قالیباف: اگر حمایت از تولید جنبه رانت داشته باشد ظلم به تولید است

تهران- ایرنا- رییس مجلس شورای اسلامی گفت: اگر حمایت و تسهیل‌گری برای تولید، جنبه رانت به تولید بدهد و این رانت مشروط و محدود نباشد و سازمان‌دهی نشود ظلم به تولید است.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایرنا، محمدباقر قالیباف در گفت‌وگویی مسکن را مهم‌ترین چالش امروز جامعه برشمرد و گفت: برای همه قشرها به ویژه قشر جوان که در آغاز زندگی هستند، بحث اشتغال، مسکن و ازدواج مطرح است البته منظورم این نیست که اول مسکن و اشتغال را حل کنیم تا بعد ازدواج حل شود؛ به چنین ترتیبی قائل نیستم.

رییس مجلس شورای اسلامی افزود: در دنیا آن‌هایی که شرایط ایده‌آل دارند، اگر حدود ۷ تا ۸ سال از حقوق یعنی درآمدشان را به طور کامل فریز کنند و هیچ هزینه‌ای نکنند، با جمع آن باید در طبقه، محیط و جایی که هستند، بتوانند برای خود یک واحد مسکونی بنا به عرف ۷۵ متری، ۸۰ متری ۱۰۰ متری (هرجا یک عرفی دارد) تامین کنند و در شرایطی که یک جایی سخت باشد اگر حقوقشان را حداکثر بین ۱۱ تا ۱۲ سال فریز کنند، قدرت خرید یک مسکن را می‌توانند داشته باشند. اما امروز در کشور شرایط ما خیلی بالاتر از این ۱۱ یا ۱۲ سال نسبت به درآمد است که با آن بتوانیم یک مسکن تهیه کنیم.

قالیباف با اشاره به قانون جهش تولید مسکن که در مجلس یازدهم طراحی شد، تصریح کرد: به دلیل تاخیری که در گذشته نسبت به ساخت مسکن انجام شده، این قانون را نوشتیم که ۲ و ۳ نکته کلیدی و اساسی دارد. یکی از ویژگی‌های قانون این است که وقتی نوشته می‌شود ظرفیت اجرایی هم داشته باشد و روش آن و روش‌مندی آن هم مشخص باشد.

وی ادامه داد: بهترین فرصت ما زمین است و بعد تسهیلاتی که می‌توانیم در اختیار بگذاریم و سومین موضوع اینکه دولت نباید مسکن بسازد بنابراین در این قانون دولت‌ها را از تصدی‌گری در مسکن بازداشتیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: زمین حداقل ۴۵ درصد از هزینه یک ساختمان را شامل می‌شود، در بعضی جاها هم ممکن است ۵۵ درصد هم هزینه زمین، هزینه ساخت مسکن باشد که در این قانون دولت در رابطه با زمین این فرصت و اجازه را دارد که زمین در اختیار آن‌هایی که زمین ندارند، قرار دهد و هزینه را به حداقل برساند. حتی بتواند هم در شهرها و هم در روستاها اجاره ۹۹ ساله بدهد.

قالیباف یادآور شد: نکته بعدی تسهیلاتی است که می‌تواند از طریق بانک‌ها به مردم ارائه شود، البته معتقدیم که مردم (آنهایی که مسکن نیاز دارند) در یک شرایطی هستند که درآمدشان قدرت بازپرداخت وام‌هایی که می‌گیرند را هم ندارد، این را هم باید دقت کنیم که این اتفاق اینجا نیفتد. موضوع بعدی امکانی است که ما در تهیه مصالح می‌توانیم انجام دهیم. چرا که نیروی کار و انرژی‌ ارزان است و در بخش مربوط به ساختمان می‌توانیم مواد اولیه ساختمان حداقل باشد.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: واقعیت کشور ما این است که ما بخشی از مجموعه‌ها و موسسات دولتی، غیردولتی یا نیمه دولتی مثلا بانک‌ها تولید مسکن می‌کنند، بسیاری از موسسات غیردولتی هم مسکن تولید می کنند، بخش خصوصی هم مسکن تولید می‌کند و به دلیل تورمی که دوستان هم اشاره کردند، این تورم خودش قیمت این‌ها را بالا می‌برد.

وی با بیان اینکه در تورم آنهایی که یک دارایی و یک سرمایه‌ای دارند خیلی کمتر آسیب می بییند، گفت: ولی آن‌هایی که سرمایه و دارایی در این بخش‌ها ندارند بیشترین آسیب را می‌بییند، به هرحال اگر خانه به دلیل تورم گران شود، صاحب خانه، بخشی از آن تورم را جبران می‌کند، فارغ از اینکه تورم خودش اساسا منفی و بد است، اما زمانی که در شرایط تورمی هستیم، یک عده ای بیشتر آسیب می‌بینند. ازطرفی تعدادی خانه وجود دارد که احتکار شده‌اند و منتظر هستند در زمان گرانی اقدام به فروش کنند.

باید از بانک‌ها که اقدام به تولید مسکن و فروش در زمان گرانی می‌کنند مالیات اخذ شود

قالیباف با بیان اینکه باید از بساز و بفروشی که ۱۰۰ یا ۲۰۰ خانه می‌سازد یا یک مجموعه بانکی که ۳ هزار خانه می‌سازد در زمان تورم اقدام به فروش می‌کند حتما مالیات جدی بگیریم، اگر نگیریم به بقیه ظلم کردیم. از طرفی خانواده ما اگر دو شیفت کار کنند، لنگان لنگان می‌توانند هزینه اجاره مسکن، هزینه مدرسه بچه، لباس، خوراک و ... را پرداخت کند و اگر هم بتواند در سال سفر کوتاهی هم بروند. حدود ۷۰ درصد هزینه‌های خانوار، هزینه مسکن است، پس ما یک قانون یعنی مالیات بر خانه‌های خالی که اجاره نمی‌دهند را نیز تصویب کردیم.

رییس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: یک قانون دیگر که الان بین مجلس و شورای نگهبان در رفت و آمد است و تقریبا نهایی شده، بحث اجاره و رابطه موجر و مستاجر و کنترل قیمت و مجموعه سامانه‌ای است تا بتواند حرفه املاک و بنگاه‌های املاک را ساماندهی کند. در این قانون وزارت صمت و وزارت راه مسئول شدند که بتوانند این قراردادها را آنجا ثبت و ضبط کنند و رابطه‌ها را دنبال کنند تا با یک منطقی باشد و دلالی‌های اضافه آنجا انجام نشود و همه این‌ها ثبت و کنترل شود.

دولت برای اجرای قوانین حوزه مسکن انصافا زحمت می‌کشد

قالیباف با اشاره به قوانینی که به صورت کارهای کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت درمجلس تهیه و تصویب شد، گفت: دولت نیز در اجرای آن انصافا زحمت می‌کشد اما یک مقاومت‌هایی هم وجود دارد یعنی تا این سامانه‌ها سرجای خود قرار گیرد و این فرهنگ‌سازی شود، نیاز داریم در صداوسیما و رسانه‌ها پیگیری شود البته نظم و انضباط و پیگیری و مدیریت در این کار موثر است که بتوانیم این کار را پیش ببریم.

وی تاکید کرد: در برنامه‌های قبلی یعنی به طور متوسط برنامه‌های سوم، چهارم، پنجم و ششم زیر ۳۰ درصد تحقق پیدا کرده است و معمولا این برنامه‌ها هم مشکلات اساسی و ریشه‌ای و ساختاری را حل نکردند.

اگر حمایت از تولید، جنبه رانت داشته باشد، ظلم به تولید است

رییس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در حوزه خودرو اشکالات ریشه‌ای وجود دارد، اظهار داشت: تولید حتما موضوع اول کشور ما است ما باید هرچه قدر می‌توانیم برای تولید تسهیل گری کنیم، فرصت فراهم آوریم زیرا رشد اقتصادی ما براساس تولیدی است که انجام می دهیم در این شکی نیست. اما اگر این حمایت از تولید و تسهیل‌گری برای تولید، جنبه رانت به تولید بدهد و این رانت مشروط و محدود نباشد و سازمان‌دهی شده نباشد، این کار خروجی نداشته باشد، ظلم به تولید است.

وی ادامه داد: مصداق روشن این کار صنعت خودرو در کشور است که خودرو را از رقابتی شدن خارج کرد، این همه رانت هم داده شده اما امروز این حوزه را از جهت کیفیت، از جهت کمیت، از جهت دیونی که شرکت‌های خودروسازی روی دست بیت‌المال گذاشتند و سبب شده زیان انباشته آن و اینکه الان هر ماشینی که تولید می‌کنند و می‌فروشند و قیمتی که شورای رقابت تعیین می‌کند، در همه خودروها رانت است و بعد هم قرعه کشی می‌کنیم و می‌فروشیم اینها اشکالات جدی است.

اولین تلاش مجلس در موضوع خودرو، شکستن انحصار و واردات خودرو بود

قالیباف با بیان اینکه در ساماندهی خودرو انحصار شکسته شد، گفت: این کار بعد از چند دهه اتفاق افتاد چند دهه بود. البته طرفدار واردات هرگز نیستیم اما با رانت ایجاد کردن برای عده ای خاص مخالفیم. همین الان هم آئین نامه آن موجود است و واردات در حال، انجام است و شروع شده اما به کندی است ولی انصافا دولت دارد تلاش می کند که بتواند به این فضا کمک کند و بتواند این کار را در حوزه صنعت خودرو در حقیقت پیش ببرد.

رییس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه ما امروز خودروساز نیستیم بلکه مجموعه‌ساز هستیم، ادامه داد: امروز اگر بخواهیم یک پلتفرم خوب خودرو را انجام دهیم که بتواند با دنیا رقابت کند، حدود ۲ میلیارد دلار هزینه دارد و این زمانی اقتصادی است که این پلتفرم ۱۰ سال عمر کند و تقریبا در هر سال ۴ میلیون تیراژ تولید این خودرو باشد. یعنی ۴۰ میلیون خودرو از آن تولید شود که ما با این فاصله داریم. اما می‌توانیم شریک‌هایی پیدا کنیم که همین الان در شرایط تحریم این فرصت است زیرا ما نیروی کار ارزان و انرژی ارزان داریم، می‌توانیم در این پلتفرم ها با خودروسازهایی که هستند، مشارکت کنیم.

وی ادامه داد: شرکت‌های بزرگ مرتب در هم ادغام می‌شوند که بتواند به صورت مشترک این پلتفرم را ایجاد کنند و بتوانند تیراژ تولید خود را بالا ببرند، هزینه سربارشان را حداقل کنند، سود لازم را ببرند، قیمت ارزان هم در اختیار بگذارند و ماشین‌های مطمئن و با سوخت کم را تولید کنند و امروز نیز به تولید ماشین‌های برقی متمرکز هستند و بحث‌های انرژی و صرفه جویی که باید اتفاق بیافتد، دنبال می‌کنند. با جدیت می‌گویم این ظرفیت فنی در کشور وجود دارد که به این سمت حرکت کنیم.

قالیباف محیط زیست را جزو استراتژی‌های جامعه دانست و گفت: یعنی وقتی ما یک استراتژی کلان را به پنج استراتژی بخشی تقسیم می‌کنیم یعنی وقتی می‌گوییم؛ ۱) دفاعی و امنیتی، ۲) سیاسی، ۳) فرهنگی و اجتماعی، ۴) اقتصاد، پنجم آن محیط زیست است یعنی اهمیت محیط زیست در استراتژی‌های کلان یکی از استراتژی‌های بخشی است که باید در همه ابعاد خودش توجه کنیم.

رییس نهاد قانون گذاری کشور ادامه داد: بخشی از اقلیم و تغییر اقلیم در میزان بارش آن‌ها اثرگذار است که بحث‌های خودش است و حتما تغییرات آب و هوایی یک بحث‌هایی دارد، یکی بی رویه استفاده کردن است، به هرحال محیط زیست هم برای حفظ خودش، از آب باران سهمی دارد ما به دلایل مختلف این سهم محیط زیست را ندادیم و گفتیم شرب، صنعت، کشاورزی اما عمل نکردیم و نگفتیم سهم محیط زیست.

قالیباف یادآورشد: ما امروز در حوزه برگشت پساب‌ها واقعا سرمایه گذاری درست نکردیم، امروز پساب های ما می‌توانند صنعت ما را جواب دهند، از طرفی یک وقتی در حوزه کشاورزی به صورت غرقابی این کار را انجام می‌دادیم و ما بیش از دو دهه، بیست و اندی سال است متمرکز به بحث قطره‌ای و بارانی شدیم، همین الان اگر شما حساب کنید در بحث قطره‌ای و بارانی برای برداشت محصول در هکتار به دلیل اینکه گرما زیاد است و تبخیر در اکثر مناطق ما به جهت اقلیم زیاد است، همان قطره‌ای و بارانی به دلیل قدرت تبخیر بالا عملا مثمرثمر برای ما به آن معنایی که می‌تواند در واقع آب زیرسطحی باشد، نیست.

تحول مهم در برنامه هفتم برای مدیریت منابع آبی

رییس مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: در روش زیرسطحی باید آب را به ریشه‌ها برسانیم البته هم هوادهی در این روش انجام می شود و هم کود لازم داده می شود هم آب به ریشه ها داده می شود و این روش برداشت ما در هکتار را متفاوت می‌کند در این حد متفاوت می کند که من می توانم بگویم میزان آبی که برای برنج مصرف کنیم با میزان آبی که برای گندم مصرف کنیم نزدیک و مساوی به هم می شود. ما در برنامه هفتم که ان شاءلله مسیر قانونی را در شورای نگهبان طی کند، میبینید که ما چگونه متمرکز به بحث‌های آب زیرسطحی شدیم و طبیعتا باید تلاش کنیم این کار در محیط زیست هم انجام شود، البته موضوعات در حوزه اقتصاد در بحث‌های پولی- مالی و بانکی داریم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha