واکنش گمرک کرمان به چرایی انبار ۲۰ ساله تجهیزات توانبخشی در بم
عکس بازگشایی انبارهای دپو شده چندین ساله منطقه ویژه بم را با حضور مسئولان قضایی نشان می دهد

کرمان-ایرنا- چندروز پس از انتشار خبر بازگشایی کانتینر تجهیزات توانبخشی زلزله‌زدگان بم آن هم پس از ۲۰ سال، مدیر جدید گمرک منطقه ویژه اقتصادی ارگ جدید نیز معرفی شد و مدیرکل گمرکات استان نیز در این زمینه اظهارنظری داشت که معتقد است در این زمینه، توپ در زمین گمرک نیست بلکه مشکل به منطقه ویژه بر می‌گردد.

به گزارش ایرنا، اواخر آبان ماه بود که کانتینر حاوی وسایل اهدایی توانبخشی برای زلزله‌زدگان بم که همان سال ۸۲ ارسال و در بم تحویل شده بود، با حضور و اقدام مسئولان قضایی، پس از ۲۰ سال باز شد و وسایل آن در اختیار هلال احمر قرار گرفت.

همچنین در همین خبر اعلام شد که یک دستگاه سی تی اسکن نیز که بعد از گذشت بیش از ۱۰ سال در منطقه ویژه اقتصادی ارگ جدید بم دپو شده بود، مشاهده شد آن هم درحالی که به صورت قطعه های مختلف جداسازی و قطعات جداگانه به فروش رسیده بوده است.مسئولان دادگستری خواهان توضیح مسئولان منطقه ویژه اقتصادی بم نیز در این زمینه شده بودند.

در این زمینه بیشتر بخوانید:

محمد دولتی مدیرکل گمرکات استان کرمان در مراسم معارفه رییس گمرک منطقه ویژه اقتصادی بم و نیز مصاحبه با خبرنگاران در جریان این مراسم به اینا موضوعات نیز واکنش نشان داد و تاکید کرد که گمرک در این مسائل نقشی نداشته و ندارد.

وی در پاسخ به اینکه آیا گمرک بم انبار کالا دارد یا خیر عنوان کرد: به دلیل اینکه گمرک بم در منطقه ویژه اقتصادی مشغول به کار است بنابراین قوانین در این منطقه خارج از قلمرو گمرکی است و تا زمانی که مرجع تحویل گیرنده که متولی آن منطقه ویژه است کالایی را به گمرک تحت عنوان متروکه اعلام نکند گمرک مسئولیتی درخصوص تحویل و یا نگهداری کالا ندارد.

دولتی تصریح کرد: از زمانی که به گمرک اعلام شود کالایی مهلتش منقضی شده گمرک تشریفات لازم را انجام می دهد و به سازمان جمع آوری و فروش امول تملیکی اعلام می کند.

مسئولان منطقه هنوز پاسخ نداده اند

به گزارش ایرنا تاکنون مسئولان منطقه ویژه اقتصادی بم توضیح نداده اند که چه فرد یا افرادی در این موضوعات تقصیر، کوتاهی یا تخلف داشته اند و این درحالی است که به نقل از مسئولان دادگستری، این مسئولان باید برای رخدادهای اخیر به ویژه قطعه قطعه جداسازی دستگاه سی تی اسکن و فروش آنها باید پاسخگو باشند.

اما در این نشست معارفه مدیرکل گمرکات استان کرمان به آمارهای مربوط به این بخش نیز اشاره کرد و گفت: طبق آمار سال گذشته گمرکات استان کرمان بیش از ۱۱۰ هزار میلیارد ریال درآمد برای دولت داشته که در این بحث رتبه چهارم کشور را به دست آورده است.

به گفته وی براساس آخرین آمار گمرک ایران، گمرکات استان کرمان تا پایان مهرسال جاری در حجم مبادلات تجاری در کشور رتبه هفتم، در واردات رتبه چهارم و همچنین در بحث صادرات رتبه هجدهم را کسب کرده است.

دولتی اظهارکرد: در مجموع هشت ماه سال جاری حدود ۱۸۵ هزار تُن کالا به ارزش ۱۸ میلیارد دلار دلار که عمدتا اجزا و قطعات خودرو و مواداولیه بوده وارد گمرکات استان کرمان شده است.

واکنش گمرک کرمان به چرایی انبار ۲۰ ساله تجهیزات توانبخشی در بم

به گفته وی سال گذشته در بحث تولید خودرو ۱۲۳ هزار دستگاه و تاکنون بیش از ۸۰ هزار دستگاه از گمرک بم خارج شده و یکصد هزار دستگاه هم در حال طی تشریفات گمرکی برای خروج است.

دولتی توضیح داد: در این دولت، شاهد تقویت، تثبیت و توزیع مناسب منابع ارزی و همچنین کاهش بخشنامه های ابلاغی به گمرکات کشور بودیم که این کاهش بخشنامه باعث تثبیت وضعیت اقتصادی و بازرگانی خارجی شده است.

واکنش گمرک کرمان به چرایی انبار ۲۰ ساله تجهیزات توانبخشی در بم

در ادامه این جلسه هادی شهسوارپور مدیر منطقه ویژه اقتصادی ارگ جدید بم نیز گفت: گمرک این منطقه سال گذشته بالای ۱۵۰ هزار میلیارد ریال به حساب دولت واریز کرده که امسال این رقم ۲ برابر می‌شود.

وی اظهارکرد: اوج تولید و خروج خودرو نیمه دوم سال است و تقاضا داریم ظرفیت های قانونی شناسایی و به نحوی استفاده شود که به نفع تولید کننده باشد.

به گزارش ایرنا در انتهای این مراسم از خدمات روح‌الله بهرامی رییس پیشین گمرک منطقه ویژه اقتصادی بم قدردانی و ابراهیم منتخبی نوده به عنوان سرپرست گمرک در این منطقه معرفی شد.

آنطور که اعلام شده منتخبی نوده ریاست امور بندری گمرک شهید رجایی را نیز در کارنامه دارد و بهرامی نیز در سمت قائم مقامی و معاونت گمرکات استان به کرمان می رود.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha