۹۷ نقطه جمعیتی در بافتهای فرسوده خراسان رضوی برای نخستین بار در کشور شناسایی شد

مشهد-ایرنا- رییس اداره برنامه‌ریزی مسکن و بازآفرینی شهری اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی گفت: برای نخستین‌بار در کشور ۹۷ نقطه جمعیتی در بافتهای فرسوده استان شناسایی و بسته‌های تشویقی ۱۹ گانه وزارت راه و شهرسازی برای نوسازی واحدهای مسکونی در این بافتهای فرسوده مصوب شد.

سمانه نصراللهی روز یکشنبه در گفتگو با خبرنگار ایرنا افزود: به منظور بومی سازی ضوابط تشویقی کالبدی در بافتهای فرسوده و نارکارآمد شهری و تعیین محلات یا نواحی که یک سوم سرانه خدمات عمومی آنها محقق شده است، مشوق های کالبدی بهسازی بافتهای فرسوده خاص هر شهر تدوین و در کارگروه امور زیربنایی استانداری خراسان رضوی مصوب و برای مراحل بعدی به شرکت بازآفرینی شهری ایران ارسال شد.

وی ارتقای کیفیت محیط زندگی ساکنان بافت های فرسوده و تامین خدمات و نوسازی ساختمان های ناایمن را از مزایای تدوین بسته های پیشنهادی برشمرد و گفت: ارتقای میزان پایداری مسکن و بناهای ناپایدار در محلات فرسوده باید در اولویت اقدامات حوزه بازآفرینی شهری قرار گیرد.

رییس اداره برنامه ریزی مسکن و بازآفرینی شهری اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی اظهار کرد: هدف دیگر ما در حوزه بازآفرینی شهری، ارتقای سرانه خدمات زیربنایی و روبنایی شامل موضوعات آموزشی، بهداشتی و درمانی، ورزشی، انتظامی، ساماندهی و بهسازی معابر، احداث فضای سبز و غیره در محلات فرسوده است که باید به متوسط سرانه محلات توسعه یافته همان شهر برسد.

وی بیان کرد: هدف از تامین خدمات زیربنایی و روبنایی در بافت‌های ناکارآمد شهری در راستای مرغوبیت گرفتن این محلات و در ادامه شتاب‌بخشی به امر نوسازی مسکن و ورود توسعه‌گران، سازندگان و سرمایه‌گذاران به این محدوده از شهر است.

نصراللهی خاطر نشان کرد: با تخریب هر پلاک فرسوده به طور متوسط در کشور سه واحد مسکن اضافی تولید می‌شود و در ازای نوسازی مسکن در محلات فرسوده شاهد ارتقای خدمات زیربنایی و روبنایی، بهسازی و آسفالت معابر خاکی این محلات نیز هستیم.

وی با اشاره به ساخت ۵۶ هزار واحد در بافتهای فرسوده خراسان رضوی در قالب طرح نهضت ملی مسکن گفت: دولت حدود ۱۵ درصد از ظرفیت طرح نهضت ملی مسکن را به بافت فرسوده اختصاص داده که سهم هر استان در این طرح مشخص شده است.

نوسازی مسکن با طرح کلید به کلید

رییس اداره برنامه ریزی مسکن و بازآفرینی شهری اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی نیز گفت: با استناد به بند ث تبصره ۱۱ قانون بودجه سال ۱۴۰۲، برای اینکه ساکنان بافت فرسوده نسبت به نوسازی خانه های خود تشویق شوند، وزارت راه و شهرسازی می تواند از طرح «کلید به کلید» استفاده کند، لذا این طرح در قالب یک بسته تشویقی جدید ابلاع شده و تمام ساکنان بافت فرسوده می توانند واحد خود را با یک واحد نوساز یا زمین دولتی معاوضه کرده و ۴۰ درصد تخفیف بگیرند.

نصراللهی با اشاره به مزایای طرح کلید به کلید بیان کرد: ساکنان بافت فرسوده با اجرای این طرح می توانند دارایی های خود را تا ۶۰ درصد افزایش دهند. چرا که تخفیف ۴۰ درصدی نصیبشان خواهد شد.

وی اضافه کرد: طرح کلید به کلید علاوه بر ساماندهی بافت فرسوده، می تواند نقش موثری در ارتقاء کیفیت زندگی ساکنان آن داشته باشد؛ با نوسازی این بافت و افزایش سرانه خدمات شهری، می توان انتظار داشت که کیفیت زندگی در این مناطق نیز بهتر خواهد شد.

وی گفت: برای ثبت نام در طرح کلید به کلید باید به سامانه www.facility.udrc.ir مراجعه و در صورت احراز شرایط، متقاضیان می توانند با تحویل واحدهای خود، زمین یا واحدهای نوسازی تحویل بگیرند.

خراسان رضوی دارای چهار هزار و ۸۸۴ هکتار بافت فرسوده است.

بیشتر بخوانید:

خراسان رضوی رتبه دوم بازآفرینی شهری کشور را دارد

بسته‌های تشویقی برای نوسازی واحدهای فرسوده خراسان رضوی اختصاص یافت

سامانه تسهیلات نوسازی مسکن در خراسان رضوی بازگشایی شد

خراسان رضوی دارای ۳۰۳ هزار واحد مسکونی ناپایدار است

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha