گرایش جوانان اروپایی به احزاب و سیاستمداران تندرو؛ زنگ خطری برای اروپا

تهران-ایرنا- گاردین در تحلیلی به بررسی عوامل گرایش رای‌دهندگان جوان اروپایی به احزاب راست افراطی پرداخت و همسویی فرهنگی یا ایدئولوژیک بین رای‌دهندگان جوان و راست‌افراطی را برای آینده سیاسی این قاره خطرناک ارزیابی کرد.

به گزارش روز شنبه ایرنا از این روزنامه انگلیسی، تصویر رای‌دهندگان راست افراطی که تاکنون معمولاً مردان سفیدپوست تحصیلکرده و مهمتر از همه مسن بود در سراسر اروپا درحال تغییر است.
مطالعات نشان می‌دهد که در چندین کشور اروپایی، حمایت از راست‌افراطی در میان رای‌دهندگان جوان به سرعت در حال افزایش است.
این گزارش نمونه‌هایی را به‌عنوان مثال ادعای خود بیان کرده و می‌نویسد: در دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه در سال گذشته، مارین لوپن حمایت ۳۹ درصد از افراد ۱۸ تا ۲۴ ساله و ۴۹ درصد از افراد ۲۵ تا ۳۴ ساله را به‌دست آورده بود.
در ایتالیا نیز قبل از انتخابات سپتامبر سال گذشته حزب برادران جورجیا ملونی با ۲۲ درصد، بزرگترین حزب در میان افراد زیر ۳۵ سال این کشور بود.

در اسپانیا، سهم حزب فوق‌محافظه‌کار وکس (Vox) در آرای زیر ۳۵ سال، از ۲۲ درصد در آوریل ۲۰۱۹ به رکورد ۳۴ درصد در نوامبر همان سال افزایش یافت. در هلند، حزب آزادی (PPV) به گستره‌ترین حزب در میان جوانان ۱۸ تا ۳۴ ساله تبدیل شد و ۱۷ درصد از آرای آنها را در مقابل ۷ درصد قبلی به‌دست آورد. در رای‌گیری سال ۲۰۲۲ سوئد، ۲۲ درصد از گروه سنی ۱۸-۲۱ سال به راست‌افراطی دموکرات‌های سوئد رأی دادند. این در حالی است که در سال ۲۰۱۸ تنها ۱۲ درصد از این گروه سنی به تندروها رای داده بودند.

تحلیلگران با اشاره به تحمیل ریاضت‌های اقتصادی از سوی احزاب دولتی، ‌وعده گروه‌های راست‌افراطی برای تامین امنیت معیشتی مردم را از مهمترین عوامل گرایش جوانان اروپایی به این گروه‌ها عنوان می‌کنند.
گاردین افزود: در بسیاری از کشورها، جوانان بیش از رای‌دهندگان مسن‌تر طرفدار مهاجرت هستند، ‌اما رای آن‌ها به گروه‌های افراطی نه به‌دلیل افزایش بیگانه‌هراسی در این محدوده سنی، بلکه به دلیل نگرانی جوانان اروپایی برای تامین معیشت مناسب است. مسائلی مانند مسکن، کلاس‌های درس شلوغ و مشکلات بهداشتی و درمانی از مهمترین عوامل تمایل جوانان به گروه‌های افراطی است که نوید زندگی بهتر را می‌دهند.

تحلیل‌گران هشدار می‌دهند که احزاب راست افراطی برای رای‌دهندگان جوان در همه جای اروپا گزینه برتر- یا حتی گزینه دوم - نیستند و تنها در کشورهایی مانند اتریش، آلمان، هلند، سوئد و دانمارک حمایت قابل‌توجهی از جوانان را دریافت کرده است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha