سازمان ملل: اثرات تحولات غم انگیز فلسطین در داخل سوریه احساس می‌شود

نیویورک – ایرنا- معاون نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه گفت: اثرات تحولات غم انگیز فلسطین اشغالی و اسرائیل همچنان در داخل سوریه احساس می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا از سازمان ملل، خانم نجات رشدی معاون نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه روز سه شنبه به وقت محلی در نشست شورای امنیت درباره وضعیت خاورمیانه افزود: ما به نیاز مداوم و فوری برای کاهش تنش در سوریه و در سراسر منطقه داریم. ما عمیقا نگران احتمال تشدید بالقوه تنش ها در سوریه هستیم.

وی تصریح کرد: گزارش‌های تقریباً روزانه از حملات به نیروهای آمریکایی در شمال شرق سوریه ادامه دارد که عمدتاً گروه موسوم به مقاومت اسلامی در عراق مسئولیت آن را برعهده گرفته است و آمریکا مدعی است ایران از گروه‌های پشت این حملات حمایت می‌کند. واشنگتن دو دور دیگر حملات تلافی‌جویانه به تأسیساتی در سوریه انجام داده است که ادعا می‌کند توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران و گروه‌های مورد حمایت ایران استفاده شده است و ایران ادعای وابستگی این گروه ها به خود را رد می کند.

این مقام سازمان ملل گفت: من چهار پیام فرستاده ویژه سازمان ملل در امور سوریه را تکرار می کنم. اول، ما به کاهش تنش در داخل سوریه، حرکت به سوی سمت آتش بس سراسری و رویکرد همکاری برای مقابله با گروه های تروریستی در فهرست شورای امنیت، مطابق با قوانین بین المللی نیاز داریم.

معاون فرستاده ویژه سازمان ملل در امور سوریه اضافه کرد: دوم، همه بازیگران – سوری و غیر سوری – باید حداکثر خویشتنداری را به کار گیرند. سوم، همه بازیگران باید به صورت کامل از قوانین بین المللی بشردوستانه حمایت کنند. چهارم، همکاری بین المللی برای تمرکز مجدد بر روند سیاسی در سوریه مورد توجه قرار گیرد.

خانم نجات رشدی تصریح کرد: ما از همه طرف ها شنیده ایم که آنها به دنبال تشدید تنش نیستند. اما این اظهارات به تنهایی کافی نیست. خشونت در سوریه، که بخشی از آن از غزه و اسرائیل تاثیر گرفته است، ادامه دارد. ادامه چنین خشونتی، بازی با آتش است.

این مقام سازمان ملل تاکید کرد: ما به چیزی بیش از نیت خوب نیاز داریم: ما به تنش زدایی پایدار نیاز داریم که از طریق کانال های قوی بین همه ذینفعان عملیاتی شود. ما نه تنها به کاهش کشتن، مجروح شدن و آوارگی غیرنظامیان و تخریب زیرساخت ها نیاز داریم، بلکه آنها باید پایان یابد.

وی افزود: وضعیت بشردوستانه بیش از پیش نگران کننده است. ما پیشرفت مشخص و تأیید شده ای را در مورد بازداشت غیرقانونی ده ها هزار نفر در رابطه با درگیری در سوریه مشاهده نکرده ایم. پناهندگان و آوارگان داخلی هنوز شرایطی را برای بازگشت امن، با کرامت و داوطلبانه به کشور خود ندارند. نگرانی‌های مربوط به حفاظت و معیشت مهم است و با وجود این شرایط، جای تعجب نیست که ناامیدی مردم بسیار زیاد باشد.

این مقام سازمان ملل تاکید کرد: تنها راه مقابله با این وضعیت ناپایدار، از طریق یک رویکرد معتبر و جامع به یک راه حل سیاسی است. یکی از روش های این هدف، از سرگیری کمیته قانون اساسی و قادر ساختن آن به پیشبرد سریع و پیشرفت واقعی است.

پایگاه‌های نظامی ایالات متحده آمریکا در عراق و سوریه از ۱۷ اکتبر (۲۵ مهرماه) هدف حملات پهپادی، راکتی و موشکی قرار گرفته اند. مقاومت اسلامی عراق به دنبال اقدام رژیم اسرائیل در تلافی عملیات طوفان الاقصی و بمباران نوار غزه و حمایت واشنگتن از این حملات، به ایالات متحده هشدار داده بود که پایگاه‌های آمریکا در منطقه را مورد هدف قرار خواهد داد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha