تقویت روابط، محور گفت‌وگوی رئیس‌جمهوری منتخب آرژانتین و مقام آمریکایی

تهران- ایرنا- رئیس‌جمهوری جدید راست افراطی آرژانتین و مشاور امنیت ملی آمریکا پیرامون تقویت روابط میان دو کشور در چارچوب رویکرد ژئوپلیتیک همسو با غرب دولت آتی این کشور آمریکای جنوبی گفت‌وگو کردند.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از خبرگزاری افه، خاویر میلِی (Javier Milei) رئیس‌جمهوری منتخب آرژانتین که به آمریکا سفر کرده است، با مشاوران رئیس‌جمهوری این کشور برای تقویت روابط میان واشنگتن و دولت آینده بوئنوس آیرس دیدار کرد.

دیدار حدود یک ساعته با جیک سالیوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید و خوان گونزالس مشاور جو بایدن رئیس‌جمهوری آمریکا در آمریکای لاتین، تنها دیداری بود که خاویر میلِی در سفر کوتاه خود به واشنگتن داشت.

سالیوان و میلِی در مورد مسائل اقتصادی و اولویت‌های مشترک مانند سرمایه‌گذاری در حوزه فناوری و انرژی پاک، دفاع از حقوق بشر و دموکراسی در سراسر جهان صحبت کردند. رئیس‌جمهوری منتخب آرژانتین همچنین دستورکار بین‌المللی ژئوپلیتیک همسو با غرب خود را اعلام کرد.

به گفته مقام‌های آمریکایی، سالیوان در این دیدار «پیروزی انتخاباتی» سیاستمدار راست افراطی آرژانتین را به او تبریک گفت و متعهد شد که به همکاری نزدیک میان دو کشور ادامه دهد.

دفتر مطبوعاتی رئیس‌جمهوری منتخب آرژانتین نیز از طریق شبکه اجتماعی ایکس اعلام کرد که برایان نیکولز معاون وزیر امور خارجه آمریکا در امور نیمکره غربی و مارک استنلی سفیر آمریکا در آرژانتین نیز در این جلسه حضور داشتند.

رئیس‌جمهوری آتی آرژانتین اعلام کرد که علاوه بر دیدار با مقام‌های آمریکایی، دو تن از اعضای تیم اقتصادی او با مقام‌های صندوق بین‌المللی پول دیدار کردند. توافق فعلی میان دولت آرژانتین و صندوق بین‌المللی پول بر سر وام ۴۴ میلیارد دلاری اعطا شده در دوره ریاست جمهوری مائوریسیو مکری (۲۰۱۵- ۲۰۱۹) از جمله موضوعات مهمی است که گریبانگیر دولت آتی این کشور آمریکای جنوبی خواهد بود.

کریستالینا جورجیوا رئیس صندوق بین‌المللی اعلام کرد ما به حمایت از آرژانتین برای رسیدگی به مشکل عمیق تورم و ایجاد محیطی برای رشد به رهبری بخش خصوصی که می‌تواند محرک اشتغال و اقتصاد باشد، بسیار علاقه‌مند هستیم.

میلِی پیش از سفر به آمریکا (جمعه گذشته) از نخستین گفت‌وگوی مجازی خود با رئیس صندوق بین‌المللی پول خبر داده بود.

در این گفت‌وگو که حدود یک ساعت به طول انجامید، میلی و جورجیوا به بحث در مورد طرح کلی و اقدامات اصلی برنامه اقتصادی رئیس‌جمهوری منتخب پرداخته بودند.

مذاکرات جدید آرژانتین با صندوق بین‌المللی پول تحت فشار شدید آغاز می‌شود؛ چون این کشور باید حدود چهار میلیارد دلار در ژانویه و دسامبر به این صندوق بپردازد تا بتواند برنامه فعلی را سرپا نگه دارد و با مذاکره مجدد با این سازمان روبرو شود.

میلِی که ۱۹ نوامبر (۲۸ آبان) در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری آرژانتین پیروز شد، روز دوشنبه (ششم آذر) وارد نیویورک شد. این سیاستمدار آرژانتینی با ورود به نیویورک به یک خاخام معروف یهودی ادای احترام و سپس با بیل کلینتون رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا کشور نیز دیدار کرد.

کارشناسان معتقدند انتخاب آمریکا توسط خاویر میلی به عنوان اولین مقصد سفر پس از پیروزی در انتخابات، نشان‌دهنده تغییر روند تصمیم‌گیری در سیاست خارجی آرژانتین برای تبدیل غرب به گزینه اصلی دولت آتی این کشور است.

پیروزی میلی به معنای چرخش بی‌سابقه آرژانتین به سمت جریان راست افراطی است. او نخستین رئیس‌جمهوری با این ایدئولوژی پس از بازگشت این کشور به دموکراسی در سال ۱۹۸۳ است.

وی درست مانند ژائیر بولسونارو در برزیل و دونالد ترامپ در آمریکا، پدیده پوپولیسم جناح راست خواهد بود. بر همین اساس، ترامپ و بولسونارو، نخستین شخصیت‌هایی بودند که پیروزی میلی در این انتخابات را به او تبریک گفتند.

رئیس‌جمهوری منتخب آرژانتین از ۱۰ دسامبر (۱۹ آذر) کار خود را آغاز خواهد کرد و تا سال ۲۰۲۷ میلادی این سمت را بر عهده خواهد داشت.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha