توسعه پوشش گیاهی در ۷۸۱ هکتار از اراضی اصفهان آغاز شد

اصفهان-ایرنا- طرح توسعه پوشش گیاهی در سطح ۷۸۱ هکتار از اراضی شهرستان بُرخوار واقع در شمال شرقی استان اصفهان همزمان با طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت در کشور آغاز شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، در طرح توسعه پوشش گیاهی در اراضی شهرستان بُرخوار، ایجاد جنگل دست کاشت با استفاده از بذر و نهال «بادام اسکوپاریا» انجام می‌شود.

به گفته مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری اصفهان، طرح مذکور مُصادف با ۱۱ آذر سالروز شهادت میرزا کوچک خان جنگلی و همزمان با سراسر کشور با مشارکت همگانی و با استفاده از ظرفیت‌های دستگاه‌های اجرایی، نهادهای دولتی و غیردولتی و سازمان‌های مردم نهاد در این استان و در شهرستان مورد اشاره که محل تقاطع آزادراه شرق و آزاد راه اصفهان کاشان نیز هست آغاز شده است.

ابوطالب امینی در مراسم اجرای طرح در استان خاطرنشان کرد: در طرح ملی کاشت درخت، قرار است یک میلیارد درخت در کل استان‌ها کاشته شود که سهم استان اصفهان ۲۵ میلیون اصله با همکاری دیگر نهادها و سازمان‌های مردم نهاد مشخص شده است،

وی با بیان اینکه ۳۵ درصد از تعهد خود را در این طرح را در اراضی بیابانی و ۶۵ درصد را در مناطق بدون نیاز به آبیاری اجرا می‌کنیم، ادامه داد: از ویژگی گیاهان مورد استفاده از استان می‌توان به مقاومت مناسب با خشکسالی، تناسب با وضعیت آب و هوایی این خطه و نیاز کم‌آبی اشاره کرد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری اصفهان تصریح کرد: بر همین اساس و در پیوند با طرح مورد نظر از سال گذشته تا پایان امسال بالغ بر چهار میلیون اصله نهال در استان تولید و بر مبنای برنامه در شهرستان‌های مختلف بویژه در مناطق بیابانی کاشته می‌شود.

امینی گفت: در راستای طرح ملی درختکاری، تاکنون تیپ ۲۳ توپخانه ارتش، سپاه، مجتمع فولاد مبارکه و پالایشگاه اصفهان سهیم بوده‌اند و امیدواریم سایر دستگاه‌ها نیز همکاری داشته باشند تا طرح در چهار سال بصورت کامل اجرا شود.

به گزارش ایرنا، طبق اعلام رییس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور، اجرای طرح کاشت یک میلیارد درخت به ۱۸ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

استان اصفهان ۱۰.۷ میلیون هکتار دارد که بیش از ۹۰ درصد آن معادل حدود ۹.۸ میلیون هکتار را عرصه‌ منابع طبیعی و ملی، حدود ۴۰۳ هزار هکتار را جنگل، ۶ میلیون هکتار را مرتع و سه میلیون هکتار را بیابان تشکیل داده است.

جنگل‌های استان اصفهان بطور عمده در ۲ شهرستان فریدونشهر با ۴۰ هزار هکتار و سمیرم با ۲۵ هزار هکتار قرار دارد و سرانه جنگل در این منطقه کمتر از ۰.۱ هکتار است اما با وجود سطح کم، تنوع گونه‌ای خوبی(۳۵ گونه درختی و درختچه‌ای) دارد.

این استان از نظر تقسیم‌بندی نواحی رویشی در ۲ ناحیه رویشی زاگرسی و ایران تورانی قرار گرفته است که ناحیه رویشی زاگرسی، غرب و جنوب استان را شامل می‌شود و بقیه مناطق جزو ناحیه رویشی ایرانی تورانی به شمار می‌رود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha