رایزنی بایدن با امیر قطر برای حل تاخیر تبادل اسرا میان فلسطین و اسرائیل

نیویورک – ایرنا- سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید اعلام کرد که جو بایدن رئیس جمهور آمریکا با امیر قطر برای حل تاخیر در تبادل اسرای فلسطینی و اسرائیلی در دومین روز توافق تبادل آنها گفتگو کرد.

به گزارش ایرنا، آدرین واتسون، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا روز شنبه به وقت محلی گفت: جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده، شنبه با امیر قطر و نخست وزیر قطر به عنوان بخشی از تلاش های دولت برای حل تاخیر در دومین روز آزادی گروگان ها گفتگو کرد.

به گفته واتسون، دیگر مقامات ارشد آمریکایی با همتایان اسرائیلی، قطری و مصری خود در تماس بودند و بایدن در جریان این گفتگو ها قرار گرفت.

شبکه خبری سی ان ان آمریکا نیز گزارش داد: ظرف یک ساعت گذشته، مقامات قطری به مقامات کاخ سفید اطلاع دادند که این موضوع حل شده است و صلیب سرخ در حال حرکت برای تحویل گروگان هایی است که قرار است امشب آزاد شوند.

پیش ازاین، یک مقام ارشد کاخ سفید اعلام کرد: آمریکا، قطر و مصر در حال مذاکره برای حل تاخیر فعلی در آزادی گروگان‌های اسرائیلی هستند.

به گزارش ایرنا، یک رسانه آمریکایی به نقل از یک مقام ارشد دولت بایدن روز شنبه به وقت محلی اعلام کرد: تلاشی دیپلماتیک برای حل و فصل مسائل مربوط به تاخیر در تبادل اسرا میان حماس و اسرائیل در دومین روز وقفه بشردوستانه در درگیریها درحال انجام است.

به گفته این مقام که سی ان ان، نامش را بیان نکرد، قطرهمراه با آمریکا و مصر، در تلاش هستند تا تاخیر پیش آمده در آزادی گروگان ها را حل و فصل کنند.

این مقام آمریکایی گفت که اسرائیل و حماس هر دو در حال مذاکره با مقامات قطری برای حل هر چه سریعتر این تاخیر هستند.

این مقام ارشد دولت آمریکا گفت که واشنگتن با قطر، مصر و اسرائیل برای اجرای این توافق همکاری می کند.

 وزارت خارجه قطر  نیز اعلام کرد، مرحله دوم مبادله اسرا بین حماس و اسرائیل پس از رفع موانع از طریق تماس های قطر و مصر  با مبادله ۳۹ اسیر فلسطینی در ازای ۱۳ اسیر صهیونیستی انجام خواهد شد.

وزارت خارجه قطر افزود: ۷ اسیر خارجی نیز توسط حماس خارج از توافق آزاد خواهند شد. جنبش حماس نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد که به تلاش‌های مصر و قطر برای ادامه آتش‌بس موقت پاسخ مثبت دادیم.

حماس گفت: طرف‌های مصری و قطری پایبندی اشغالگران به تمامی شروطی که در توافق آمده را منتقل کردند. حماس پیش تر اعلام کرده بود، به دلیل نقض مفاد توافق آزادی اسرای فلسطینی توسط رژیم صهیونیستی، مرحله دوم مبادله اسرا در چارچوب توافق آتش بس موقت متوقف شده است.

به گزارش ایرنا، جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) و رژیم اسرائیل، سرانجام پس از ۴۵ روز نبرد و درگیری با آتش بس موقت ۴ روزه موافقت کردند که ۵۰ اسیر زن و کودک اسرائیلی زیر ۱۹ ساله در مقابل ۱۵۰ زن و کودک زیر ۱۹ ساله فلسطینی بر اساس سوابق اسارت آن‌ها آزاد خواهند شد. تعداد آزادشدگان در مراحل بعدی اجرای توافق، افزایش خواهد یافت.

آتش‌بس موقت چهار روزه میان رژیم اسرائیل و جنبش مقاومت حماس در نوار غزه از ساعت ۷ صبح جمعه برابر با ۲۴ نوامبر ۲۰۲۳ و سوم آذرماه ۱۴۰۲  آغاز شد. این آتش بس موقت قرار بود روز پنج‌شنبه ساعت ۱۰ به وقت محلی در غزه اجرایی شود که به دلیل آنچه مسائل فنی و لجستیک عنوان شده با یک روز تاخیر از امروز جمعه در غزه اجرایی شد.

گروههای مقاومت فلسطین ۱۵ مهرماه برابر با هفتم اکتبر ۲۰۲۳، عملیات غافلگیرکننده‌ای با نام «طوفان الاقصی» را از غزه (جنوب فلسطین) علیه مواضع رژیم اسرائیل آغاز کردند و این رژیم برای تلافی و جبران شکست خود و توقف عملیات مقاومت، تمام گذرگاه‌های نوار غزه را بسته و در حال بمباران این منطقه بوده و حمایت غرب از این رژیم به بهانه دفاع از خود، عملا چراغ سبز و مجوزی برای تل آویو در ادامه کشتار بی‌رحمانه کودکان و زنان فلسطینی داده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha