سهم ۳۶ میلیونی استان کرمانشاه از کاشت یک میلیارد اصله درخت در کشور

کرمانشاه - ایرنا - مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه گفت: سهم این استان از طرح ملی کاشت یک میلیارد درخت در کشور، ۳۶ میلیون نهال در طول چهار سال است.

به گزارش ایرنا، انشاالله کولانی روز پنجشنبه در نشست خبری به مناسبت آغاز کاشت سراسری یک میلیارد درخت با بیان اینکه این طرح به‌طور همزمان در سراسر کشور از ۱۱ آذرماه امسال رسما آغاز می شود افزود: بر همین اساس برنامه ریزی شده است سالانه حدود ۹ میلیون اصله نهال در استان کاشته شود.

وی با اشاره به اقلیم کشورمان افزود: متوسط بارندگی و طبیعت خشک و نیمه خشک ایران، لزوم اجرای چنین طرحی را دو چندان می‌کند، به طوری که مجریان طرح با کشت گونه‌های سازگار با مناطق مختلف کشور و مقاوم به کم‌آبی، با ایجاد فضای سبز از منابع موجود، به نفع طبیعت، بیشترین بهره را ببرند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه با تاکید بر اینکه اگر نتوان منابع طبیعی را در کشور توسعه و محافظت کرد با چالش های جدی مواجه خواهیم شد اضافه کرد: بر اساس فرمایشات رهبر معظم انقلاب چنانچه هر ایرانی سه اصله نهال در سال بکارد، کاشت یک میلیارد درخت به آسانی در کشور قابل اجرا است.

سهم ۳۶ میلیونی استان کرمانشاه از کاشت یک میلیارد اصله درخت در کشور

کولانی با اشاره به اقدامت انجام شده جهت تحقق این امر در استان کرمانشاه یادآور شد: هم اکنون نهالستان بدره ای در اسلام آباد غرب با ۹ هکتار مساحت مفید و نهالستان انزل در سرپل ذهاب با مساحت مفید ۱.۲ هکتار قادر به تولید سالانه ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار اصله نهال هستند که با تلاش های انجام شده و بکارگیری مشارکت های مردمی و خصوصی توانسته ایم این ظرفیت را به سه میلیون اصله برسانیم.

وی یادآور شد: در همین راستا ۳۴ نهالستان موقت نیز با همکاری همیاران طبیعت، صنایع، کارخانه ها، بهره برداران معادن و محوطه های ادارات منابع طبیعی، در مناطق مختلف استان ایجاد شده است که در سال جاری این نهالستان ها موفق به تولید ۱۶۴ هزار اصله نهال از انواع سوزنی برگ، پهن برگ شده اند.

کولانی با بیان اینکه بخش خصوصی نیز امسال توانسته است ۸۴۹ هزار اصله نهال از گونه های مشترک شامل بادام تلخ، توت و صنوبر تولید کند گفت: برای تولید، انتخاب عرصه، مکان کاشت و گونه های مستعد جلسات مختلف و منظمی با حضور محققان مرکز تحقیقات و اساتید دانشگاه های استان برگزار شده است که براساس آن گزارش نهایی تعهدات استان در اجرای شیوه نامه ابلاغی این طرح تهیه و تدوین شد.

سهم ۳۶ میلیونی استان کرمانشاه از کاشت یک میلیارد اصله درخت در کشور

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه یادآور شد: برای تهیه بذور مورد نیاز گونه های مستعد، نهال های پیش بینی شده برای کاشت در این طرح نیز از بذور رویشگاه های جنگلی استان استفاده شده است.

وی افزود: از مجموع ۹ میلیون اصله نهال که در سالجاری در استان کاشته می شود ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار اصله در زمینه توسعه زراعت چوب،۲ میلیون و ۵۴۰ هزار اصله در قالب طرح های جنگل کاری، احیا و غنی سازی حنگل ها، ۳۴۰ هزار اصله برای بازسازی محدوده تخریب شده معادن، ۷۵۰ هزار اصله برای توسعه فضای سبز، صنایع و کارخانه ها و شهرک های صنعتی، ۶۰۵ هزار اصله برای جنگل کاری توسط شهرداری ها، ۳۲۵ هزار اصله برای درختکاری در پادگان ها و مناطق تحت اختیار نیروهای مسلح و ۴۳۰ هزار هکتار نیز در قالب پویش های مردمی و سایر سطوح در استان پیش بینی شده است.

به گزارش ایرنا، طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت از سال ۱۴۰۲ به مدت چهار سال و با کمک مردم، دستگاه های اجرایی، سازمان های مردم نهاد و جامعه شهری و روستایی اجرا خواهد شد.

مساحت جنگل ها و مراتع استان کرمانشاه یک میلیون و ۶۳۰ هزار هکتار است که رتبه ششم مساحت جنگل های زاگرس را در کشور داراست.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha