پکن: استرالیا در نزدیکی دریای چین محتاطانه عمل کند

تهران- ایرنا- یک مقام ارشد چینی به استرالیا هشدار داده است که کشتی‌های نیروی دریایی این کشور باید در آب‌های نزدیک چین «محتاطانه» عمل کنند.

به گزارش روز سه‌شنبه ایرنا از ای بی سی نیوز استرالیا، پس از اینکه یک کشتی جنگی چینی در اوایل ماه جاری میلادی (اواخر آبان ۱۴۰۲) به ناو استرالیایی که در آب های بین المللی نزدیک به دریای چین شرقی نزدیک شد و غواصان استرالیایی با سونار (دستگاه ردیاب زیردریا است که امواج صوتی منتشر می کند) مصدوم شدند، دولت استرالیا به پکن اعتراض کرد.

این حادثه پس از سفر آنتونی آلبانیز به پکن در اوایل نوامبر (۲۴ آبان) امسال روی داد و استرالیا با متهم کردن چین به رفتار «ناامن و غیرحرفه ای»، چالش‌ها را تشدید کرد.

لیو جیان‌چائو، رئیس بخش بین‌الملل حزب کمونیست چین، هنگام سخنرانی در مؤسسه روابط استرالیا و چین در دانشگاه فناوری در سیدنی، سؤالاتی را درباره این حادثه مطرح کرد.

لیو در بسیاری از سخنرانی‌های خود لحن مثبت و خوش‌بینانه‌ای داشت و مسیری مثبت برای روابط دوجانبه ترسیم و پیشنهاد کرد که استرالیا و چین می‌توانند در پروژه‌های توسعه در اقیانوس آرام همکاری کنند.

اما زمانی که او در مورد حادثه ناو استرالیایی مورد سوال قرار گرفت، اظهار داشت: چین از سیستم صوتی دریایی برای زیر نظر داشتن ناو استرالیایی استفاده کرده است.

او با اشاره به این که استرالیا قبلا چین را به رفتار زورگویانه در هر دو دریای چین شرقی و جنوبی متهم کرده بود، گفت: این نوع لفاظی، به مردم چین این پیام را می دهد که دلیل حضور کشتی های دریایی استرالیا در آنجا واقعاً مهار چین است، بنابراین این پیامی است که ما دریافت کرده ایم.

وی ادامه داد: چین منافع خود را در دریای چین شرقی دارد و ما باید نوعی تحلیل را در مورد هر گونه حضور نظامی در آن منطقه به کار بگیریم.

لیو افزود: این رویارویی در آب‌هایی رخ داد که هم ژاپن و هم چین ادعای آن را دارند و نیروی دریایی چین کاری انجام نداد که ملوانان یا غواصان استرالیایی را به خطر بیندازد. اگر یک کشتی نیروی دریایی چین به آب های نزدیک استرالیا بیاید چه اتفاقی می افتد؟ طبیعتاً شما کشتی های خود را برای نظارت و شناسایی و انجام هر کاری برای آماده شدن برای هر اتفاق اشتباه به محل می فرستید.

او بیان کرد: در صورت عدم مدیریت صحیح هرگونه رویارویی آینده چه در دریای چین شرقی یا چه در دریای چین جنوبی، می تواند واقعا تشدید شود اگرچه نیازی به هراس در مورد درگیری نیست.

وی گفت: ما از دولت استرالیا و همچنین ارتش این کشور می‌خواهیم که با احتیاط زیادی در این زمینه عمل کنند، زیرا چین و کشورهای منطقه از آسیای جنوب شرقی تا ژاپن، در این زمینه با دقت عمل خواهند کرد. بیایید برای آرامش و ثباتی که از آن لذت می بریم ارزش قائل باشیم و به آن احترام بگذاریم.

لیو همچنین از چشم انداز همکاری چین و استرالیا در پروژه های توسعه مشترک در اقیانوس آرام صحبت کرد و گفت: پکن به دنبال ایجاد حوزه نفوذ در منطقه نیست و به روابط استرالیا با کشورهای جزیره‌ای اقیانوس آرام احترام می گذارد.

این موضوع احتمالاً واکنش تردیدآمیز مقامات دولت استرالیا را به دنبال خواهد داشت که معتقدند چین قصد دارد حضور استراتژیک خود را تشدید و خود را به عنوان شریک امنیتی اصلی برای کشورهای جزیره‌ای اقیانوس آرام مانند جزایر سلیمان معرفی کند.

لیو اظهار داشت: روزنامه‌نگاران استرالیایی با بهبود روابط بین کانبرا و پکن به این کشور خوش‌آمد می‌گویند، اگر چه سازمان‌های رسانه‌ای همچنان باید رویه‌هایی را طی کنند که طبق قوانین چین الزامی شده است.

بسیاری از رسانه‌های استرالیایی در پی همه‌گیری کووید و با بالاگرفتن تنش‌های سیاسی بین چین و استرالیا برای تأیید روادید روزنامه‌نگاران با مشکل مواجه شده‌اند، اگرچه به چندین خبرنگار اجازه داده شد برای سفر نخست‌وزیر استرالیا اوایل ماه جاری به پکن سفر کنند.

به گزارش ایرنا، ریچارد مالز وزیر دفاع استرالیا روز شنبه مدعی شد در روز ۱۴ نوامبر (۲۳ آبان)، یک ناو درحال عملیات غواصی در منطقه اختصاصی اقتصادی ژاپن در حال پاک سازی تورهای ماهیگیری از پروانه‌های خود بود که این سانحه رخ داد.

وزیر دفاع استرالیا پیش از این مدعی شده بود که باوجود اینکه ناو استرالیایی به کشتی جنگی چینی نسبت به عملیات غواصی اطلاع داده بود، یک ناوشکن نیروی دریایی ارتش آزادی‌بخش خلق به ناو استرالیایی (HMAS Toowoomba) نزدیک شد. ردیاب صوتی روی بدنه ناو چینی به صورتی نصب شده بود که خطر امنیتی در پی داشت.

وزیر دفاع استرالیا اظهار داشته که معاینات پزشکی نشان می‌ دهد جراحات جزئی غواصان از ردیاب صوتی ناوشکن ناشی شده است.

چین روز دوشنبه به اتهامات کانبرا پاسخ داد و گفت ارتش این کشور همواره طبق قوانین بین المللی عمل کرده است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha