آیین تشییع پیکر پروانه معصومی در امامزاده ابوطالب تهران برگزار شد

تهران- ایرنا- پیکر زنده یاد پروانه معصومی صبح امروز با حضور جمعی از هنرمندان سینما و تلویزیون در امامزاده ابوطالب تهران تشییع شد.

به گزارش ایرنا، پیکر زنده‌یاد پروانه معصومی بازیگر سینما و تلویزیون صبح امروز - چهارشنبه-هشتم آذرماه- در امامزاده ابوطالب تهران با حضور جمعی از هنرمندان و چهره های مطرح سینما و تلویزیون تشییع و خاکسپاری شد.

در ابتدای این مراسم برخی از پیام های تسلیت به مناسبت درگذشت این هنرمند از جمله پیام رئیس جمهور و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی قرائت شد.

علی دهکردی رئیس خانه سینما نیز در این مراسم گفت: بانو پروانه بانوی بزرگ شریف و دوست داشتنی سینما و تلویزیون ایران و تاریخ و هنر ما امروز در آغوش پروردگار بزرگ آرام گرفته است. 

وی افزود: به قدری همه ما از درگذشت این بانوی بزرگ غافلگیر شدیم از این سوگ بزرگ که نتوانستیم آنچه درخور و شایسته جایگاه بزرگ ایشان است، را رقم بزنیم. همه ما به تصمیم خانواده ایشان احترام گذاشتیم که تصمیم گرفتند ایشان را اینجا در کنار نیاکان و خانواده عزیزشان به خاک بسپارند و حاضر نشدند به مردم و دوست داران ایشان زحمت بدهند و در این آیین حضور پیدا کنند ولی این دلیل نمیشود که ما این وظیفه را از دوش خودمان بر داریم. 

وی ادامه داد: در اولین فرصت همه تشکیلات فرهنگی و هنری کشور مراسم درخوری را برای ایشان برگزار خواهد کرد. یکشنبه در مسجد بلال به یاد ایشان در کنار هم قرار میگیریم و برای روح مهربان و بزرگ و دوشت داشتنی ایشان آرامش و لطافت آسمانی را آرزو میکنیم. 

دهکردی ادامه داد: ایشان به قدری دوست داشتنی و با محبت بود که سر هر پروژه از راننده و آبداری گرفته تا بالاترین افراد عاشق ایشان میشد. یک بار کسی مسئول خدمات را توبیخ کرد که چرا هر دقیقه ایشان را به صحبت میگیرید این به دلیل محبت زیادی بود که به ایشان داشتند. 

وی افزود: یک ستاره با ارزش و بانوی محبوب از میان ما رفت. امیدوارم یکشنبه همراه با همه سینماگرانی که نتوانستند به اینجا بیایند در کنار هم قرار بگیریم، ما قدردان حضور و زحمت همه شما هستیم و در اولین فرصت از بانوی بزرگمان به بهترین شکل یاد خواهیم کرد.

پروانه معصومی فقط هنرمند جلوی دوربین نبوده، او به تمام معنا هنرمند در انسانیت بوده است

احمد میر اعلایی تهیه کننده سینما و تلویزیون نیز به نمایندگی از هیئت هنرمندان در این مراسم گفت: امروز به تشییع جنازه کسی آمدیم که فقط هنرمند جلوی دوربین نبوده ایشان به تمام معنا هنرمند در انسانیت بوده. برای همین است که جمیع مردم ایران به گونه ای متاثر شدند که چنین بانویی را کشور از دست داد نه فقط سینما.

وی افزود: مراد ایشان شهدای گمنام بوده است. روزی که ایشان فوت شدند، ایام فاطمیه شروع شده بود. اگر برای ایشان سیاه پوشیدم ابتدا برای جده سادات بوده است. 

وی ادامه داد: اسم ایشان در ابتدا سکینه بوده، یکی از درجات برای انسان این است که عاقبت به خیر و آرام از دنیا برود. این بانو به تمام معنا این ارامش و سکینه را در همه صحنه هایی که شرکت میکرد به همه القا میکرد. ایشان با تمام وجود مانند اسمش از کسانی بود که خصلتی سکینه داشت. 

میر اعلایی تاکید کرد: یکی از علایق ایشان در شمال سر زدن به مزار شهدا بوده است. من امروز به نمایندگی از همه هنرمندان سینما و تلویزیون اینجا هستم ما عزاداریم چراکه آدم بزرگی را از دست دادیم. 
امیدوارم همه هنرمندان این کشور با هنرمندان اصلی این مملکت که شهدای ما بودند و با امام حسین (ع) محشور کند.

پروانه کاملا خاکی بود

برادر پروانه معصومی نیز در این مراسم تدفین ایشان گفت: من از خواهرم خیلی خاطره دارم چون هر جا کارش گیر میکرد مرا می خواست و من برایش صحبت میکردم و میگفت مشکلش حل شده است. 

وی افزود: یک باز به اتفاق ایشان یک سفر حج عمره رفتیم و چون این سفر دانشجویی بود همه دانشجو بودند. دانشجوهای جوان که تازه ازدواج کرده بودند و من خدمتگزار کاروان بودم همشیره هم با ما آمد. این سفر در سال ۹۰ بود. 

برادر این بازیگر ادامه داد: همه این دانشجویان برای ما پیام تسلیت فرستادند. همه انها در آن سفر با همشیره خاطره دارند. یک سفر هم با ایشان به کربلا رفتیم. 

وی تاکید کرد: بعد از پخش سریال یوسف پیامبر وزیر ارشاد وقت بازیگران اصلی یوسف پیامبر را به کربلا دعوت کرده بود آمدیم و رفتیم از خواهرم پرسیدم: چگونه بود؟ گفت: اصلا راضی نبودم ما ۹ نفر بودیم و برای ما ۳ ماشین ضد گلوله فرستاده بودند و میگفتند که برویم حرم و من نرفتم چون مردمی که بیرون ایستاده اند به من بد میگویند و نگاه بد میکنند. 

برادر پروانه معصومی گفت: به فاصله یک هفته که آمده بود باز هم به کربلا رفتیم. آنقدر این سفر عالی بود که ایشان نشان داد در آن سفر اهل تشریفات نیست دلش میخواست که کاملا خاکی باشد. 

وی افزود: در قطعه هنرمندان برای ایشان جایی در نظر گرفته شده بود اما در ابتدا گفته بودند که میخواستند در فرحزاد در مقبره خودشان باشند تا اینجا در آرامگاه همراه همسرشان تدفین شوند.

مرحوم پروانه معصومی ظهر ششم آذرماه به علت عارضه ریوی در ۷۹ سالگی درگذشت. روز گذشته در شهر رشت که محل سکونت این بازیگر بود، مراسمی به پاس سال‌های فعالیت هنری و احترام به این بازیگر برگزار شد. پیکر این بازیگر برای تشییع به تهران منتقل شد.

پروانه معصومی متولد ۱۱ اسفند ۱۳۲۳ بود. او تحصیلاتش را در دانشکده زبان‌های خارجی دانشگاه ملی ایران به پایان رساند. معصومی برای نقش‌آفرینی در «گل‌های داوودی» (۱۳۶۳)، «جهیزیه‌ای برای رباب» و «شکوه زندگی» (هر دو در ۱۳۶۶) برنده سیمرغ بلورین بهترین بازیگر زن جشنواره فیلم فجر شد.

سریال کوچک جنگلی به کارگردانی بهروز افخمی در سال ۶۶ اولین تجربه بازیگر پروانه معصومی در دنیای تلویزیون است که در نقش جواهر در این سریال ایفای نقش کرد اما بازی در سریال امام علی (ع) نقطه عطفی در کارنامه بازیگری او بود.

معکوس/ جانان/ ترانه شرقی/ فیلم شاهزاده ایرانی/ وعده دیدار /مسافر ری/ یوسف پیامبر/ سفر به هیدالو /تنگنا / ناصرالدین شاه آکتور سینما / تماس/ سال های خاکستری/ طوبی/ تحفه ها/ جهیزیه ای برای رباب/خارج از محدوده/ شکوه زندگی/ شناسایی/ ترنج/ چمدان/ ملاقات/ ناخدا خورشید/ جستجو در شهر/آشیانه مهر /تاتوره/ راه دوم / گل های داوودی/ کلاغ از جمله آثار سینمایی مرحوم معصومی در طول دوران فعالیت کاری است.

مرحوم معصومی همچنین در سریال های امام علی(ع)، مینو، یوسف پیامبر، تا صبح، نشانی، باران عشق، مثل هیچ کس، پلیس جوان، دریایی‌ها، ملکوت و کوچک جنگلی ایفای نقش کرده بود.

سریال یوسف پیامبر با بازی آن مرحومه شب ها از شبکه آی فیلم در حال پخش است.

پروانه معصومی برای فرار از مصائب زندگی شهری نزدیک به ۳۰ سال پیش عزم مهاجرت به یکی از روستاهای استان گیلان به نام «طاهرگوراب» را کرد و تجربه‌ای خاص از زندگی را در اطراف شهرستان صومعه‌سرا و محصور در کوه‌های جنگلی سربه‌فلک‌کشیده و با شکوه برای خودش رقم زد و مشغول پرورش گل‌وگیاه و باغبانی شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha