شهردار تهران: اداره پایتخت نیازمند طرح جامع جدید است

تهران بزرگ - ایرنا - شهردار تهران با بیان اینکه تهران با مشکلات زیاد از جمله آلودگی هوا و ترافیک مواجه است، گفت: اداره پایتخت نیازمند داشتن طرح جامع جدیدی است که همه نیازها در آن دیده شده باشد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، علیرضا زاکانی روز سه‌شنبه در مراسم افتتاحیه رویداد تهران آینده اظهار کرد: بی قانونی و عدم توجه به طرح‌های توسعه‌ای از عمده مشکلات پیش روی پایتخت است.

وی با بیان اینکه تهران ۲۳۸ سال است پایتخت کشورمان است اما شهر بر اساس نیازها طراحی نشده به همین منظور مشکلات روح آن را آزار می‌دهد، افزود: در این سال‌ها به روح و کالبد شهری پایتخت کمترین توجه شده به همین منظور شاهد مشکلاتی در بخش آلودگی هوا و ترافیک هستیم.

شهردار تهران با تاکید بر زیست پذیری شهری همچون تهران ادامه داد: اگر نگاه از کل به جز داشته باشیم و روح و پیکره شهر را در هم آمیخته کنیم شهر و شهروندان ضرر می‌کنند و اکنون تهران در موضوع زیست پذیری با مشکلاتی مواجه است.

شهردار تهران: اداره پایتخت نیازمند طرح جامع جدید است

وی با بیان اینکه تهران نیازمند تحول بزرگی است، اضافه کرد: ضروری است طرح جامع جدیدی تدوین شود چون در آینده نه چندان دور دیگر نباید صحبت از آلودگی هوا، ترافیک، زلزله، نشست زمین و زلزله کنیم و این موضوع شدنی است اما نیازمند به کار مطالعاتی و علمی است.

زاکانی با بیان اینکه تهران در برنامه چهارم طبق مصوبه شورای ششم صاحب طرح و برنامه شد، گفت: در این طرح به کالبد و تحول شهر در موضوعات مختلف دیده شد اما اکنون تهران با این همه ظرفیت و جمعیت نیازمند طرح و تحول جدیدی است.

شهردار تهران با اشاره به آغاز طرح مطالعات تحولی شهر تهران اظهار کرد: این برنامه ها حاوی چهار تحول است که هم مدیریت شهری، هم حوزه کالبد شهر، هم شهروندان و هم حوزه نرم و فناوری را در هم آمیخته کرده و برای هریک مسیری را پیش بینی کرده است.

به گفته وی، توجه به کالبد شهر بیش از هر چیزی مد نظر ما بوده و برنامه‌ها بر محور حمل و نقل و معماری، باید شهر را متحول کند.

وی تاکید کرد: عدم توزیع نامناسب خدمات در شهر و ایجاد شرایط مناسب برای زیست، مجموعه‌ای را پیش روی ما قرار داده که اگر بر مبنای برنامه چهارم توسعه با همکاری یکدیگر طرح جامعی را تصویب کنیم امکانی ایجاد می‌شود تا از هر نقطه مبتنی بر طرح تفصیلی برگرفته از طرح جامع اقدامی انجام دهیم که یک نقشه کامل و معناداری را نشان دهد.

وی ادامه داد: نقشه‌ای که امروز وجود ندارد همچنین قدرالسهم مشخصی از بخش‌های مختلف باید در نظر گرفته شود تا بتوانیم کالبد را ترسیم کنیم.

شهردار تهران با بیان اینکه منطقه ۲۲ در دهه گذشته ساخته شد اما کمبود سرانه‌ها در آن بسیار بالاست و به هر هفت سرانه نیاز دارد، گفت: باید در جایی به ردپایی از نواقص که در شهر می‌بینیم، توجه شود و نگاه کل به جز با پیکره‌بندی مناسب شکل بگیرد تا اهل فن بتوانند طرح جامع را با عناصر شهر تطبیق دهند و سازگاری وجود داشته باشد.

وی با بیان اینکه باید با توجه به عرض، طول و جغرافیای تهران، طرحی را ترسیم کنیم، اضافه کرد: جغرافیای ۷۰۰ کیلومتری تهران به ما می‌گوید که برگردیم و فراز و نشیب‌ها را ببینیم و ناظر بر نقطه مطلوب خود چشم‌اندازی را تعریف کنیم که اهل علم را قانع کند و مردم امیدوار و قانع شوند که مسیر ما درست است.

به گفته وی، باید مبتنی بر شرایط از نقطه‌ای شروع کنیم و اجزا مبتنی بر طرح تفصیلی به صورت قطعه قطعه کنار هم قرار بگیرند اما باید درک درستی از موضوع داشته باشیم تا شهر کاریکاتوری نشود امروز شهر ما کاریکاتوری است و آنچه اهمیت دارد این است که شهر موزون طراحی شود.

مدیریت مشارکتی در تهران محقق شده

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی نیز در این مراسم گفت: شورای شهر تهران در یک سال قبل عملکرد خوبی داشته و ۲ لایحه نیز به مجلس ارائه داده که نشان می‌دهد البته مشارکت‌ها منشا اثر خواهد شد.

اقبال شاکری با بیان اینکه تشکیل نهاد راهبری و پایش طرح‌های توسعه ای اقدام قابل تقدیری است، اظهار کرد: اقدامات لازم در نهاد انجام شده و آنچه اهمیت دارد این است که از نهاد حمایت شود.

وی افزود: سوال ما از وزارت راه و شهرسازی این است که گزارش ۱۰ ساله علل انحراف طرح جامع شهری چیست و چرا ۳۰ درصد اجرایی شده و عدم اجرای آن به چه زمانی باز می‌گردد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه با افتتاح و بریدن روبان‌ها طرح‌ها آغاز می‌شود، گفت: نباید پس از افتتاح مشکلات آغاز شود و هر بخشی کار خود را انجام دهد باید بستری فراهم شود تا بر اساس آن بتوان طرح‌های شهری آینده را تدوین کرد.

وی با بیان اینکه در برنامه هفتم توسعه اشتراک مسایل را مورد توجه قرار دادیم و ۹۰ درصد این موارد مشترک را تصویب کردیم، اظهار کرد: ارکانی که کار می‌کنند باید به اتفاق از نهاد پایش حمایت کنند تا طرح ارائه شود.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: ما در برنامه هفتم توسعه با این رویکرد کاملا موافقیم و یکی از احکام برنامه این است که اجرای طرح در ابتدای هر سال به نتیجه برسد.

به گفته وی، برنامه ما این بود که طرح جامع شهری که وزارت راه و شهرسازی، شورا و شهرداری برای تهران تدوین کرده‌اند، در دیگر شهرها اجرایی کنیم.

طرح جدید جامع تهران نیازمند مشارکت همه بخش‌هاست

معاون معماری و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی گفت: باید همه بخش‌ها کمک کنند تا طرح جامع تهران به نتیجه برسد.

خسرو دانشجو با بیان اینکه باید سلیقه‌های فردی را کنار بگذاریم و مشکلات را در یک مکانیزم قانونی حل کنیم، افزود: ما توان خود را خواهیم گذاشت تا کمک کنیم این وظیفه سخت انجام شود البته باید همه بخش‌ها کمک کنند تا طرح جامع تهران به نتیجه برسد.

وی ادامه داد: مجموعه شهر تهران با داشتن برنامه‌ای که در عین حال که تکلیف کلیت شهر را روشن کرده و وظایف مختلف مجموعه‌ها را تعیین کرده، جهت اعتلای شهر نیز برنامه‌ریزی کرده، به عزم عمومی برای اجرا نیاز دارد.

دانشجو با بیان اینکه بسیار امیدوار و خوشبین به این موضوع هستم که با مدیریت شهردار توانمند تهران مشکلات برطرف شود، گفت: تهران شهری بزرگ و شهرداری مجموعه‌ای بسیار بزرگ با پرسنل چندین هزار نفری است که باید تمام این موارد را در راستای مصلحت شهر ببینیم.

معاون معماری و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی تاکید کرد: با برنامه‌ریزی می‌توان هم مسایل شهر را پایش کرد و هم شهرداری می‌تواند به درآمدهای به‌حق و درست برای تامین نیازها دست پیدا کند.

همچنین در پایان این مراسم، رویداد تهران آینده؛ یک شهر، یک برنامه به صورت رسمی افتتاح شد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha