ورزش زورخانه‌ای و پهلوانی در حال دیده شدن است

بیرجند - ایرنا - رئیس فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و پهلوانی گفت: ورزش زورخانه‌ای و پهلوانی در حال دیده شدن است و باید از همه ظرفیت‌ها برای معرفی این رشته و استعدادیابی استفاده کرد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، مهرعلی باران چشمه روز پنجشنبه در نشست مجمع عمومی انتخاب رئیس هیات پهلوانی و زورخانه‌ای استان خراسان جنوبی افزود: احیای ورزش زورخانه‌ای از برنامه‌های مسئولان نظام است و باید همه افراد موثر کمک کنند تا این ورزش در کشور سرآمد شود.

وی بیان کرد: این ورزش باستانی در ۸۴ کانون مستقر مدارس در حال آموزش است و برای توسعه آن باید بیش از گذشته تلاش کنیم.

رئیس فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و پهلوانی با اشاره به دیدار اخیر جمعی از ورزشکاران با رهبر معظم انقلاب گفت: امسال در اتفاقی نادر اجرای این ورزش را در حسینیه امام خمینی (ره) شاهد بودیم که پیشنهاد آن از سوی فدراسیون به دفتر مقام معظم رهبری ارایه شد.

وی ادامه داد: یقین داشتیم ورزشی که به نام امام علی (ع) بوده، مورد علاقه مقام معظم رهبری است و ورزشکاران حاضر هم برای اولین بار مقابل دوربین اجرا داشتند.

باران چشمه گفت: هدیه انگشتری به ورزشکاران باستانی و عکس یادگاری با رهبر معظم انقلاب پیام خوبی داشت و این ورزش تاکنون پهلوانان و شهیدان زیادی را تقدیم کرده است.

وی اضافه کرد: طرح شهید طوقانی که برای آشنایی دانش آموزان با ورزش زورخانه‌ای در مدارس اجرا شده نیز مورد توجه رهبری قرار گرفته است، حتی درخواست اجرای ورزش باستانی در حرم امام رضا (ع) را داشتیم لذا خدمت در این ورزش باید براساس نیت خدایی و الهی باشد.

رئیس فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و پهلوانی گفت: شروع ورزش در زورخانه با نام خدا و یاد امام علی (ع) است که به این ورزش قداست داده و مسئولیت ورزش‌های زورخانه‌ای بسیار سنگین است لذا باید در هیات‌های استانی شاهد همدلی و تفاهم باشیم و نیت‌ها براساس شادمانی دل اهل بیت تنظیم شود.

وی گفت: از ظرفیت‌های در اختیار برای تامین تجهیزات به منظور توسعه ورزش باستانی در مناطق محروم کمک می‌شود تا شاهد رونق این ورزش در خراسان جنوبی هم باشیم.

باران چشمه ادامه داد: معافیت آب، برق و گاز زورخانه‌ها از طریق وزارت ورزش و جوانان در حال پیگیری است که امیدواریم تا یک ماه آینده به نتیجه برسد و بیمه مرشدان و مربیان هم به طور جدی دنبال می‌شود.

وی گفت: فدراسیون رتبه خوبی در کشور دارد و رسیدگی به هیات‌های استانی در دستور کار است که امیدواریم هیات پهلوانی و زورخانه‌ای خراسان جنوبی با توجه به پیشنیه پهلوانی در این استان روز به روز توسعه بیشتری داشته باشد.

سرپرست اداره کل ورزش و جوانان خراسان جنوبی هم در این نشست گفت: بنا به تاکید مقام معظم رهبری باید تلاش کنیم ورزش زورخانه‌ای بین المللی شود و در این خصوص وظیفه سنگینی به دوش داریم.

مهدی قناد افزود: ۲۵ زورخانه در خراسان جنوبی فعال است و اگر این تعداد افزایش یابد می‌توانیم رشد بالای ۳۰ درصدی مدال آوری را محقق کنیم.

وی عنوان کرد: پیشکسوتان، ستاره‌های ورزش زورخانه‌ای هستند و شناسنامه استان هم در این ورزش روشن است.

سرپرست اداره کل ورزش و جوانان خراسان جنوبی با اشاره به اینکه استان‌های محروم باید در بخش ورزش زورخانه‌ای ویژه‌تر دیده شوند گفت: احداث گود زورخانه بین المللی بیرجند آغاز شد اما در بخش اعتباری مشکل داریم و با ۴۵ درصد پیشرفت نیازمند ۸۰ میلیارد ریال اعتبار است.

وی افزود: گود زورخانه خوسف، سه قلعه و فردوس هم باید در تخصیص اعتبارات ویژه دیده شود تا زودتر به بهره برداری برسند.

قناد گفت: در مورد تجهیزات از دوره‌های قبل قول‌هایی داده شده که انتظار است مدیریت جدید فدراسیون نگاه ویزه داشته باشد.

وی با بیان اینکه در خراسان جنوبی حامی ورزش وجود ندارد گفت: با توجه به ارتباطات ملی اگر خراسان جنوبی در سطح وزارتخانه بهتر دیده شود به آینده ورزش می‌توان امیدوار باشیم.

در این نشست حجت‌الاسلام حامد مقری با ۱۰ رای برای مدت چهار سال به عنوان رئیس هیات پهلوانی و زورخانه‌ای استان خراسان جنوبی انتخاب شد.

همچنین سید محسن نصیرایی به عنوان نایب رئیس، سید مهدی حسین‌زاده خزانه‌دار، مهدی قمری، سید حسین قطبانی و محمود افلاکی به عنوان اعضای هیات رئیسه انتخاب شدند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha