اخراج مهاجرین افغانستان توسط پاکستان سبب تنش بین کابل-اسلام‌آباد شده است

تهران- ایرنا- کارشناسان روابط بین‌الملل می‌گویند: مقامات پاکستانی بدون در نظر داشتن قوانین بین‌الملل و حُسن همجواری با اخراج اجباری بیش از یک میلیون مهاجر افغانستانی، سبب تنش در روابط میان افغانستان و پاکستان شده‌اند.

به گزارش روز سه‌شنبه ایرنا از خبرگزاری صدای افغان (آوا)، این رسانه افغانستانی نوشت: این اظهارات کارشناسان روابط بین الملل در حالی مطرح می شود که سراج الدین حقانی، سرپرست وزارت امور داخلی طالبان در یک گردهمایی مردمی در ولایت غزنی تصمیم اخیر پاکستان مبنی بر اخراج اجباری مهاجران افغانستانی از این کشور را ناعادلانه خواند و افزود: مقامات پاکستان تمامی کارهای خوبش را با اخراج اجباری مهاجران افغانستانی به بدی تبدیل کرده است.

سرپرست وزارت داخلی طالبان از بازرگانان افغانستان نیز خواسته تا به مهاجرین برگشته کمک و در کنار تهیه سرپناه در فروش مواد و لوازم ضروری با آنها مدارا کنند.

سلطان احمدی، کارشناس روابط بین الملل در گفت وگو با آوا گفت: مقامات پاکستانی بدون در نظر داشتن قوانین بین الملل و حسن همجواری با اخراج اجباری بیش از یک میلیون مهاجر افغانستانی، سبب ایجاد تنش در روابط میان افغانستان و پاکستان شده اند.

وی تاکید کرد: مقامات پاکستان خلاف قوانین بین الملل و قوانین بین دولت‌ها عمل می کنند زیرا اختلافات شان را از راه گفت وگو حل نمی کنند، بلکه می‌‍خواهند با فشار بر حکومت افغانستان به اهداف شان برسند.

این کارشناس روابط بین الملل با بیان اینکه حکومت پاکستان اجازه دهد تا مهاجران افغانستانی به خواست خودشان به کشورشان برگردند، افزود: مقامات این کشور نباید از مهاجران به عنوان فشار بر طالبان استفاده کنند، چون افزایش فشار باعث تنش‌ و گسترش فعالیت گروه‌های تروریستی در دو سوی مرز می‌شود.

احمدی، خاطر نشان ساخت: عامل همه بی‌ثباتی و ناامنی در پاکستان اختلافات سیاسی و وضعیت بد اقتصادی است، از این جهت حکومت موجود در افغانستان هیچ منافعی در جنگ و ناامنی پاکستان ندارد.

امان الله کریمی، استاد دانشگاه نیز در گفت وگو با آوا گفت: ادعاهای سیاسیون پاکستان مبنی بر دست داشتن مهاجران افغانستانی در حملات انتحاری و انفجاری در این کشور بر گرفته از سیاست کشورهای غربی است، چون منافع این کشورها با جنگ در منطقه به‌خصوص افغانستان گره خورده است.

وی همچنین تاکید کرد: مهاجران افغانستانی در بازار کار و اقتصاد پاکستان نقش بسیار مثبت داشته و دارند، بر این اساس با اخراج اجباری مهاجران افغانستانی بحران اقتصادی در این کشور بیشتر خواهد شد.

این استاد دانشگاه اضافه کرد: بدون داشتن اسناد و مدارک نباید مقامات حکومت پاکستان، مهاجران و حکومت افغانستان را متهم به دست داشتن در ناامنی کشورشان کنند.

صدای افغان در ادامه گزارش خود آورده است: در حال حاضر اوضاع بسیار نگران کننده ای بر پاکستان حاکم است و هیچ نشانه ای از تغییرات اساسی در چشم اندازی اقتصادی این کشور مشاهده نمی شود. فقط مساله بدهی های خارجی مطرح نیست، بلکه بحث بدهی داخلی وجود دارد که کشور را به ورشکستگی نزدیک کرده است.

حدود دو ماه قبل حکومت پاکستان به یک میلیون و ۷۰۰ هزار مهاجر «بدون اسناد اقامت» تا اول نوامبر(۱۰ آبان) مهلت داده بود تا این کشور را ترک‌ کنند. پاکستان هشدار داده که در صورت عدم ترک پاکستان، این مهاجران بازداشت شده و اخراج خواهند شد.

این تصمیم حکومت پاکستان با واکنش‌های جهانی مواجه شده است. سازمان عفو بین‌الملل در نامه‌ای سرگشاده به نخست‌وزیر موقت پاکستان‌ از وی خواست تا تصمیم اخراج اجباری مهاجران به‌ویژه افغان‌های فاقد اسناد را لغو کند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha