آیینی برای درختکاری: آغاز فصلی سبز در پاییز شیراز

شیراز-ایرنا-همزمان با آغاز طرح کاشت یک میلیارد درخت در سراسر کشور آئین مرحله کاشت این طرح مردمی با حضور استاندار فارس و مسئولان ارشد استان در شهر بین المللی سلامت شیراز آغاز شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، طرح کاشت یک میلیارد درخت در ایران از رویکردهای مهمی است که به منظور احیای جنگل‌ها، تلطیف هوا، کاهش اثر گازهای گلخانه‌ای، تولید اکسیژن، حفاظت از منابع آب و خاک، نفوذپذیری آب، جذب دی اکسید کربن و گرد و غبار دنبال می‌شود.

طرح کاشت یک میلیارد درخت؛ کاشتن ۲۵۰ میلیون نهال در سال

هدف از اجرای این طرح این است که هر سال با کاشتن ۲۵۰ میلیون نهال طی چهار سال آینده یک میلیارد درخت در ایران کاشته شود

این طرح قرار است طی چهار سال توسط نهضت مردمی اجرا شود؛ در واقع آنچه این طرح را از پروژه‌های دولت‌های پیشین در حوزه منابع طبیعی متمایز می‌کند استفاده از ظرفیت جوامع روستایی و تشکل‌های مردم‌نهاد به عنوان مجریان این طرح است.

مراسم کاشت نهال با هدف آغاز عملیات اجرایی طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت امروز شنبه ۱۱ آذرماه هم‌زمان در سراسر کشور برگزار شد.

در استان فارس نیز این طرح با نهال‌کاری در شهر بین‌المللی سلامت شیراز با حضور مردم، مسئولان، سمن‌ها و اصحاب رسانه آغاز شد.

آیینی برای درختکاری: آغاز فصلی سبز در پاییز شیراز

مقابله با مخربان و تخریب‌کنندگان طبیعت

استاندار فارس در این مراسم با ابراز خرسندی از اجرای موفق طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت در استان گفت: بنابر فرمایشات مقام معظم رهبری کاشت یک میلیارد درخت با کمک مردم گام بسیار بزرگی در جهت توجه به فضای سبز و مردم بوده و این آرزوی هر ایرانی است.

محمدهادی ایمانیه ادامه داد: با توجه به آلودگی روزافزون کشور، پیشرفت تکنولوژی کاشت درخت و توسعه فضای سبز از ملزومات و کارکردهای مهم اجتماع امروزی است که می‌بایست در اجرای بسیاری از پروژه‌ها مدنظر قرار گیرد.

وی با اشاره به اهمیت جنگل کاری و کاشت درختان در جلوگیری از تخریب و از بین رفتن عرصه‌های منابع طبیعی گفت: به منظور مقابله با مخربان و تخریب‌کنندگان طبیعت و جنگل‌ها باید تلاش کرد و این مهم وظیفه‌ای ملی و همگانی است.

استاندار فارس با تأکید بر همکاری و تعامل بیش از پیش با قرارگاه پیشگیری و مقابله با زمین‌خواری استان در شناسایی تخریب‌کنندگان عرصه‌های طبیعی گفت: امیدواریم با هماهنگی دستگاه‌های متولی امر زمین و اقدامات نظارتی بویژه همت جمعی، شاهد ریشه‌کن شدن این پدیده در سطح استان باشیم.

وی با دعوت از سرمایه گذاران داخلی و خارجی برای مشارکت در ساخت شهر سلامت افزود: این پروژه سلامت محور نقش ارزنده‌ای در رونق اقتصادی و گسترش زیرساخت‌های درمانی این استان و جنوب کشور خواهد داشت.

مجتبی دهقان پور رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس هم در این مراسم به منظور عملیاتی شدن این طرح بر استفاده از تمام ظرفیت‌های استان و تعامل بین سازمانی در جهت تحقق این طرح بزرگ تأکید کرد و گفت: یکی از کاردکردهای این طرح بزرگ استفاده از پتانسیل و ظرفیت تمامی اقشار ،دستگاه‌های اجرایی ،کنشگران منابع طبیعی و همه ذینفعان این پروژه بزرگ است.

کاشت ۶هزار کیلو بذر جنگلی

سرپرست اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری فارس هم از تولید بیش از هشت میلیون اصله نهال با گونه‌های بادام، ارژن، سرو و کاج خبر داد و گفت: دراین مرحله ۶هزار کیلو بذر جنگلی با همراهی مردم و مسئولان کاشته و به مرحله اجرا درخواهد آمد.

حجت الله مرادی افزود: انتخاب شهر بین‌المللی سلامت شیراز به منظور امضای تفاهم‌نامه‌ای بین این اداره با مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی شیراز و همچنین مسئولان شهر بین‌المللی سلامت و نیز براساس موقعیت و امکانات، بهره‌وری عام‌المنفعه، نگهداری، قرق و چشم‌انداز طولانی مدت مدنظر قرار گرفته است.

سرپرست اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری فارس با بیان اینکه پویش بذرکاری با مشارکت سازمان‌ها، ارگان‌ها و نهادهای دولتی و خصوصی و با هدف احیای عرصه‌های منابع طبیعی در سطح کشور برگزار شده گفت: این مراسم همزمان در دیگر شهرستان‌ها برگزار و افزون بر آن پویش سبز درختکاری تا انتهای سال در چندین مرحله و در بسیاری از شهرستانهای استان ادامه دارد.

شروع فصل سبز در شهر بین‌المللی سلامت

مدیر عامل منطقه ویژه اقتصادی شیراز نیز گفت: حضور مسئولان ارشد استان و دیگر مدیران استانی در طرح کاشت یک میلیارد درخت در شهر بین‌المللی سلامت شیراز بیانگر توجه به حفظ محیط زیست و سلامت انسان ها است.

سعید مصفا با اعتقاد به اینکه راه اندازی شهر بین‌المللی سلامت شیراز نقش مهمی در توسعه گردشگری تندرستی و درمان خواهد داشت گفت: صنعت گردشگری بعد از صنایع نفت و خودروسازی، یکی از صنایع مهم جهان است که نقش پررنگی در حوزه اقتصاد داشته و قطعا سرمایه‌گذاری در این حوزه سبب رونق تمامی حوزه ها می‌شود.

مدیر عامل منطقه ویژه اقتصادی شیراز گفت: فرهنگ درختکاری از سال‌های خیلی دور هم از جنبه‌های دینی و هم از جنبه‌های تمدنی و تاریخی در کشور ما وجود دارد و آثار درختکاری در کشور ما مربوط به این چند سال اخیر نیست و کشور ایران ظرفیت‌های بسیار زیادی را پیرامون این مهم دارد.

نائب رئیس هیئت مدیره شهر سلامت شیراز با بیان اینکه کاشت درخت و نهال در شهر سلامت شیراز یکی از اقدامات ماندگار و همسو با اهداف راه‌اندازی و احداث این مرکز تندرستی و سلامتی است، افزود: درختان یک خط دفاعی قوی در برابر آثار تغییر آب و هوا هستند که تهدیدی جدی برای سلامت انسان محسوب می شود و انجام فعالیت‌هایی مانند درختکاری و کاشت نهال تأثیر مستقیمی بر سلامت مردم و بیمارانی که جهت درمان شهر سلامت شیراز را انتخاب می کنند می‌گذارد.

مصفا با بیان اینکه در دهه‌های اخیر با رشد جوامع شهری، صنعتی‌شدن و بهره‌برداری بیش از اندازه از جنگلها و مراتع، منجر به ایجاد تغییرات اقلیمی و تخریب پوشش گیاهی، کاهش نفوذ پذیری روان آب‌های سطحی زندگی مردم را تحت‌تأثیر قرار داده، ادامه داد: بی‌شک هزینه کاشت درخت به مراتب کمتر از هزینه‌های درمانی برای انسان‌ها است.
وی بر نقش و پتانسیل بالای شهر بین‌المللی سلامت شیراز در حوزه سلامت، درمان و تندرستی تأکید کرد و گفت: شهر سلامت شیراز یک نقطه طلایی در غرب آسیا در حوزه سلامت خواهد بود و اثر بسیار زیادی در حوزه سرمایه‌گذاری و اشتغال در شیراز خواهد داشت.

در این مراسم استاندار فارس و جمعی از مسئولان ارشد استان چند اصله نهال غرس کردند.

آیینی برای درختکاری: آغاز فصلی سبز در پاییز شیراز

چه اقدامات دیگری برای اجرای این طرح انجام شده است؟

پیش از این هم اقدامات قابل توجهی برای اجرای این طرح در استان فارس انجام شد.

«شهر سبز و آیین‌های درختکاری» عنوان مناظره‌ای بود که با هدف تبیین این طرح و با حضور متولیان و فعالان محیط زیست در دانشگاه شیراز برگزار شد؛ مناظره‌ای که در آن مسئولان منابع طبیعی،درختکاری را مهمترین رویکرد برای احیای فضای سبز شهر قلمداد کردند اما فعالان محیط زیست معتقد بودند که آیین درخت‌بانی باید جایگزین درختکاری شود.

۱۷ خردادماه سال ۱۴۰۲ نیز نشستی به منظور هماهنگی و هم‌افزایی بین‌دستگاهی در خصوص تحقق اهداف موردنظر در این طرح با حضور استاندار فارس تشکیل شده است؛ نشستی که در آن استاندار، برنامه‌ریزی عملیاتی را زمینه تحقق اجرای این طرح دانست و گفت: استفاده از تمام ظرفیت‌های استان و تعامل بین سازمانی درجهت تحقق این طرح بزرگ و ملی مؤثر است.

کاشت نهال در شهرستان‌های مختلف استان از دیگر اقداماتی است که با هدف اجرای این طرح انجام در این استان پهناور انجام شده است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha