۴۵ سالگی بسیج؛ پختگی، مهارت و حرکت جهادی

تبریز-ایرنا- نیروی مردمی بسیج که امروز تولد ۴۵ سالگی خود را آغاز کرد، طی این همه سال در حوزه ها و فعالیت های مختلف به مرز پختگی، مهارت و بلوغ کامل اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و خدماتی رسیده است که با اقدامات جهادی بسیاری از گره های کور کشور را باز می‌کند.

به گزارش ایرنا، شاید کمتر کسی فکر می کرد که پس از فرمان امام راحل در پنجم آذر ماه سال ۱۳۵۸ برای تشکیل بسیج مستضعفان، امروز این نیروی مردمی به یکی از نمادهای مهم جمهوری اسلامی ایران در عرصه های مختلف تبدیل و الهام بخش بسیاری از مردمان آزاده و مبارز راه ضداستعماری شود و کارنامه ای مملو از درخشندگی در داخل مرزهای ایران به جای بگذارد که حضور رزمندگان بسیجی در طول هشت سال دفاع مقدس، مشارکت در سازندگی پس از پایان جنگ، حضور در عرصه های فرهنگی، اجتماعی، تربیتی، بهداشتی و آموزشی نمونه ای از این خدمات بی وقفه است.

طی سال های اخیر نیز بسیج از جمله نهادهای خدمات رسان و تاثیرگذار در کشور به خصوص مناطق محروم است که بنا به ادعای مسئولان مربوطه و تایید کارشناسان فنی و مهندسی علاوه بر ارایه کارنامه ای درخشان و قابل دفاع طی سال های اخیر، به لحاظ کیفیت و هزینه های اجرایی طرح های مختلف عمرانی و آبادانی نیز عملکرد ممتازی داشته است.

امروز اهمیت و جایگاه ویژه بسیج و گستردگی خدمات ارایه شده توسط این مجموعه نمی تواند بر کسی پوشیده باشد، چه بسا این نیروی عظیم مردمی در بسیاری از بخش ها همراستا و هم داستان با دستگاه های اجرایی به عنوان بازوان پرتوان اجرایی وارد کارزارهای عمران، آبادانی، محرومیت زدایی، فناوری و خدمات آموزشی و بهداشتی شده است و به دلیل کسب تجارب مفید طی حداقل سه دهه، امروز به نقطه آرمانی و مهارتی دست یافته است.

تقویت و توسعه همکاری ها با بسیج به خصوص در حوزه سازندگی، تداوم اجرای طرح های مشترک و تعامل سازنده و قوی باید جزو دستورکارهای اصلی و مهم دستگاه های اجرایی باشد تا از توان، نیرو و ظرفیت های مردمی این تشکل برای توسعه و پیشرفت کشور بهره مند شد.

باید توجه داشت همکاری و تعامل هر چه بیشتر دستگاه های اجرایی با بسیج می تواند روند توسعه و خدمات رسانی به مناطق محروم شهری و روستایی را تسریع کند و در نهایت رضایت مندی آحاد مردم به ویژه اقشار ضعیف از نظام و انقلاب اسلامی را به دنبال داشته باشد.

۴۵ سالگی بسیج؛ پختگی، مهارت و حرکت جهادی
حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمدعلی آل هاشم

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی و امام جمعه تبریز تشکیل بسیج به فرمان امام خمینی (ره) را یکی از دستاوردهای مهم انقلاب اسلامی و درایت امام راحل دانست و افزود: بنیانگذار جمهوری اسلامی همواره می‌ فرمودند : "من همیشه به خلوص و صفای بسیجیان غبطه می‌خورم و از خدا می‌خواهم با بسیجیان محشور شوم" که چنین تعبیری نشان دهنده قدرت و کفایت بسیج است.

حجت الاسلام والمسلمین سید محمدعلی آل هاشم از بسیج به عنوان محلی برای تربیت‌ شده های انسان های آزاده در تراز انقلاب اسلامی یاد کرد که بدون نام و نشان و در گمنامی کامل در حوزه های مختلف مثل دفاع از کیان اسلامی، عرصه های عمرانی، آبادانی و محرومیت زدایی، خدمات بهداشتی و درمانی به مردم خود خدمت می کنند.

وی با بیان اینکه بسیج به عنوان یک نیروی مردمی و خادم مردم، میعادگاه و محل تجلی اندیشه های پاک و بی آلایش است، نقش بسیجیان در هشت سال دفاع مقدس را بی نظیر در تاریخ جهان و ایران برشمرد و ادامه داد: بسیج مظهر عظمت ملت و نیروی کارآمد درونی کشور است و بسیجیان کسانی هستند که صادقانه و بدون کوچکترین چشم داشتی، بهترین مدافعان اسلام و انقلاب بوده و بارها این ویژگی خود را به منصه ظهور رسانده اند.

حجت الاسلام آل هاشم با اشاره به الگو شدن تفکر، توان و روحیه بسیجی در جهان، گفت: امروز بسیج الگوی جبهه و گروه های مقاومت در فلسطین، سوریه، عراق، یمن و لبنان شده است که افتخاری بزرگ برای ایران اسلامی به شمار می رود.

وی سهم بسیج در رفع مشکلات گوناگون کشور در چهار دهه گذشته را برجسته توصیف و اظهار کرد: بسیج با امکانات بسیار کم موفقیت‌های بسیار بزرگی در حوزه‌های مختلف کسب کرده است که توفیقات در فضایی حاصل شده است که همه روزه این نیروی مردمی تحت شدیدترین حملات دشمنان است.

امام جمعه تبریز ولایتمداری، مردمی بودن، گستردگی سازمانی در وسعت ایران، انعطاف پذیری، حس تعلق ملی و انقلابی، خدمت در اوج گمنامی، فراجناحی بودن، چابک و کارآمد بودن و قانونگرایی را از ویژگی‌های مهم بسیج عنوان کرد و یادآور شد: پس از ۴۴ سال از تاسی بسیج این نیرو امروز در تمام عرصه ها به مرز بالندگی و پختگی رسیده است و باید ارکان مختلف نظام از آن به بهترین شکل ممکن بهره برداری کنند.

وی بر اولویت آموزش مستمر اعتقادی، اخلاقی و سیاسی بسیجیان تاکید کرد و گفت: حفظ ارزش‌ها در بسیج در گرو اهتمام به موضوع آموزش است و نیروهای بسیجی باید از نظر اعتقادی به روز باشند.

۴۵ سالگی بسیج؛ پختگی، مهارت و حرکت جهادی
سردار اصغر عباسقلی زاده

فرمانده سپاه عاشورا نیز با اشاره به خدمات بی شمار بسیج طی ۴۴ سال اخیر، بسیج را مایه امنیت، آسایش، آرامش، عزت، اقتدار و پیشرفت نظام اسلامی دانست و با بیان اینکه بسیج در هر حوزه ای که وارد شده، کارنامه ای درخشان از خود باقی گذاشته است، گفت: امنیت برون و درون کشوری کنونی حاصل تلاش های صادقانه و متعهدانه بسیجیان است تا زندگی عادی مردم بدون هیچ گونه مشکلی در داخل کشور جریان یافته و اقتصاد کشور دچار مختل نشود.

سردار اصغر عباسقلی زاده ترویج و گسترش روحیه بسیجی و جهادی در ارکان مختلف اجرایی کشور را ضامن بهبود شرایط کنونی بیان کرد و افزود: کارنامه بسیج در سال های پس از انقلاب اسلامی در حوزه های گوناگون نشان دهنده موفقیت فعالیت های جهادی است که این رویه باید در دستگاه های اجرایی نهادینه شده و بارور شود.

وی همه مردم ایران را بسیجی توصیف کرد و با تاکید بر اینکه بسیج به هیچ عنوان در انحصار گروه و قشر خاصی نیست، پیشرفت های مختلف در حوزه های علمی، فناوری، پزشکی، بهداشتی و دفاعی را حاصل فعالیت های همه مردم در تخصص های گوناگون دانست که نشان می دهد تفکر و روحیه بسیجی در تمام مردم ایران جاری و ساری است.

عباسقلی زاده تهدیدات دشمنان علیه ایران را همیشگی و بدون وقفه خواند و ادامه داد: دلیل اینکه این تهدیدات تاکنون کارساز نشده است ناشی از اصل بازدارندگی فعالیت های بسیج در حوزه های امنیتی است که امروز هیچ کشوری قدرت و جرات چپ نگاه کردن به جمهوری اسلامی ایران را ندارد.

وی ولایی بودن، عاشق خدمت، صداقت در کار، جان برکف بودن و تعهد را از ویژگی های بارز بسیجیان دانست و یادآور شد: بر همین اساس بسیجیان امروز علاوه بر حوزه های امنیتی در امور عمرانی و محرومیت زدایی نیز وارد کارزار شده و در دور افتاده ترین نقاط کشور و استان با عزم راسخ برای خدمت به مردم از هیچ تلاشی فروگذار نمی کنند.

عباسقلی زاده با تاکید بر نقش بسیج در عمران و آبادانی کشور، گفت: محرومیت زدایی جزو عملکردهای برجسته و مهم بسیج است که ثمرات آن در نقاط مختلف کشور پراکنده و قابل مشاهده است.

وی راه اندازی قرارگاه پیشرفت و آبادانی را یکی از اقدامات بسیار مهم و تاثیرگذار سازمان بسیج سازندگی برشمرد که این قرارگاه در آذربایجان شرقی در سال های گذشته صدها طرح و پروژه عمرانی، خدماتی و اقتصادی را اجرا کرده است.

علباسقلی زاده با بیان اینکه قرارگاه پیشرفت و توسعه زیر پوشش سازمان بسیج سازندگی در تمام نواحی بسیج و شهرستان های ۲ گانه آذربایجان شرقی شعبه دارد، یادآور شد: مهمترین و محوری ترین حوزه فعالیت این قرارگاه که چندین گروه جهادی را ساماندهی می کند، محرومیت زدایی، تامین بسته های معیشتی و انجام انواع اقدامات خیرخواهانه و عمومی است.

وی خانه سازی برای مردم محروم و نیازمند، مرمت و بازسازی مدارس، ارایه کمک های تحصیلی برای دانش آموزان و دانشجویان، آبرسانی، ایجاد مجتمع های بزرگ آبرسانی در روستاها، تامین بخش مهمی از نیروی انسانی مورد نیاز دستگاه های اجرایی، ساخت خانه عالم، غسالخانه و سایر اقدامات عام المنفعه را از جمله فعالیت های مهم بسیج در روستاها و بخش های مختلف آذربایجان شرقی اعلام کرد.

عباسقلی زاده آبرسانی به روستاها را یکی از طرح های مهم و بزرگ سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در قالب طرح های ملی بیان و اضافه کرد: در این زمینه سازمان بسیج سازندگی آذربایجان شرقی با عقد قراردادهای مختلف با شرکت های آبفا و آب منطقه ای آذربایجان شرقی فعالیت های گسترده ای را آغاز کرده است.

وی از اتمام آبرسانی به تعداد ۱۷۵ روستای آذربایجان شرقی در ۲ سال گذشته توسط بسیج سازندگی خبر داد و افزود: بر این اساس تفاهم نامه های جدیدی نیز با دستگاه های اجرایی مربوطه در حال تدوین و امضا است که با اجرای آنها می توان شاهد تحولات عمیق در عمران و آبادانی روستاها شد.

۴۵ سالگی بسیج؛ پختگی، مهارت و حرکت جهادی
محمد اسکندری

مدیرکل امور روستایی و شوراهای استانداری آذربایجان شرقی در گفت وگو با ایرنا، تقویت روحیه اعتماد به نفس در بین جوانان، ایجاد روحیه جهادی، ایجاد محیط سالم برای گذراندن اوقات فراغت جوانان، توجه به جنبه های آموزشی و ارایه آموزش های تخصصی را از آثار مهم فعالیت های بسیج در کشور و استان بیان کرد.

محمد اسکندری با تاکید بر اینکه مجموعه بسیج برای همکاری با دستگاه های اجرایی و خدمات رسان جهت اجرای طرح های آمادگی کامل داشته باشد، اظهار کرد: در این رابطه بسیج سازندگی با توجه به توان و امکانات فنی و مهندسی و نیز برخورداری از نیروی انسانی ماهر، می تواند سخت ترین و پیچیده ترین طرح ها را در مناطق صعب العبور و دورافتاده اجرا کند.

وی افزود: در شرایط کنونی که کشور با انواع تحریم های ظالمانه مواجه است و به تبع آن به لحاظ بودجه ای، دستگاه های اجرایی با مشکلاتی دست و پنجه نرم می کنند، بهترین فرصت برای آنها استفاده از ظرفیت بسیج برای تداوم خدمات رسانی به مردم و محرومیت زدایی از چهره روستاها و شهرها است.

اسکندری با اشاره به اهداف اصلی تشکیل بسیج سازندگی، تحقق رهنمودهای مقام معظم رهبری مبنی بر بسیجی کردن جوانان کشور برای سازندگی، تعامل با ادارات و سازمان های دولتی برای تسریع در اجرای پروژه های محرومیت زدایی و خدمات رسانی به مناطق محروم، ایجاد روحیه خلاقیت و مسئولیت پذیری در بین جوانان، استمرار ارزش های بسیج و ایجاد روحیه جهادی و انتقال آن به میادین کار، تلاش و سازندگی را از جمله این اهداف برشمرد.

اسکندری، کوتاه مدت و زودبازده بودن، فراگیری، گستردگی، عدم پیچیدگی تخصصی، عمومی بودن و عام المنفعه بودن را از ویژگی اصلی طرح های اجرایی توسط بسیج سازندگی بیان و اضافه کرد: طرح هایی که بر همین مبنا توسط بسیج سازندگی اجرا می شود، آثار اجتماعی بسیار موثر و قابل توجهی در مناطق محروم دارد که تحقق مشارکت عملی و نهادینه شدن فرهنگ مشارکت در عمران و آبادانی از جمله آنها است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha