بهره برداری از سه طرح بزرگ آب و فاضلاب در سفر رییس جمهور به زنجان

زنجان - ایرنا - سه طرح بزرگ شامل مدول دوم تصفیه خانه فاضلاب زنجان، تصفیه خانه شهرستاهای ابهر و خرمدره و آبرسانی به ۵۰ روستا برای افتتاح در سفر قریب الوقوع رییس جمهور به این استان آماده شده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا،‌ تامین آب برای بقای بشر و تداوم فعالیتهای اقتصادی،‌ کشاورزی، تولیدی و صنعتی و ادامه حیات موجودات از جایگاه و اهمیت ویژه ای برخوردار بوده و حفظ و ارتقای منابع آبی نیز همواره جزوی از دغدغه های مسوولان و دولتمردان به شمار می رفته است.

رفع مشکلات حوزه آب و فاضلاب از زیرساختهای لازم برای توسعه یافتگی است.در مناطق کم بارش به لحاظ موقعیت جغرافیایی، همین حساسیت ها موجب شده است تا توجه دولتمردان به موضوع تامین آب بیشتر شود به طوریکه رییس جمهور در سفرهای استانی، رسیدگی به مشکلات و مسایل حوزه آب و فاضلاب و اجرای طرح های توسعه ای را یکی از اولویت‌ها در جهت توسعه زیرساختهای این حوزه مطرح کرده اند که تاثیر بسیار زیادی بر جنبه های اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و رفاه مردم دارد.

قرارگیری ایران در اقلیم جغرافیایی گرم و خشک اهمیت اجرای پروژه های آب و فاضلاب را برای حفظ و تقویت منابع آبی مضاعف کرده است.

با توجه به این موضوع،‌ احداث تصفیه خانه فاضلاب، یکی از مهمترین اقداماتی است که می تواند آب را بازچرخانی کرده و به مصرف دوباره برساند و از آلودگی آبهای سالم و بهداشتی جلوگیری کند.

بر اساس پژوهش های انجام شده بیش از ۸۰ درصد آب شرب مصرفی مردم به فاضلاب تبدیل می‌شود در حالیکه ۹۹.۹ درصد آن می‌تواند با تصفیه، بازچرخانی شده و به مصرف صنایع برسد و هر یک مترمکعب فاضلاب تصفیه نشده می تواند ۴۰ مترمکعب آب سالم را آلوده کند که این امر نه تنها موجب مشکلاتی در حوزه آب می شود، بلکه بهداشت محیط و سلامت افراد جامعه را نیز با خطر مواجه می کند.

بهره برداری از سه طرح بزرگ آب و فاضلاب در سفر رییس جمهور به زنجان

بهره مندی بیش از ۲۶ هزار نفر در ۵۰ روستای کم برخوردار زنجان از آب آشامیدنی سالم

بر همین اساس در دور اول سفر رییس جمهور به استان زنجان (‌ آبان ماه ۱۴۰۰ )‌ اجرای پروژه هایی در حوزه آب و فاضلاب استان مصوب شد که بیش از یک هزار و ۸۰۰ میلیارد ریال اعتبار نیز به این پروژه ها اختصاص یافت تا علاوه بر تامین آب سالم و بهداشتی مناطق روستایی،‌ محروم و کم برخوردار، بازچرخانی آب با تکمیل تصفیه خانه های در دست اجرا نیز به عنوان اقدامی زیرساختی در این حوزه انجام شود.

بعد از گذشت ۲ سال از دور اول سفر رییس جمهور به زنجان طرح های بزرگی در این استان اجرا شده و آماده بهره برداری است.بعد از گذشت ۲ سال از دور اول سفر رییس جمهور به استان زنجان هم اکنون علاوه بر اجرای بخش های مهمی از مصوبات این سفر، طرح های بزرگ دیگری نیز اجرا شده و به مرحله بهره برداری رسیده است که مدول دوم تصفیه خانه فاضلاب زنجان، تصفیه خانه شهرستانهای ابهر و خرمدره و آبرسانی به ۵۰ روستای کم برخوردار استان از جمله آنهاست.

معاون هماهنگی برنامه‌ریزی و بودجه سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان زنجان با بیان اینکه تعامل و همکاری دستگاه‌های اجرایی در اجرای پروژه های مصوب دور اول سفر رییس جمهور به این استان موجب پیشرفت قابل قبولی در این پروژه ها شده است، گفت:‌ هم اکنون استان زنجان آماده انجام دور دوم سفر رییس جمهور است.

خلیل قاسملو پروژه های زیرساختی مصوب شده در دور اول این سفر به استان زنجان را ۱۹۵ پروژه در قالب ۸۶ مصوبه با ۴۱ هزار و ۹۹۲ میلیارد ریال اعتبار ذکر کرد و افزود:‌ در دور دوم سفر رییس جمهور نیز پروژه های زیرساختی و توسعه ای مدنظر قرار گرفته که حوزه آب یکی از اولویت های استان است و پروژه های بزرگی در این حوزه و در بخش های دولتی و خصوصی به بهره برداری خواهد رسید.

وی همچنین به مصوبات مربوط به شرکت آب منطقه‌ای استان اشاره کرد و اظهار داشت: تکمیل سد بَلوَبین با اختصاص یک هزار و ۸۳۰ میلیارد ریال اعتبار و سد مَراش با ۲ هزار و ۷۷۰ میلیارد ریال اعتبار جزو مصوبات دور اول سفر رییس جمهور به زنجان بود که برای سد بلوبین ۲ هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال که بیش از رقم مصوب بود اختصاص یافت و این پروژه هم اکنون به پیشرفت فیزیکی ۷۷ درصدی رسیده است.

این مسوول گفت: برای سد مراش نیز ۲ هزار و ۶۸۰ میلیارد ریال اختصاص یافت که با این میزان اعتبار به پیشرفت فیزیکی ۶۷ درصد رسیده و نیازمند تامین مالی از سیستم بانکی است که با پیگیری های انجام شده سیستم بانکی نیز به کمک این پروژه آمده؛ با این وجود به دلیل مسایلی از جمله حجم بالای اقدامات مورد نیاز در این ۲ سد و تورم، نیازمند ترمیم مالی است.

بهره برداری از سه طرح بزرگ آب و فاضلاب در سفر رییس جمهور به زنجان

ظرفیت تصفیه خانه زنجان به ۷۵ هزار مترمکعب در شبانه روز می‌رسد

مشاور ویژه وزیر نیرو نیز که برای بررسی میزان پیشرفت مصوبات دور اول سفر رییس جمهور در جلسه ای به این منظور در زنجان شرکت کرده بود، گفت: با توجه به حساسیت و اهمیت تامین آب پایدار برای شهرها و روستاهای محدوده سدهای "مَراش و بَلوَبین" مقرر شد اعتبارات مورد نیاز تکمیل این ۲ سد بازنگری و افزایش یابد.

حمیدرضا جانباز گفت: برای ادامه شبکه انتقال فاضلاب شهر زنجان با توجه به تاثیرات زیست محیطی و همچنین افزایش پساب تولیدی جهت استفاده در صنعت، ضمن تخصیص یک هزار میلیارد ریال، اعتبار ویژه‌ای از سوی نهاد ریاست جمهوری برای این طرح در نظر گرفته خواهد شد.

جانباز اظهار داشت:‌ طرح های حوزه آب و فاضلاب شامل فاز دوم تصفیه خانه فاضلاب زنجان، عملیات تکمیل تصفیه خانه آب ابهر و خرمدره و تکمیل خط انتقال آب صنعت از سد گلابر از جمله مصوبات سفر رییس جمهور به استان زنجان بود که هم اکنون آماده بهره برداری در دور دوم سفر است.

پروژه بزرگ تصفیه خانه زنجان با سرمایه گذاری بخش خصوصی و صرف اعتباری بالغ بر ۶ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال آماده بهره برداری است.وی خاطرنشان کرد: با بهره برداری از خط انتقال آب صنعت از سد گلابر، سالانه بیش از چهار میلیون مترمکعب آب در اختیار مجتمع ریخته گری سهند ایجرود و مجتمع پتروشیمی زنجان قرار می گیرد.

جانباز یادآور شد: پروژه بزرگ احداث فاز دوم تصفیه خانه فاضلاب شهر زنجان نیز با سرمایه گذاری بخش خصوصی با اعتباری افزون بر ۶ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال به بهره برداری می رسد.

مشاور ویژه وزیر نیرو تصریح کرد: با افتتاح این پروژه، ظرفیت این تصفیه خانه از ۲۷ هزار مترمکعب در شبانه روز به ۷۵ هزار مترمکعب افزایش خواهد یافت.

جانباز تصریح کرد: با بهره برداری از فاز دوم تصفیه خانه فاضلاب زنجان، جمعیت تحت پوشش این تصفیه خانه از ۱۹۰ هزار نفر به ۴۱۰ هزار نفر افزایش می یابد.

وی افزود: تکمیل عملیات باقی مانده تصفیه خانه آب ابهر و خرمدره نیز با اعتباری بالغ بر ۸۰۰ میلیارد ریال و ظرفیت تصفیه ۴۰۰ لیتر آب در شبانه روز، دیگر مصوبه سفر رییس جمهور به استان زنجان بود که در دور دوم سفر به بهره برداری می رسد.

بهره برداری از سه طرح بزرگ آب و فاضلاب در سفر رییس جمهور به زنجان

تولید و تحویل حدود ۲۰ میلیون پساب به صنایع استان زنجان

استاندار زنجان نیز با اشاره به اجرای پروژه آب و فاضلاب در زنجان از مصوبات سفر رییس جمهور با صرف بیش از یک هزار میلیارد ریال اعتبار، گفت: سرمایه گذاری بسیار مطلوبی در این حوزه انجام شده که موجب ارتقای شاخص های این حوزه است و با تکمیل همه مدول های تصفیه خانه های زنجان، ابهر و خرمدره، حدود ۲۰ میلیون مترمکعب پساب تولید و تحویل صنایع استان خواهد شد تا استفاده از آن جایگزین آب پاک شود.

محسن افشارچی تکمیل فاز دوم تصفیه خانه شهر زنجان و اجرای تصفیه خانه های شهرستانهای ابهر و خرمدره را از پروژه های مصوب دور اول سفر رییس جمهور به استان ذکر کرد و افزود:‌ این پروژه ها به جهت اهمیت مدیریت مصرف و حفظ منابع آبی با بازچرخانی آب با حساسیت و جدیت بالایی پیگیری و اجرا شده و هم اکنون آماده بهره برداری در دور دوم سفر رییس جمهور است.

وی با بیان اینکه تنها هفت درصد آبهای سطحی در استان مهار می شود که این میزان با توجه به کم بارش بودن و کاهش سطح آبهای زیرزمینی باید افزایش یابد، اظهار داشت:‌ اقداماتی در این خصوص در دست انجام است که رساندن ظرفیت تصفیه خانه های استان به ظرفیت اسمی و استفاده کامل صنایع از پساب تولیدی از جمله آنهاست.

جمعیت تحت پوشش تصفیه خانه به ۴۱۰ هزار نفر افزایش خواهد یافت

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان زنجان نیز روند اجرای مصوبات دور اول سفر رییس جمهور را مطلوب ذکر کرد و گفت: سه طرح این حوزه شامل مدول دوم تصفیه خانه فاضلاب زنجان، تصفیه خانه های ابهر و خرمدره و آبرسانی به ۵۰ روستای استان آماده بهره برداری در دور دوم سفر استانی رییس جمهور است.

علی محمد نادرخانی با بیان اینکه در زمان حاضر ۵۵ درصد از سطح شهر زنجان شامل ۴۱۶ کیلومتر تحت پوشش شبکه فاضلاب است، افزود: در سفر رییس جمهور به استان زنجان ۳۰ کیلومتر شبکه جمع آوری بهداشتی فاضلاب شهر زنجان با صرف ۲۰ هزار میلیارد ریال اعتبار به بهره برداری می رسد.

وی تصریح کرد:‌ احداث تصفیه خانه فاضلاب شهر زنجان به روش سرمایه گذاری در ساخت و واگذاری و بهره برداری با ظرفیت ۳۱۶ لیتر بر ثانیه از سال ۹۳ آغاز شد که مدول اول این تصفیه خانه با پوشش جمعیتی بالغ بر ۲۲۰ هزار نفر سال ۹۸ به بهره برداری رسید و عملیات اجرایی مدول دوم آن نیز در همین زمان آغاز شد که با تکمیل آن جمعیت تحت پوشش تصفیه خانه به ۴۱۰ هزار نفر افزایش خواهد یافت.

با آغاز فعالیت دولت سیزدهم اجرای انتقال فاضلاب زنجان سرعت گرفته است.نادرخانی اظهار داشت: از آغاز فعالیت دولت سیزدهم از ۲ سال گذشته تاکنون با تعامل و همکاری بخش خصوصی و دولتی، اجرای شبکه انتقال فاضلاب در این استان شتاب گرفته به طوریکه هم اکنون فاز دوم تصفیه خانه شهر زنجان، ابهر و خرمدره به طور کامل اجرا شده و آماده افتتاح است.

بهره برداری از سه طرح بزرگ آب و فاضلاب در سفر رییس جمهور به زنجان

وی گفت:‌ با سرمایه گذاری بخش خصوصی برای ارتقای مدول اول و احداث مدول دوم تصفیه خانه زنجان، قراردادی به ارزش یک هزار و ۱۰۰ میلیارد ریال بسته شد که مدول اول این تصفیه خانه ارتقا یافت و جمعیت تحت پوشش آن از ۱۲۵ هزار نفر به ۱۹۰ هزار نفر رسید و هم اکنون در مدار بهره برداری است و مدول دوم نیز که در سفر دوم رییس جمهور به استان افتتاح خواهد شد ۲۲۰ هزار نفر را تحت پوشش قرار می دهد و با تکمیل این اقدامات، تصفیه خانه به ظرفیت اسمی ۴۱۰ هزار نفر خواهد رسید.

نادرخانی یادآور شد:‌ همچنین شبکه انتقال فاضلاب در شهرهای ابهر و خرمدره نیز در دست اجرا بوده و تاکنون بیش از ۹۹ کیلومتر از این شبکه در شهرستان ابهر و ۲۳ کیلومتر در شهرستان خرمدره احداث شده که ۱۳ کیلومتر شبکه ابهر با صرف بیش از ۶۰۰ میلیارد ریال امسال اجرا شده است.

وی افزود: تصفیه‌خانه آب شرب شهرهای ابهر و خرمدره نیز با ظرفیت ۴۰۰ لیتر در ثانیه شامل پنج باب مخزن با ظرفیت ۲۳ هزار مترمکعب است که سالانه ۱۲ میلیون متر مکعب آب شرب مورد نیاز شهرهای ابهر و خرمدره را تصفیه می‌کند که از سد کینه ورس و از طریق خطوط انتقال آب به طول ۵۸ کیلومتر تامین می‌شود.

بهره برداری از سه طرح بزرگ آب و فاضلاب در سفر رییس جمهور به زنجان

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان زنجان یادآور شد:‌ همچنین در دور دوم سفر رییس جمهور به زنجان با هدف تامین آب آشامیدنی سالم و پایدار، ۵۰ طرح آبرسانی روستایی در استان به بهره برداری می رسد که این طرح ها جمعیتی بالغ بر ۲۶ هزار نفر را در روستاهای محروم و کم برخوردار استان تحت پوشش قرار می دهد.

نادرخانی اعتبار صرف شده برای اجرای این طرح های آبرسانی را بالغ بر ۶۰۰ میلیارد ریال ذکر کرد و افزود:‌ در این طرح ۶۹ کیلومتر شبکه انتقال و اصلاح خطوط، ۱۶ باب مخزن ذخیره آب با ظرفیت سه هزار و ۵۰۰ مترمکعب، حفر ۱۴ حلقه چاه، پنج رشته قنات،‌ یک دهنه چشمه و ۲ باب ایستگاه پمپاژ اجرا شده است.

برآیند:

سه طرح بزرگ آبرسانی در استان زنجان به همت دولت سیزدهم با تخصیص اعتبارات و پیگیری ویژه طی ۲ سال اخیر به مرحله بهره برداری رسیده است که به زودی در سفر رییس جمهور به استان افتتاح خواهد شد.

این طرح ها نقش موثری در تامین آب مورد نیاز در بخش های مختلف صنعتی،‌کشاورزی و آب شرب دارد و بهره برداری از آنها موجب ایجاد نشاط و شادابی در روستاها و رونق اقتصادی در بخش های مختلف می شود.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha