۱۴۰ دستگاه کنتور هوشمند بر روی چاه‌های مجاز استان اردبیل نصب شد

اردبیل – ایرنا - مدیر حفاظت و بهره برداری از منابع آب شرکت آب منطقه ای اردبیل از نصب ۱۴۰ دستگاه کنتور هوشمند و حجمی بر چاههای استان طی هشت ماه اخیر خبر داد.

داور بستام روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اعلام این خبر اظهار کرد: پیش بینی شده تا پایان سال جاری نیز ۱۶۰ دستگاه کنتور هوشمند و حجمی هم بر روی چاه‌های استان نصب شود.

وی همچنین از انسداد ۹۰ حلقه چاه غیرمجاز در استان اردبیل خبر داد و گفت: با این اقدام بیش از یک میلیون و ۶۰۰ هزار مترمکعب در منابع آب استان صرفه جویی شده است.

به گفته بستام تا پایان سال جاری هم با همکاری دستگاه قضایی و نیروی انتظامی ۳۰ حلقه چاه غیرمجاز در سطح استان مسدود خواهد شد.

مدیر حفاظت و بهره برداری از منابع آب شرکت آب منطقه ای اردبیل ادامه داد: همچنین در این مدت ۳۶ حلقه چاه مجاز، تقلیل منصوبات شده که در اثر آن بیش از یک میلیون و ۴۰۰ مترمکعب آب از منابع زیرزمینی استان صرفه جویی شده است.

وی از تمدید تفاهم نامه با بانک کشاورزی به منظور ارائه تسهیلات برای خرید کنتور هوشمند به کشاورزان خبر داد و گفت: کشاورزان و صاحبان چاه‌های مجاز کشاورزی می‌توانند با مراجعه به امور شعب بانک کشاورزی در سطح استان از تسهیلات مذکور استفاده کنند.

بستام با اشاره به فعالیت ۲۱ تیم حفاظت از منابع آب در استان اظهار کرد: این تیم‌ها با گشت زنی در سطح استان نسبت به پایش و کنترل منابع آب زیر زمینی و همچنین مهندسی رودخانه‌ها اقدام می‌نمایند.

مدیر حفاظت و بهره برداری از منابع آب شرکت آب منطقه ای اردبیل تداوم اجرای برنامه‌های فرهنگی در مدیریت مصرف آب را یادآور شد و گفت: اجرای طرح داناب در بین دانش آموزان مقطع متوسطه اول نیز همانند سال‌های قبل هدفگذاری شده و مصمم هستیم این طرح را امسال با همکاری آموزش و پرورش استان به شکل بهتری اجرا نماییم.

به گزارش ایرنا، بر اساس آمارهای موجود حدود ۵۰۹ چاه غیرمجاز در استان اردبیل وجود دارد.

اضافه برداشت از سفره های زیر زمینی منجر به افت سطح سفره های زیرزمینی، فرونشست دشت و تسریع در فرایند فرسایش خاک می‌شود به طوری که گفته می شود آبخوانهای دشت اردبیل با ۸۰۰ میلیون متر مکعب کسری مخزن مواجه است و در برخی از مناطق سفره های زیر زمینی افت ۱۳ متری داشته است

سفره های زیرزمینی به عنوان منابع استراتژیک محسوب می شوند که طی هزاران سال ایجاد شده اند و کاهش منابع آبی این سفره‌ها به سختی امکان‌پذیر است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha