۷ آذر ۱۴۰۲، ۱۱:۴۸
کد خبرنگار: 1228
کد خبر: 85305407
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

طالبان افغانستان به دنبال راهکارهایی برای حل مشکلات امنیتی با پاکستان

اسلام‌آباد - ایرنا - اختلافات میان کابل و اسلام‌آباد بر سر عناصر ضدپاکستانی در قلمروی افغانستان همچنان ادامه دارد و مسوولان حکومت طالبان حاضر به استفاده از زور علیه این گروه تروریستی نیستند اما آنان برای رفع مشکلات امنیتی میان دو کشور به ویژه جلوگیری از عرض اندام داعش، به دنبال راهکاری‌های جایگزینی هستند.

به گزارش روز سه‌شنبه ایرنا، تنش‌ها میان پاکستان و طالبان افغانستان این روزها بر سر بازگشت اجباری اتباع افغانستانی که به طور غیرقانونی در پاکستان بسر می‌برند، بالا رفته و مقامات طالبان همچنان نسبت به این تصمیم اسلام‌آباد خشمگین به نظر می‌رسند.

در کنار موضوع اتباع افغانستانی و اقدامات سختگیرانه دولت پاکستان در مرزهای مشترک به ویژه بکارگیری روادید و گذرنامه برای هرگونه تردد شهروندان میان کشورهای یکدیگر، سایه تروریسم همچنان بر روابط از قبل متشنج این دو همسایه سنگینی می‌کند.

مقامات پاکستانی که پس از تسلط طالبان بر کابل انتظار داشتند تا نگرانی‌های قدیمی خود مبنی بر نا امنی در مرزها به ویژه مقابله با گروه تروریستی تحریک طالبان پاکستان TTP حل شود، همچنان با این چالش روبرو هستند و این یکی از دلایل عمده بن بست در روابط کابل و اسلام‌آباد به شمار می‌رود.

اسلام‌آباد بارها اعلام کرده است که طالبان افغانستان در مقابله با تهدید طالبان پاکستانی کارکشنی می‌کند. پاکستانی‌ها حتی طالبان افغانستان و طالبان پاکستان را دو روی یک سکه می‌دانند.

روزنامه پاکستانی اکسپرس تریبیون امروز در گزارشی نوشت که کابل از پیامدهای هرگونه اقدامات تنبیهی علیه عناصر طالبان پاکستانی وحشت دارد و بیم آن می‌رود که سرکوب طالبان پاکستانی آنان را مجبور به ملحق شدن به داعش به عنوان دشمن شماره یک طالبان افغانستان، می‌کند.

در این گزارش آمده است: در حالی که پاکستان برای سرکوب تحریک طالبان پاکستان به استفاده از زور فشار آورده است، حکومت طالبان در کابل به دنبال راه‌های جایگزینی برای مقابله با این مشکل است. رسانه‌های افغانستان به نقل از مقامات ناشناس طالبان می‌گویند که کابل به دو دلیل اصلی علیه تحریک طالبان پاکستان اقدامی نخواهد کرد، تحریک طالبان پاکستان در طول عملیات نظامی آمریکا و ناتو در افغانستان در کنار طالبان جنگید و دوم اینکه این برخلاف سنت افغانستان است که طالبان علیه میهمانان خود اقدام کند.

روزنامه تریبیون نوشت: طالبان افغانستان از این بیم دارند که هرگونه اقدام تنبیهی علیه تحریک طالبان پاکستان، جنگجویان آن را مجبور به پیوستن به گروه تروریستی داعش، که طالبان افغانستان دشمن شماره یک خود می‌دانند، می‌سازد. طالبان افغانستان نیز همین دلیل را برای هرگونه عدم اقدام خود علیه تحریک طالبان پاکستان عنوان می‌کنند که البته این سیاست برای اسلام‌آباد قابل قبول نیست.

گمان می‌رود که طالبان افغانستان خواستار از سرگیری مذاکرات سازش بین اسلام‌آباد و تحریک طالبان پاکستان هستند. اما اسلام‌آباد پس از تغییر فرماندهی ارتش پاکستان در سال گذشته، روند مذاکره با تحریک طالبان را رها کرده است. دولت پاکستان پیش شرط روشنی را برای هر گونه مذاکره با گروه تحریک طالبان پاکستان تعیین کرده که متضمن این است که تحریک طالبان به طور خلع سلاح شده و خود تسلیم قانون اساسی پاکستان کنند و تنها در این صورت اسلام‌آباد می‌تواند مذاکرات را در نظر بگیرد.

اکسپرس تریبیون به نقل از منابع آگاه نوشت: پاکستان در مورد تمامیت ارضی و حاکمیت خود مصالحه نخواهد کرد و این موضوع به طالبان به صراحت گفته شد که پاکستان با تروریست‌ها مذاکره نخواهد کرد.

مقامات پاکستانی اخیرا اعلام کردند که از زمان بازگشت طالبان به قدرت در افغانستان، تعداد حملات تروریستی در پاکستان ۶۰ درصد و حملات انتحاری ۵۰۰ درصد افزایش یافته است. ارتش پاکستان روز گذشته نیز اعلام کرد که درپی حمله انتحاری در شهر «بنو» که توسط یک تبعه افغانستانی صورت گرفت، ۲ نفر کشته و ۱۰ نفر دیگر زخمی شدند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha