لاوروف: مولداوی قربانی بعدی غرب است؛ انتقاد از برنامه پذیرش اوکراین در اتحادیه اروپا

مسکو-ایرنا- وزیر امور خارجه روسیه با انتقاد از برنامه اتحادیه اروپا برای پذیرش خارج از نوبت اوکراین در این اتحادیه، هشدار داد: غرب در حال آماده سازی مولداوی است تا قربانی بعدی جنگ ترکیبی کشورهای غربی علیه روسیه باشد.

به گزارش روز پنجشنبه ایرنا از منابع خبری روس، سرگی لاوروف در سخنانی در نشست شورای وزرای خارجه سازمان امنیت و همکاری اروپا به میزبانی اسکوپیه، پایتخت مقدونیه شمالی افزود: موضوع مورد مناقشه روسیه و مولداوی که ۲۰ سال قبل هم می‌توانست حل بشود، به دلیل مداخله ناتو و اتحادیه اروپا بی‌نتیجه باقی مانده است.
وی اظهار داشت: آنها در حال حاضر در تلاش برای نابودی چارچوب مذاکرات ۵+۲ یعنی آخرین تلاش‌های مشترک برای حل و فصل موضوع هستند.

انتقاد از پذیرش خارج از نوبت اوکراین در اتحادیه اروپا
این دیپلمات ارشد روس همچنین پذیرش خارج از نوبت اوکراین در اتحادیه اروپا را شرم‌آور خواند.

سازمان امنیت اروپا به دنباله ناتو تبدیل شده است
وزیر امور خارجه روسیه اظهار داشت: امروز سازمان امنیت و همکاری اروپا تبدیل به دنباله ناتو و اتحادیه اروپا شده است.
وی همچنین نسبت به اوج‌گیری تفکر نازیسم در کشورهای حوزه بالتیک و سکوت نهادهای مربوطه سازمان امنیت و همکاری اروپا در خصوص آن هشدار داد.
لاوروف در ادامه ضمن ابراز تاسف نسبت به آنچه وضعیت نامساعد سازمان امنیت و همکاری اروپا در حال حاضر خواند، گفت: چشم‌انداز آینده این سازمان مشخص نیست.
وی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: «کمی بیشتر از یک سال تا پنجاهمین سالگرد کنفرانس خلع سلاح هلسینکی باقی مانده اما متاسفانه باید بگوییم سازمان امنیت و همکاری اروپا در وضعیت اسفناکی به این سالگرد نزدیک می‌شود و چشم انداز مشخصی در انتظار آن نیست».

نخبگان غرب تنها به منافع ناتو توجه کرده اند
به اعتقاد لاوروف، فدراسیون روسیه بیشترین تلاش را برای ساخت فضای امنیتی مشترک در اروپا بر اساس همکاری متقابل انجام داده است.
وزیر خارجه روسیه عنوان کرد: نخبگان سیاسی غرب که حق تصمیم گیری در مورد سرنوشت بشریت را متعلق به خود می‌دانند، بی‌توجه به منافع سازمان امنیت و همکاری اروپا یک انتخاب کوته‌فکرانه داشته و تنها به منافع ناتو توجه کرده‌اند.
لاوروف معتقد است: این انتخاب به نفع فلسفه بازدارندگی، بازی های ژئوپلیتیکی با حاصل جمع صفر و منطق «رهبر-پیرو» اتخاذ شده است. به گفته وی، یکی از مولفه‌های کلیدی این نگرش، گسترش بی‌منطق ناتو به سمت شرق بود که پس از انحلال سازمان پیمان ورشو آغاز شد.
وزیر امور خارجه روسیه افزود که کشورهای ناتو با دستان خود بعد نظامی-سیاسی سازمان امنیت و همکاری اروپا را نابود کردند.
به گفته لاوروف، اقدامات غرب کار را به جایی رسانده که لزوم سرمایه‌گذاری برای احیای سازمان امنیت و همکاری اروپا زیر سوال رفته است.
 وی با طرح این سوال که آیا روزی می‌رسد که این سازمان خود را با واقعیت‌های توسعه جهانی منطبق کرده و دوباره تبدیل به محلی برای بررسی مسائل امنیت منطقه‌ای بر اساس اصول توافق خلع سلاح هلسینکی شود، گفت در حال حاضر سوال‌های ما بیشتر از جواب‌هایی است که در اختیار داریم.
نشست شورای وزرای خارجه سازمان امنیت و همکاری اروپا در پایتخت مقدونیه شمالی با حضور نمایندگانی از ۵۷ کشور از آمریکای شمالی، اروپا و آسیا در حال برگزاری است. این نشست دو روزه،‌ روز جمعه به کار خود پایان می‌دهد. 

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha