳۰ بیمار جدید مبتلابه ایدز در سطح استان شناسایی شدند که ابتلای بیش از ۷۰ درصد از آن‌ها از طریق جنسی و ۱۰ درصد از طریق اعتیاد تزریقی بوده است.

وی بابیان اینکه سالانه به‌طور میانگین حدود ۴۰ بیمار مبتلابه ایدز در استان اصفهان شناسایی می‌شود، ادامه داد: سال گذشته از بین بیماران شناسایی‌شده ۶۷ درصد آن‌ها از طریق روابط جنسی و هفت درصد از طریق اعتیاد تزریقی به ایدز مبتلا شده بودند.

حجاری بابیان اینکه از سال ۱۳۶۷ تاکنون درمجموع حدود ۸۸۰ بیمار مبتلابه ایدز در استان اصفهان شناسایی‌شده است، اظهار داشت: حدود ۲۰ درصد آن‌ها زن و ۸۰ درصد مرد هستند درحالی‌که در میانگین کشوری ۱۹ درصد از بیماران شناسایی‌شده زن و ۸۱ درصد مرد هستند و اصفهان ازنظر درصد ابتلای زنان نسبت به میانگین کشوری یک درصد بالاتر است.

وی با اشاره به اینکه میزان ابتلای زنان به ایدز در دهه ۸۰ بسیار کم بود، تصریح کرد: درصد زنان مبتلابه ایدز در حال ازدیاد است و با توجه به اینکه در زنان علاوه بر راه‌های انتقال مشخص بیماری که در مردان وجود دارد، احتمال انتقال از مادر به نوزاد نیز وجود دارد.

کارشناس ایدز مرکز بهداشت استان اصفهان با تأکید بر اینکه باید این موضوع موردتوجه بیشتر قرار بگیرد، افزود: نکته مهم اینکه بیشتر زنان از طریق همسران خود به ایدز مبتلا می‌شوند بنابراین شناسایی زودهنگام بیماران می‌تواند در قطع و کاهش این زنجیره انتقال در خانواده مؤثر باشد.

حجاری خاطرنشان کرد: ۲۵ درصد از بیماران مبتلابه ایدز شناسایی‌شده در سال جاری در استان اصفهان زن بودند.

کارشناس ایدز معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ادامه داد: از بین بیماران ایدز شناسایی‌شده در استان تاکنون حدود ۳۵۰ نفر آن‌ها جان‌باخته‌اند.

وی همچنین با اشاره به اینکه درزمینهٔ الگوی انتقال ایدز تاکنون چند موج داشته‌ایم، گفت: موج اول از طریق خون‌های آلوده وارداتی رقم خورد، سپس به اعتیاد تزریقی رسید و موج سوم، انتقال از طریق رفتارهای پرخطر جنسی است که در زمان حاضر در موج سوم قرار داریم.

کارشناس ایدز معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان اضافه کرد: در موج سوم بیشتر بیماران شناسایی‌شده از طریق روابط محافظت نشده جنسی به این بیماری مبتلا شده‌اند.

حجاری خاطرنشان کرد: راه انتقال ویروس «اچ آی وی» بین بیماران ایدز که از سال ۱۳۶۷ تاکنون در استان اصفهان شناسایی‌شده‌اند در ۵۵ درصد موارد از اعتیاد تزریقی، ۳۵ درصد روابط جنسی و ۲ درصد مادر به نوزاد بوده است.

وی بابیان اینکه در سال ۱۳۸۳ حدود ۹۲ درصد از انتقال بیماری ایدز در استان از راه اعتیاد تزریقی بوده است، تصریح کرد: با توسعه مراکز ترک اعتیاد و توزیع داروهای درمان ترک اعتیاد و همچنین ارائه خدمات آموزشی و تشخیصی، آگاهی افراد معتاد درباره خطرهای انتقال ایدز از طریق اعتیاد تزریقی افزایش‌یافته و سبب کاهش انتقال از این راه شده است.

این کارشناس با اشاره به اجرای برنامه پیشگیری و کنترل بیماری ایدز از سال ۱۳۸۱ تاکنون، خاطرنشان کرد: جلوگیری از انتقال ایدز از مادر به نوزاد یکی از اولویت‌های این برنامه بود که تاکنون در استان اصفهان ۶۰ نوزاد سالم از مادران مبتلابه او آی وی متولدشده‌اند.

حجاری بابیان اینکه امروزه داروهای بسیار مؤثری برای ایدز وجود دارد و دیگر نمی‌توان گفت که این بیماری کُشنده و غیرقابل درمان است، تصریح کرد: این بیماری در زمان حاضر مانند دیابت و فشارخون قابل‌کنترل و مدیریت است.

وی با اشاره به اینکه تست اولیه اچ آی وی به‌صورت رایگان در همه پایگاه‌های بهداشت و مراکز خدمات جامع سلامت استان اصفهان انجام می‌شود، گفت: اگر افرادی احتمال می‌دهند که ممکن است به دلیل یک رفتار پُرخطر یا محافظت نشده در معرض ابتلا به این بیماری قرار گرفتند می‌توانند به مراکز مشاوره بیماری‌های رفتاری یا مراکز خدمات جامع سلامت مراجعه کنند و آزمایش اچ آی وی انجام دهند و تحت مشاوره قرار بگیرند.

وی ادامه داد: اگر تست اولیه مثبت بود، فرد برای آزمایش‌های تخصصی و تکمیلی به یکی از مراکز مشاوره بیماری‌های رفتاری در استان ارجاع داده می‌شود تا آزمایش‌های بیشتر انجام شود و درصورتی‌که از ابتلای فرد به ایدز اطمینان حاصل شد تحت مراقبت‌های مشاوره‌ای و درمانی به‌صورت رایگان قرار می‌گیرد.

این کارشناس خاطرنشان کرد: هم‌اکنون در استان اصفهان چهار مرکز مشاوره بیماری‌های رفتاری شامل نواب صفوی در کلان‌شهر اصفهان و سه مرکز دیگر در شهرستان‌های نجف‌آباد، شاهین‌شهر و خمینی‌شهر فعال است.

حجاری با تأکید بر لزوم ارائه مشاوره و آموزش به اقشار مختلف مردم درباره ایدز افزود: اگر اطلاعات کامل درباره راه‌های انتقال ایدز به مردم داده شود چرخه انتقال آن در جامعه کاهش می‌یابد.

وی با تأکید بر نقش رسانه‌ها در اطلاع‌رسانی درباره ایدز، افزود: با آموزش‌های درست می‌توان از برخی ناهنجاری‌ها مانند ایجاد اَنگ اجتماعی و تبعیض درباره بیماران مبتلابه ایدز جلوگیری کرد.

ایدز (AIDS) ، نوعی بیماری است که در دستگاه ایمنی و توسط ویروس نقص ایمنی (HIV) ایجاد می‌شود؛ اچ آی وی، یک نوع ویروس است که به سیستم ایمنی آسیب می‌رساند.

تاکنون حدود ۴۶ هزار مبتلابه ایدز در کشور شناسایی‌شده‌اند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha