رژیم اسرائیل و تله غزه... سناریوهای آینده پس از آتش بس چیست؟

تهران - ایرنا - «نتانیاهو» در جنگ ۴۸ روزه غزه شکست خورد و سقوط [کابینه] او قریب الوقوع است و ارتش شکست ناپذیرش بینی خود را به غزه و خیابان های به خاک می مالد و وضعیت کنونی آمریکا در دولت بایدن نیز به دلیل حمایت مطلق او از رژیم اسرائیل در جنگ علیه غزه در آشفتگی قرار دارد.

به گزارش امروز (چهارشنبه) ایرنا، «شرحبیل الغریب» نویسنده و تحلیلگر مسائل سیاسی فلسطین در تحلیلی که در پایگاه خبری شبکه المیادین منتشر کرد، افزود: با توجه به افزایش تهدید رژیم اسرائیل مبنی بر بازگشت مجدد به جنگ پس از پایان آتش بس و انعقاد قرارداد مبادله جزئی اسیران و در میانه تلاش های محافل عربی و بین المللی برای تمدید آتش بس، صحنه میدانی در نوار غزه با تعدادی از پیش بینی ها و سناریوها مبهم شده است.

این تحلیلگر مسائل سیاسی فلسطین اضافه کرد: بازگشت به گزینه نظامی، با توجه به شکست بزرگ رژیم اسرائیل در جنگ ۵۰ روزه خود در نوار غزه و ناتوانی در تحقق هر یک از اهداف و دستاوردها در مناطقی که به آنها حمله کرد، به معنای شکست بیش از پیش مقابل مقاومت فلسطین است و این همان چیزی است که رژیم اشغالگر اسرائیل از آن می ترسد و آمریکا بیش از هر زمان دیگری به دنبال دوری از آن است.

وی با اعتقاد به اینکه روند صحنه محدود شده و نگاهها بار دیگر در نوار غزه به سمت میدانی معطوف شده است که می تواند سناریوهای صحنه مورد انتظار و نتایج آنها را ترسیم کند، به این سناریوها اشاره کرد و نوشت: سناریوی اول: در نشست سه جانبه «نتانیاهو»، «گانتس» و «گالانت» اعضای کابینه جنگ رژیم اسرائیل، از سرگیری درگیری نظامی برای مدت محدود و تلاش برای دستیابی به هرگونه دستاورد نظامی در میدان، نهفته است. به رغم احتمال کم این سناریو برای دستیابی به هر گونه اعتبار یا موفقیت میدانی، این یک فرصت جدید برای آنها است، زیرا این سناریو از اعتقاد آنها به اینکه توقف جنگ از یک سو به سقوط سیاسی نتانیاهو و از سوی دیگر به شکست ارتش رژیم اشغالگر اسرائیل منجر خواهد شد، ناشی می شود.

سناریوی دوم این است که رژیم صهیونیستی به ۵۰ (۴۸) روز کشتار، خونریزی و قتل عام کودکان و زنان برای رسیدن به یک آتش بس که در آن آزادی بخشی از اسیران زن و مرد از مقاومت میسر شد، نیازی نداشت.

این، صحنه کوچکی از سناریوی بزرگ‌تر به حساب می‌آید که چندین طرف در منطقه از آن بهره‌مند شده‌اند و در تلاش هستند تا آتش‌بس را گسترش دهند و مسیری را برای آزادی زندانیان جدید بررسی کنند به گونه‌ای که راهی برای خروج از یک معامله بزرگ با مقاومت فلسطینی شکل دهد.

دولت آمریکا نیز که در آغاز با تمام امکانات از جنگ علیه غزه حمایت می کرد پس از ۵۰ روز مواضع خود را تغییر داد و به نمایندگی از رژیم اسرائیل، پرونده جنگ غزه را در دست گرفت و پس از وقوع اتفاقات زیاد صحنه، ادامه و تمدید آتش بس را به یک علاقه اولیه برای خود تبدیل کرد و این همان چیزی است که در حال حاضر با توجه به فقدان گزینه برای از سرگیری همان روش آزاد کردن اسرا از طریق پایبندی به توافق اولیه که آتش بس چهار روزه را تعیین کرده بود و تلاش برای گسترش آن به ویژه پس از شکست در آزادی هر یک از آنها با قدرت نظامی، باب مانور را برای رژیم اشغالگر اسرائیل ضعیف می کند.

وی اقدامات سود و زیان دولت آمریکا در مورد موضوع توقف جنگ در نوار غزه را در دو سطح اصلی خارجی و داخلی ارزیابی کرد و افزود: در سطح خارجی، فشارها بر دولت آمریکا افزایش یافته است که منجر به احساس یا پذیرش این نتیجه شده است که ادامه جنگ برای مدت طولانی‌تر به تضاد بیشتر با منافع این کشور در منطقه کشیده خواهد شد و این موضوع در اظهارات رئیس جمهور آمریکا که در آن از تمدید آتش بس حمایت کرد، واضح است.

این مسیر آنچه را که خبرگزاری آمریکایی «بلومبرگ» فاش کرد، سناریوی دوم را تقویت می کند، زیرا نشان دهنده افزایش چشمگیر حجم فشار آمریکا بر رژیم اسرائیل به منظور طولانی کردن آتش بس در نوار غزه و نیاز فوری به توقف جنگ برای تسهیل در رسیدن کمک ها و آزادی اسیران بیشتر است.

الغریب ادامه داد: اما در مورد سطح داخلی باید گفت که این سطح به مردم فلسطین و اسرائیلی ها مربوط می شود، زیرا این احساس در میان بسیاری از محافل در کابینه رژیم اشغالگر اسرائیل به وجود آمده است که هر کاری که ارتش این رژیم در غزه انجام دهد به نتیجه نخواهد رسید. به معنی دقیق تر، سرنوشت اسرائیلی ها را که اساساً از تبعات جنگ چه از نظر امنیتی و چه اقتصادی خسته شده‌اند، مبهم می کند.

اما در مورد فلسطینیان، مردم فلسطین یک حماسه تاریخی قهرمانانه و یک مقاومت بی‌سابقه را رقم زدند که از طریق آن در طول پنجاه روز (۴۸ روز) جنگ، همه نقشه‌ها برای آسیب زدن به آنها یا نابودی مسئله و آواره کردن آنها خنثی شد و رژیم اسراییل با موافقت با آتش بس اولیه و توافق با مبادله جزئی اسیران و تحت فشار قرار گرفتن آمریکا برای توقف جنگ در تحقق اهداف خود ناکام ماند و به دام غزه افتاد.

همه داده‌ها نشان می‌دهد که رژیم اسرائیل پس از ناکامی در آزادی اسیران خود از طریق توسل به قوه زور، چاره‌ای جز تمدید آتش‌بس و مهیا شدن برای پرداخت بهای معامله بزرگ و جدید ندارد، زیرا پس از ۵۰ روز نتوانست جای پای خود را در غزه سفت کند و تئوری اعمال قدرت بازدارندگی اش بر غزه به طور کامل شکست خورد و در مقابل جهانیان (همانند قبل) به چهره ای خونریز، قاتل، نسل کُش، مخرب و ویرانگر تبدیل شد و شکست نظامی و اخلاقی رژیم صهیونیستی که در هفته اول طوفان الاقصی در مقاله ای در المیادین نوشتم، اکنون محقق شده است.

وی با اشاره به اینکه هرکسی که اجرای توافق مبادله جزئی اسیران را دنبال می کند مطمئن است که بازتاب آن از تبلیغات رسانه ای بیشتر است، افزود: «نتانیاهو» در جنگ شکست خورد و سقوط [کابینه] او قریب الوقوع است و ارتش شکست ناپذیرش بینی خود را به غزه و خیابان های به خاک می مالد و وضعیت کنونی آمریکا در دولت بایدن به دلیل حمایت مطلق او از رژیم اسرائیل در جنگ علیه غزه در آشفتگی قرار دارد.

مقاومت فلسطین، در پاسخ به بیش از هفت دهه اشغالگری و تجاوز رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه و دیگر مناطق سرزمین های اشغالی، در هفتم اکتبر (۱۵ مهر) گذشته عملیات طوفان الاقصی را علیه این رژیم آغاز کرد. رژیم صهیونیستی مطابق معمول با قتل عام غیرنظامیان و بمباران مناطق مسکونی به عملیات رزمندگان مقاومت پاسخ داد. این رژیم در نهایت، شکست در عملیات خود برای آزادسازی اسرایش را پذیرفت و تسلیم مقاومت شد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha