کارگردان تئاتر: کمدی کار کردن منافاتی با اجرای نمایش‌های آیینی ندارد

تهران- ایرنا- کارگردان تئاتر «مجلس آخر» می‌گوید: من، هم کمدی کار می‌کنم، هم نمایش‌های آیینی و مذهبی و این دو با هم هیچ منافاتی ندارند.

علی برجی کارگردان تئاتر که این روزها مجلس آخر را در تماشاخانه سنگلج به روی صحنه برده است، در گفت و گو با خبرنگار تئاتر ایرنا اظهار داشت: عدالت قجری یکی از کارهای ارزشی من است که در ژانر (گونه) کمیک (خنده دار) ساخته شده و به روی صحنه رفته است. عدالت قجری فضای سیاه بازی و تخت حوضی داشت که دوست داشتم در این فضا هم کار و تجربه کنم و این یکی از کارهای ارزشی من است که به مظلوم و مظلومیت می‌پرداخت و برداشتی از اثر پهنه دریا اسلاومیر مروژک بود.

وی درباره جایگاه تعزیه در تئاتر و این‌که آیا تنها محدود به روزهای خاص نشده است، گفت: آیین تعزیه از دوره صفویه در کشور شکل گرفته و پیش رفته است و اکنون جزو آیین‌های بسیار قدرتمند مذهبی ماست و نمایش‌های آیینی مخصوصا در ایام محرم و اربعین اجرا می‌شود.

نسل‌کشی در آیین‌های مذهبی

وی ادامه داد: متاسفانه ما در این نوع آیین‌ها نسل‌کشی می‌کنیم و شاگرد و نیرو در این حوزه تربیت نمی‌کنیم که در آینده چه در بحث موسیقی تعزیه و چه اجرای آن جوانان برومندی را داشته باشیم که بتوانند این آیین و نمایش‌های آیینی زیبا را انجام دهند.

برجی تاکید کرد: امیدوارم مسوولان فرهنگی و هنری کشور همتی و تلاشی کنند که بحث آیینی مذهبی کشور رونق بیشتری بگیرد.

این کارگردان تئاتر که چندی پیش نمایش عروسی خون را در تالار محراب روی صحنه داشت، درباره تنوع کاری خود در گونه های مختلف گفت: تجربه کردن را خیلی دوست دارم و می‌خواهم هر ژانری را تجربه کنم. در فضای دفاع مقدس هم کار کردم که در عین حال یک کار کمدی بوده است.

این کارگردان تئاتر می‌گوید نمایش‌های آیینی جزئی از هنر بزرگ تئاتر ماست و باید زنده نگاه داشت و به نسل‌های بعدی انتقال داد. نمایش‌های آیینی در واقع منشاء تئاتر کنونی ماست و باید برای رونق آن تلاش کرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha