۷۰میلیارد مترمکعب گاز در فاز نخست پروژه ملی میدان گازی بویراحمد قابل برداشت است

یاسوج- ایرنا- مشاور و دستیار وزیر کشور در امور صنعت گفت: اجرای پروژه ملی میدان گازی «مختار» شهرستان بویراحمد امید برای توسعه این استان محروم را بیشتر کرده به گونه ای که ۷۰ میلیارد مترمکعب گاز در فاز نخست این پروژه قابل برداشت است.

به گزارش ایرنا،سید مجید هدایت روز چهارشنبه در نشست بررسی مسائل و مشکلات طرح های صنعتی استان در یاسوج اظهار کرد: میدان گازی مختار یاسوج با تولید بیش از ۲۰ میلیارد مترمکعب گاز طبیعی ذخیره شده در ۱۰ کیلومتری این شهر یاسوج قرار دارد و قرار است حدود ۱۱ حلقه چاه در میدان گازی مختار حفر شود.

وی افزود: سرمایه گذاری این میدان اندک است و هم به ناترازی گاز کشور و توسعه صنایع استان کمک می کند البته توسعه آن مورد تاکید رئیس جمهور و وزیر نفت بوده است.

هدایت تاکید کرد: این طرح، پروژه مناسبی است که نیاز به حمایت دارد، طبق اعلام متولیان استانی زمان اجرای کل پروژه ۲ سال است و رایزنی های لازم در خصوص موضوع منابع طبیعی که مشکل پیش روی طرح است انجام خواهد گرفت.

مشاور و دستیار وزیر کشور در امور صنعت تصریح کرد: فعالیت های گسترده ای در کهگیلویه و بویراحمد آغاز شده است و با توجه به منابع گسترده هیدروکربنی نفت و اکتشاف جدید میدان گازی مختار امید های بیشتری برای توسعه استان وجود دارد.

هدایت ادامه داد: تمامی مسئولان استانی به ویژه استاندار استان وقت گذاشتند و پیگیری کردند تا این قدم های بزرگ برداشته شد برای نمونه در سفر دوم رئیس جمهور پتروشیمی گچساران به عنوان ایرانی ترین پروژه پتروشیمی کشور افتتاح شود و طرح های پتروشیمی دیگری نیز در دستور کار است.

وی ابراز کرد: امروز ۹ پروژه قوی در استان بررسی و موانع فرااستانی آن ها مورد تحلیل قرار گرفت البته در نهایت گزارش این طرح ها به وزیر کشور داده می شود تا در این پروژه ها تسریع داده شود.

مشاور و دستیار وزیر کشور در امور صنعت، گفت: تحقق و اجرای این پروژه ها درآمدهای بسیار خوبی را برای استان و کشور در پی خواهد داشت و تا حدود زیادی رفاه و آسایش را برای مردم منطقه ایجاد خواهد کرد.

به گزارش ایرنا، طبق تعریف اولیه طول این میدان ۱۸ کیلومتر و عرض متوسط چهار کیلومتر دارد و این میدان، مخزن حجیم و قابل توجهی است که با حفاری این چاه تا هشت ماه آینده باید مطالعه دقیق آن نهایی شود. در فاز بعدی از این میدان روزانه پنج میلیون تا هشت میلیون متر مکعب گاز برداشت می شود.

طبق اعلام معاون وزیر نفت، بر اساس برنامه‌ریزی انجام‌شده، این طرح در ۲ مرحله اجرا و با توسعه این میدان، روزانه ۱۰ میلیون مترمکعب به ظرفیت تولید گاز کشور افزوده می‌شود.

این طرح مهم، طبق سیاست‌های کلان وزارت نفت و شرکت ملی گاز ایران به‌منظور کمک به حل مسئله ناترازی فصلی گاز و تقویت شبکه گاز کشور طراحی شده و به مرحله اجرا رسیده است که با اجرای این طرح، بیش از ۲ هزار نفر نیروی متخصص بومی به‌مدت سه سال مشغول به‌کار می‌شوند و اعتبار در نظر گرفته‌شده برای تکمیل آن، ۴۲۰ میلیون یورو است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha