۷ آذر ۱۴۰۲، ۸:۰۶
کد خبرنگار: 2785
کد خبر: 85304953
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

گسترش چتر خدمات نظام پزشکی در مناطق کم برخوردار زنجان

زنجان - ایرنا - رییس سازمان نظام پزشکی استان زنجان گفت: خدمت رسانی مطلوب به گروه‌های هدف و گسترش خدمات درمانی در مناطق کم برخوردار و شهرک‌های اقماری از اولویت‌های این سازمان است.

به گزارش ایرنا، امروزه با توجه به توسعه شهرها و افزایش مناطق حاشیه و کم برخوردار،‌توسعه خدمات پزشکی و ایجاد مراکز درمانی در این مناطق بسیار ضروری و اجتناب ناپذیر است.

استان زنجان به عنوان یکی از استان های در حال توسعه با پدیده افزایش جمعیت و ایجاد شهرک های جدید و حتی در حاشیه شهرها مواجه است که باید خدمات درمانی و پزشکی لازم با سیاستگذاری صحیح و درست در آنها ارایه شود.

در این راستا خبرنگار ایرنا برای آگاهی از سیاست های توسعه مراکز درمانی و صدور مجوز استقرار آنها در خارج از بافت مرکزی شهر با محمد محرمی رئیس نظام پزشکی استان زنجان گفت و گو کرده است.

سازمان نظام پزشکی، سازمانی مستقل، حرفه ای و دربرگیرنده شاغلان حرفه های پزشکی است و در راستای خدمات رسانی بهینه به شهروندان تلاش می کند.

گسترش چتر خدمات نظام پزشکی در مناطق کم برخوردار زنجان

ایرنا: در زمان حاضر سازمان نظام پزشکی چه وظایفی دارد؟

این سازمان،‌ دستگاهی مستقل بوده و شخصیت کاملا مجزایی دارد و برای تحقق اهداف خاصی از قبیل اجرای ارزش های متعالی اسلامی در تمامی امور پزشکی، حمایت از حقوق بیماران،‌ اصلاح امور پزشکی، حمایت از حقوق صنفی شاغلان این حرف، پیشبرد امور و مشارکت در جهت ارتقای دانش پزشکی تلاش می کند.

این سازمان اظهار نظر مشورتی درباره تدوین تمامی لوایح، تصویب آیین نامه های مرتبط با امور پزشکی و دستورالعمل های تبلیغاتی، آگهی های دارویی، مواد خوراکی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی و امور پزشکی را بر عهده دارد.

دیگر وظیفه این سازمان تدوین و تصویب مقررات و ضوابط خاص صنف از قبیل استانداردسازی تابلوها، سرنسخه های موسسات پزشکی و پزشکان شاغل در حرفه های وابسته است.

همچنین نظام پزشکی برنامه های آموزش مداوم را که در راستای قانون آموزش مداوم جامعه پزشکی با مجوز وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است اجرا می کند.

صدور کارت عضویت برای اعضای سازمان، رسیدگی انتظامی به تخلفات صنفی و حرفه ای شاغلین حرفه های پزشکی که عنوان جرایم عمومی را نداشته باشد، اظهار نظر کارشناسی در مورد جرائم پزشکی به دادگاه ها، دادسراها و مراجع قضایی، همکاری با مراجع ذی صلاح در جهت رسیدگی به تخلفات غیر صنفی و جرایم شاغلان حرف پزشکی وابسته نیز در حیطه وظایف این سازمان است.

حفظ جایگاه و احترام به شئون پزشکی، همکاری با مراجع ذی ربط برای گسترش فعالیت های علمی، تحقیقاتی و انتشارات پزشکی، اظهار نظر و مشارکت برای تعیین و تجدید نظر در تعرفه های خدمات بهداشتی و درمانی بخش دولتی و غیر دولتی بر اساس ضوابط قانون بیمه را نیز مد نظر دارد.

مشارکت در تدوین آیین نامه و دستور العمل های نظارتی در خصوص مطب ها، موسسات درمانی و بهداشتی و دیگر مراکز بخش خصوصی، صدور پروانه اشتغال مطب ها و حرف وابسته، مشارکت در صدور پروانه موسسات پزشکی و همکاری در تدوین آیین نامه های ارزشیابی و مشارکت در اجرای آنها برای مراکز درمانی و بیمارستانی نیز بر عهده این سازمان است.

گسترش چتر خدمات نظام پزشکی در مناطق کم برخوردار زنجان

ایرنا: در خصوص تعداد اعضای این سازمان و همچنین ساماندهی مراکز درمانی در خارج از بافت مرکزی شهر توضیح دهید؟

هم اکنون سازمان نظام پزشکی استان زنجان یک هزار و ۵۰۰ عضو پروانه دار دارد که در حال خدمت رسانی به گروه های هدف هستند.

تعدادی از این شاغلان حرفه های پزشکی پروانه کاری خود را از سازمان و تعداد دیگری نیز از مراکز درمانی و دانشگاه علوم پزشکی دریافت می کنند.

در خصوص بخش دوم سوال، با توجه به مبلمان شهری و مهندسی تعریف شده در سال های گذشته اغلب مراکز درمانی به ویژه مطب ها در بافت مرکزی شهر متمرکز شده بود که حل این موضوع مهم در دوره هشتم سازمان نظام پزشکی استان در دستور کار قرار گرفت.

سیاست ما این بوده با مشارکت شورای اسلامی شهر، ساختمان های پزشکان به اطراف شهر و شهرک های اقماری سوق یابد و در آنجا تقویت شود و در صدور مجوز آنها نیز تسریع لازم صورت گیرد.

با اقدامات انجام گرفته می توان گفت در این حوزه موفق عمل کرده ایم، به طوری که ۲۰ درصد از مطب های شهر از بافت مرکزی شهری به شهرک های اطراف نظیر پونک در قالب ساختمان پزشکان امید منتقل شده اند و چند متخصص در آن در حال خدمات رسانی هستند.

به تازگی هم با نظر مساعد سازمان نظام پزشکی، مجوز احداث یک ساختمان پزشکان دیگر میان شهرک های پونک و گلشهر کاظمیه صادر شده است و این موضوع نشان می دهد تمرکز گرایی بخش خصوصی در مرکز شهر کاهش یافته و به مناطق دیگر شهر تسری یافته است.

گسترش چتر خدمات نظام پزشکی در مناطق کم برخوردار زنجان

ایرنا: در خصوص استانداردسازی مطب پزشکان چه اقداماتی انجام گرفته است؟

در زمینه استانداردسازی و اصلاح تابلوهای مراکز درمانی و پزشکی اقداماتی در سطح شهر انجام گرفته و موجب شده حتی یکسری از پزشکان، مطب خود را به حاشیه بافت مرکزی شهر ببرند که یک حرکت رو به جلو است.

البته این مسیر همچنان ادامه دارد و همکاری تنگاتنگی با شورای اسلامی شهر در حال انجام است و برای ساماندهی کامل آن به زمان بیشتری نیاز داریم و نمی توان تهاجمی و فوریتی با این موضوع برخورد کرد.

این سازمان در کمیسیون ماده ۲۰ دانشگاه علوم پزشکی استان نیز عضویت دارد و در صدور تمامی مجوزهای موسسات پزشکی و تشخیصی، سیاست این کمیسیون بر این است که اعطای مجوز جدید بیشتر به سمت مناطق کم برخوردار باشد.

در زمان حاضر صدور مجوز کلینیک ها به ویژه دندانپزشکی، درمانگاه های عمومی و خصوصی در اطراف شهر صادر می شود و نظام پزشکی استان این موضوع را با جدیت پیگیری می کند.

در مناطق محروم شهر زنجان همانند اسلام آباد طی سه سال گذشته مجوز فعالیت یک کلینک دندانپزشکی و ۲ درمانگاه صادر شده است.

این سازمان تلاش دارد با همکاری سازمان های متولی بسته ای از خدمات درمانی مورد نیاز را در مناطق مورد تقاضا ارائه کند و چنین اقدامی را در برخی شهرک ها آغاز کردیم که استقبال شهروندان را به دنبال داشته است بنابراین می توان گفت در این زمینه تا ۱۰ سال آینده اتفاقات بسیار خوبی در راه است، به طوری که موسسات و مراکزی که در سعدی وسط شهر فعالیت می کنند در اطراف شهر مستقر خواهد شد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha