احمدوند: وزارت ارشاد به دنبال راه اندازی نهاد داوری حوزه فرهنگ و هنر است

قشم - ایرنا - معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه این وزارتخانه به دنبال راه اندازی نهاد داوری برای حوزه فرهنگ و هنر است، گفت: مقدمات این کار فراهم شده و امیدواریم این نهاد با کمک ارکان قضایی کشور به زودی بتواند فعالیت خود را آغاز کند و خدمات بدهد.

یاسر احمدوند روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، در پاسخ به این سوال که مهم ترین برنامه شما برای حمایت از حقوق نویسندگان، اهل قلم و ناشران چیست افزود: این سوال ابعاد مختلفی دارد، بخشی از آن حقوق، حمایت های لازمی است که باید فعالان فرهنگی برای فعالیت شان، تولیدشان، شغل شان، کسب و کارشان از سمت دولت داشته باشند، برخی از اینها در قوانین مصوب و مصرح شده و حمایت ها و امتیازاتی برای فعالیت های فرهنگی و هنری دیده شده است.

وی ادامه داد: این حمایت شامل معافیت مالیاتی تا اعطای تسهیلات، درجه های هنری، عضویت در صندوق هنر، عضویت در مراکزی مثل خانه های کتاب برای اهل قلم و نظایر آن پیش بینی شده، البته این حمایت ها باید افزایش پیدا کند و برای فعالیت های فرهنگی کافی نیست اما همین هم نشان می دهد که توجه حاکمیت و قانونگذار به این بوده که باید حمایت صورت بگیرد و امیدواریم با شرایط بهتر این حمایت ها توسعه پیدا کند.

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی توضیح داد: برخی از این حمایت ها، پشتیبانی های است که در زمان تضییع حقوق رخ می دهد و گاهی فعالیت ها با موانع و مشکلاتی روبرو می شود که برخی از این موانع، راهبندها و چالش های قانونی هستند؛ تعدد آیین نامه ها و مصوبات و مراحلی که باید طی شود برای اینکه فعالیت ارایه شود.

احمدوند با بیان اینکه تلاش دولت این بوده که این کارها را تسهیل کند، اضافه کرد: درگاه ملی مجوزها برای همین منظور راه اندازی شده و تلاش می شود که همه دستگاه بتوانند از یک پنجره واحد خدمات شان را برای ارایه مجوزهای مختلف انجام بدهند.

وی گفت: در زمینه مجوزهای فرهنگی و هنری تلاش وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی این است که افراد سلیقه های و نگاه های مختلف بتوانند امکان ارایه و عرضه برای مخاطب تا آنجایی که در چارچوب قواعد و قوانین بگنجد داشته باشند.

معاون فرهنگی وزیر ارشاد تصریح کرد: گاهی هم اختلافات و موانع، بازدارنده های است که در تعارض منافع یا در دعاوی بین برخی از طرف ها پیش می آید به طور مثال ممکن است تولید کننده و توزیع کننده با هم اختلاف پیدا کنند و این طبیعی است، در اینجا هم باید حمایت های صورت بگیرد که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به دنبال راه اندازی نهاد داوری برای حوزه فرهنگ و هنر است که بتواند مسایل این حوزه را قبل از ارجاع به قوه قضاییه و قبل از مراجعه شاکی یا متشاکی به این قوه در یک نهاد متناسب و تخصصی با ملاحظات داوری و قواعد داوری انجام دهد.

وی با اشاره به اینکه برخی از این حمایت ها هم پشتیبانی های مشاوره ای است، افزود: معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم برای کسانی که می خواهند در حوزه فرهنگ و هنر سرمایه گذاری کنند و هم برای کسانی که در این حوزه فعالیت می کنند این همدلی و همراهی را انجام می دهد و تلاش می کند که با ارایه آمار و ارقام و تحلیل های آماری و اقتصادی تا آنجایی که می شود امکان انتخاب های مناسب و درستی را برای فعالان فرهنگی پدید بیاورد تا آنان بتوانند از این حمایت های مناسب در این حوزه های مشاوره ای برخوردار شوند.

استان هرمزگان خاستگاه تعلقات ادبی است

احمدوند در پاسخ به این سوال که چه برنامه های برای تولید، توسعه، ترویج، نشر و حمایت از شعر و ادبیات داستانی در استان هرمزگان و به ویژه جزیره قشم دارید، اظهار کرد: استان هرمزگان خاستگاه تعلقات ادبی در طول سال های مختلف بوده است و علاقمندی مردم این استان به ادبیات روشن است و آثار خوبی هم در این حوزه ها در سال های گذشته ارایه شده و رویدادهای موفقی هم از سوی نویسندگان و شاعران این استان برگزار شده و زمینه مساعدی از نظر نیروی انسانی برای پرداختن به ادبیات و توسعه آن در این استان وجود دارد.

وی با بیان اینکه در سال های گذشته یک مقداری حمایت ها در این حوزه ها در استان هرمزگان کمرنگ شده است، گفت: تلاش وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و اداره کل ارشاد در این استان این است که برخی از رویدادهای ادبی در هرمزگان احیا شوند و تلاش بیشتری برای آموزش و استعدادیابی در حوزه ادبیات صورت بگیرد.

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه گفت و گوهای خوبی در این زمینه با مدیرکل ارشاد استان هرمزگان داشته ایم، بیان کرد: امیدواریم یک حرکت جدید در حوزه ادبیات را در این استان شاهد باشیم، نگاه مثبتی در این اداره کل وجود دارد.

وی اعلام کرد: در این گفت و گو ها علاقمندی، زمینه ها و پیشنهادهای خوبی هم از سوی مدیران و کارشناسان این اداره کل ارایه شد که بی برو برگرد معاونت فرهنگی از آنها حمایت خواهد کرد تا رویدادها و جشنواره های مختلف حوزه ادبی در این استان شکوفا شود، استان هرمزگان این ظرفیت را دارد که برخی از رویدادهای ملی را در حوزه ادبیات میزبانی کند و حتما به این سمت حرکت خواهیم کرد.

احمدوند در پاسخ به این سوال که چه برنامه ای برای توسعه و ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی و برگزاری جشنواره های مختلف از جمله پایتخت کتاب، روستاهای دوستدار کودک و باشگاه های کتابخوانی در قشم دارید، گفت: من در فرصت کوتاهی که در سفر به جزیره قشم داشتم از ۲ کتابخانه و ۲ کتابفروشی بازدید کردم که در این بررسی ها معلوم شد که ظرفیت فعالیت در حوزه کتاب در این جزیره وجود دارد و یکی از کتابخانه های قشم بیش از ۴۰ سال سابقه فعالیت داشت و معلوم است که این توجه و علاقه برای توسعه و ترویج کتاب و کتابخوانی در سرزمین آب و آفتاب وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه همین امروز برنامه ریزی کردیم که بتوانیم برای ادامه فعالیت کتابفروشی ها و کتابخانه ها این جزیره از آنها حمایت کنیم، گفت: همچنین برنامه ریزی کردیم که برگزاری نمایشگاه های کتاب در سطح استان هرمزگان را عملیاتی کنیم و امیدواریم به زودی شاهد برپایی نمایشگاه کتاب در یک طراز خوب در این استان باشیم.

جزیره قشم با وسعت یک هزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع از تنگه هرمز به موازات ساحل جنوبی ایران به طول ۱۳۵ کیلومتر و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر از توابع هرمزگان است و ۳۰۰ کیلومتر خط ساحلی دارد.

شهرستان قشم شامل جزیره‌های قشم، هنگام و لارک با حدود ۱۵۰ هزار نفر جمعیت از تنگه هرمز به موازات ساحل استان هرمزگان به طول ۱۵۰ و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر در میان آب‌های خلیج فارس گسترده شده است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha