مدیریت شهری در بورس راه‌اندازی می‌شود/ ایجاد سامانه قیمت در شهرداری‌ها

تهران - ایرنا - دبیرکل مجمع کلانشهرهای ایران با اشاره به ضرورت مشارکت مردم در مدیریت شهرها از راه‌اندازی یک واحد تخصصی در حوزه مدیریت شهری در بورس خبر داد که براساس آن یک مسیر ویژه برای طرح‌های شهری شکل می‌گیرد. 

به گزارش خبرنگار ایرنا، احسان متولیان روز شنبه در نشست خبری همایش و نمایشگاه نهضت تامین مالی شهر افزود: بودجه شهرداری‌ها کفاف تحول در مدیریت شهری را نمی‌دهد و برای عبور از آن، یک راهکار وجود دارد و آن استفاده از سرمایه‌های خرد شهروندان برای اداره شهر است.

وی اظهارداشت: در این راستا مدیران مالی و شهرداری‌ها بدون آشنایی نسبت به موضوع بودند که بر این اساس با بازار سرمایه ارتباط برقرار شد تا این آشنایی انجام شود و برای تکمیل این راه مقرر شد همایش نهضت تامین مالی شهر به همراه کارگاه‌های آموزشی ٢١ تا ٢۴ آذر برگزار شود. در مرحله بعدی جذب سرمایه‌گذار خارجی را خواهیم داشت.

متولیان گفت: در روند همایش نمایشگاهی با حضور بانک‌ها، شرکت‌های سرمایه‌گذار و لیزینگ‌ها خواهیم داشت و تفاهم‌نامه‌هایی در مجموعه کلانشهرهای با مراکز بالای ۵٠٠ هزار نفر جمعیت در حوزه‌های مختلف از جمله حمل و نقل منعقد خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه این اتفاق برای نخستین بار در حوزه مدیریت شهری رخ داده است، گفت: در این روند، تامین مالی مدیریت شهری از طریق شهروندان اتفاق می‌افتد که تاکنون این رویه به شکل کلان وجود نداشته است.

متولیان افزود: اگر در این همایش از کلمه نهضت استفاده کرده‌ایم؛ در واقع یک درخواست از مردم است تا در مدیریت شهری در بخش‌های مختلف از جمله حمل و نقل و محیط زیست همکاری کنند تا شهر را بسازند.

وی اظهارداشت: سرمایه‌های مردم وقتی در اختیار خود آنها قرار دارد، مانند جزیره‌ای کوچک است اما وقتی در کنار هم قرار گیرند و با هم تجمیع شوند، می‌توانند در اجرای طرح‌های بزرگ تاثیرگذار باشند.

شهر با پول مردم اداره می‌شود

دبیرکل مجمع کلانشهرهای ایران درباره تضمین مردم برای سرمایه‌گذاری در اداره شهر گفت: همین حالا هم شهر با پول مردم اداره می‌شود و یک سری از طرح‌های شهرداری عام‌المنفعه است و امکان سرمایه‌گذاری بانک‌ها در آن وجود ندارد و شهرداری باید سرمایه‌گذاری کند که در این طرح‌ها شهرداری می‌تواند از سرمایه مردم استفاده کند؛ بنابراین شهرداری به زندگی مردم تعدی نخواهد کرد.

وی اظهارداشت: پیش از این قانونی درباره مشارکت در مدیریت شهری توسط بخش خصوصی وجود نداشت اما سال گذشته قانون درآمد پایدار و هزینه شهرداری تصویب و توسط دولت ابلاغ شد و بر این اساس دست شهرداری ها در حوزه مشارکت باز شده است.

وی تاکید کرد: در کنار این اقدام، یک نهاد مالی به نام بانک شهر وجود دارد که وظیفه ارائه تضمین برای سرمایه‌گذاران و بازار سرمایه را برعهده دارد همچنین بانک شهر سرمایه مردم را در این روند تضمین می‌کند و شهرداری‌ها هم حامی آن هستند؛ بنابراین نگرانی وجود ندارد و مردم از طرح‌هایی که بازگشت سود خوبی دارد، منتفع خواهند شد.

یک واحد تخصصی در حوزه مدیریت شهری در بورس راه‌اندازی می‌شود

متولیان یادآور شد: سال ١٣٩٩ مشکلی در روند سرمایه‌گذاری در بورس برای مردم ایجاد شد اما دولت سیزدهم اعتماد را به مردم بازگرداند و در تلاشیم تا با سازمان بورس تفاهم‌نامه‌ای امضا کنیم که بر اساس آن یک واحد تخصصی در حوزه مدیریت شهری در بورس راه‌اندازی شود تا یک کانال ویژه برای طرح‌های شهری شکل گیرد.

دبیرکل مجمع کلانشهرهای ایران اظهارداشت: قرار است تا پایان امسال در شهرداری تهران و سایر شهرداری‌ها سامانه قیمت راه‌اندازی شود و بر اساس آن شهروندان می‌توانند هزینه‌های شهرداری و اداره شهر را کنترل کنند.

وی گفت: یک موضوع در لایحه برنامه هفتم توسعه مطرح و مصوب شد؛ اینکه دولت هیچ بار اضافه‌ای را به شهرداری‌ها تحمیل نکند مگر اینکه بار مالی آن دیده شود البته شهرداری‌ها از هیچ خدمتی به مردم فروگذار نمی‌کنند؛ به عنوان مثال در قانون مدیریت حوزه حمل و نقل با شهرداری‌ها است اما تامین وسایل حمل و نقل با دولت است اما شهرداری برای آسایش مردم زیر بار خرید وسایل حمل و نقل هم رفته است.

وی تاکید کرد: در این روند سرمایه گذاری اعتماد مردم مسأله مهمی است که در دولت مردمی تا حد زیادی اعتماد مردم به دولت افزایش یافته است و هیچ وقت منفعت مردم را برای منفعت شهرداری رها نمی کنیم.

متولیان گفت: به عنوان نمونه تکمیل سامانه مترو در تهران به بیش از ۵٠٠ همت سرمایه‌گذاری نیاز دارد در حالی که بودجه شهرداری در سال ١۴٠٢ حدود ٧۵ همت بود بنابراین شهردار تهران مسیر تامین مترو را به سمتی می‌برد که مردم با سرمایه‌گذاری‌های خرد در تکمیل آن دخیل شوند یا به عنوان مثال میوه و تره‌بار به صورت محله محور و توسط مردم مدیریت شود که این همایش اولین قدم‌ها در زمینه مشارکت مالی مردم در زمینه مدیریت شهری است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جامعه

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha