چشم‌انتظاری اهالی فرهنگ و دانش مازندران برای تکمیل کتابخانه مرکزی ساری

ساری – ایرنا – تکمیل کتابخانه مرکزی ساری که ۱۳ سال از کلنگ‌زنی آن می‌گذرد و هنوز به پایان نرسیده، یکی از مطالبات جدی اهالی فرهنگ و ادبیات مازندران است که با وجود وعده‌های مستمر مسئولان در چهار دولت دهم، یازدهم، دوازدهم و سیزدهم همچنان در بین طرح‌های نیمه‌تمام مازندران قرار دارد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، اهالی فرهنگ و هنر استان و به ویژه پژوهشگران، جامعه دانشگاهی و دوستداران کتاب، سال‌هاست که چشم‌انتظار تکمیل کتابخانه مرکزی مازندران هستند. طرحی که سال ۱۳۸۹ پس از اهدای زمین هفت هزار متری از سوی شهرداری ساری و تصویب طرح در هیئت دولت وقت کلنگ آن به زمین زده شد و یک سال بعد هم وارد فاز اجرایی شد. قرار بود این کتابخانه بزرگ و مجهز طی سه سال به بهره‌برداری برسد، اما پس از حدود ۱۳ سال هنوز در مرحله پیشرفت فیزیکی ۷۰ درصدی مانده و برای تکمیل و بهره‌برداری به تأمین اعتبار نیاز دارد.

این کتابخانه با توجه به داشتن بخش‌هایی از جمله مخزن، سالن مطالعه مردان و زنان، سالن مطالعه ویژه کودکان، کلاس‌های آموزشی، سالن آمفی‌تئاتر، اتاق پژوهشگران، فروشگاه‌های کتاب، اتاق علم، فضای اداری، رفاهی و خدماتی یک کتابخانه کاملا استاندارد محسوب می‌شود.

فضایی که می‌تواند برای پژوهشگران، دانشجویان و اصحاب فرهنگ و ادبیات و دانش استان یک فرصت ویژه را مانند کتابخانه‌های مرکزی سایر استان‌ها ایجاد کند. اما تا کنون وعده‌های مربوط به تکمیل ان و درخواست‌های مسئولان و اهالی فرهنگ استان نتوانست این طرح را تکمیل کند.

چشم‌انتظاری اهالی فرهنگ و دانش مازندران برای تکمیل کتابخانه مرکزی ساری

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی امروز در سفرش به مازندران قرار است از این طرح مهم فرهنگی استان نیز بازدید کند. طرحی که پیش‌ از این هم مورد توجه محمدمهدی اسماعیلی قرار گرفته بود و وعده‌ها و البته مساعدت‌هایی برای کمک به تکمیل و تسریع در بهره‌برداری از آن نیز داشت.

در انتظار تحقق وعده‌ها

مروری بر خبرهای مربوط به این طرح مهم فرهنگی استان که طی یک دهه اخیر در رسانه‌های مختلف منتشر شده پیگیری‌های مستمر و وعده‌های گوناگون برای تکمیل آن را نشان می‌دهد. به ویژه در چهار سال اخیر که مسئولانی از دولت‌های سیزدهم و دوازدهم به طور جدی پیگیر تکمیل این طرح شدند، اما روند رو به رشد تورم و شرایط خاص اقتصادی اجازه تحقق این وعده‌ها و نتیجه دادن پیگیری‌های مستمر این مسئولان را هم نداد.

مرداد ۱۳۹۹ در سفر رئیس وقت سازمان برنامه و بودجه کشور به ساری اعلام شد که ۲۰۰ میلیارد ریال برای تکمیل این مرکز فرهنگی در نظر گرفته شد. مدیرکل وقت کتابخانه‌های عمومی مازندران آبان همان سال اعلام کرد که از آن ۲۰۰ میلیارد ریال ۳۰ میلیارد ریال تخصیص یافت و در صورت تخصیص کامل اعتبار وعده داده شده، امکان بهره‌برداری از کتابخانه تا پایان سال ۱۳۹۹ وجود داشت.

وعده‌های مطرح شده برای تکمیل کتابخانه مرکزی ساری در دولت دوازدهم به جایی نرسید تا این که پس از روی کار آمدن دولت سیزدهم، توجه و تلاش برای به سرانجام رساندن این طرح بیشتر دیده شد. ۲۴ آذر ۱۴۰۰ محمدمهدی اسماعیلی در نخستین سفرش به مازندران پس از تصدی پست وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای تکمیل این طرح و تالار مرکزی ساری قول مساعد داد. اما این قول‌ها به بهره‌برداری از کتابخانه منجر نشد.

در سفر استانی رئیس‌جمهور و اعضای هیئت دولت به مازندران که ۲۰ اسفند ۱۴۰۰ انجام شده بود، ۲۰۰ میلیارد ریال از محل اعتبارات مصوب سفر برای تکمیل این کتابخانه اختصاص داده شد که تخصیص یافت. اما این رقم نیز نتوانست کتابخانه مرکزی ساری را تکمیل کند.

آخرین وعده مطرح شده برای تکمیل کتابخانه مرکزی ساری نیز مربوط به ۱۱ شهریور ۱۴۰۱ و سفر پیشین وزیر فرهنگ به مازندران است. محمدمهدی اسماعیلی در مراسم گشایش تالار مرکزی ساری اعلام کرده بود که کتابخانه مرکزی ساری تا پایان سال ۱۴۰۲ به بهره‌برداری می‌رسد.

چشم‌انتظاری اهالی فرهنگ و دانش مازندران برای تکمیل کتابخانه مرکزی ساری

اسماعیلی در آن مراسم اظهار کرد: «با نگاه ویژه‌ای که به مازندران داریم تلاش می‌کنیم پروژه‌های فرهنگی و هنری این استان را به پایان برسانیم. یکی از این طرح‌ها نیز کتابخانه مرکزی ساری است که برنامه داریم آن را حتما به نتیجه برسانیم. تلاش می‌کنیم تکمیل کتابخانه مرکزی ساری به نحو احسن انجام شود و تا هفته دولت سال آتی به بهره‌برداری برسد. اگر هم تا هفته دولت سال بعد جزییاتی از این پروژه باقی ماند حتما تا پایان سال ۱۴۰۲ این پروژه را کامل می‌کنیم. »

اما از شواهد این‌طور برمی‌آید که احتمالا تا پایان سال ۱۴۰۲ نیز خبری از تکمیل و بهره‌برداری کتابخانه مرکزی ساری نیست. چرا که طرح هنوز در مرحله پیشرفت فیزکی ۷۰ درصدی باقی مانده است.

با این حال نگاه و توجه ویژه وزیر فرهنگ به این طرح سبب شده که یکی از ۲ برنامه‌اش در سفر یک روزه به مازندران را به بازدید از همین طرح اختصاص دهد. بازدیدی که می‌تواند گره کور اعتباری کتابخانه مرکزی ساری را باز کند و پس از ۱۳ سال این طرح مهم فرهنگی را در مازندران به سرانجام برساند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha