حمایت اصلاح‌طلبان از فراریان مالیاتی/ تحقق عدالت مالیاتی در دولت سیزدهم

تهران- ایرنا- دولت سیزدهم با هوشمندسازی نظام مالیاتی و اعمال فشار به دنبال شناسایی فراریان مالیاتی و تحقق عدالت مالیاتی است، این در حالی است که صدای اعتراض اصلاح طلبان درآمده است؛ موضوعی که سال گذشته نیز تکرار شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، تاکید دولت سیزدهم بر تحقق عدالت مالیاتی و تامین منابع درآمدی پایدار به دلیل محدودیت درآمدهای نفتی است؛ بر این اساس در لایحه بودجه ۱۴۰۳ به موضوع مالیات به عنوان یکی از مهم‌ترین منابع درآمدی توجه ویژه‌ای کرده است. بر اساس جداول این لایحه پیش‌بینی شده است درآمد مالیاتی در سال آینده به یک میلیون و ۱۲۲ هزار میلیارد تومان برسد که این درآمد نسبت به قانون بودجه سال جاری از رشدی معادل ۴۹.۸ درصد برخوردار خواهد شد.

نظام مالیاتی در این دولت با عبور از مالیات ستانی سنتی به سمت مالیات ستانی هوشمند حرکت کرده و می‌کند به طوری که در ۲ سال از عمر این دولت با هوشمندسازی و راه اندازی سامانه های مختلف از جمله سامانه مودیان و قانون پایانه های فروشگاهی، به دنبال شناسایی فراریان مالیاتی است.؟//

طبق آمارهای منتشر شده سازمان امور مالیاتی کشور، درآمدهای مالیاتی در این دولت رشد قابل توجهی یافته و در هفت ماه امسال برای نخستین بار در چند دهه اخیر، ۵۶.۸ درصد از کل هزینه‌ های جاری کشور از محل مالیات تامین شده و این امر حرکتی به سوی درآمدهای پایدار دولت از محل دریافت مالیات است که در بسیاری از کشورهای توسعه یافته اجرایی می شود.

تاکید بر شفافیت و مالیات‌ستانی عادلانه

در دوره تحولی سازمان امور مالیاتی، با تاکید بر شفافیت و تکمیل نظام اطلاعاتی مالیات ستانی عادلانه دنبال می‌شود؛ این امر نه تنها منجر به شناسایی ۲.۷ میلیون مودی جدید با رشد ۸۳.۵ درصدی شده است؛ همچنین فشار به فراریان مالیاتی و به تور انداختن آنان با راهکار حمایت از تولیدکنندگان انجام می شود به گونه‌ای که نرخ مالیات تولید در ۲ سال پیاپی، حدود هفت درصد کاهش یافته است.

بر اساس این گزارش، در راستای حمایت از فعالان اقتصادی خرد و تحقق عدالت مالیاتی، در ۲ سال متوالی ۵۰ درصد صاحبان اصناف و مشاغل خرد، مالیات صفر اظهار کرده‌ و هیچ مالیاتی پرداخت نکردند.

همکاری سازمان امور مالیاتی با بانک مرکزی و رصد حساب های مشکوک موجب شده تا همه گلوگاه‌ها و ترفندهای فرار مالیاتی به بن‌بست برسد؛ در همین راستا کارتخوان‌ها به پرونده مالیاتی متصل شده و با جداسازی حساب‌های تجاری از شخصی و راه اندازی سامانه مودیان، زمینه رصد و پایش مودیان فراهم شده است.

این تحول در سازمان مالیاتی باعث شد تا افراد بر حسب درآمدی که کسب می‌کنند به صورت شفاف و عادلانه مالیات پرداخت کنند و مالیات فقط بر دوش کارمندان یا فعالان اقتصادی نیفتد و سوپر میلیاردرها از پرداخت مالیات شانه خالی نکنند.

حال اقدامات دولت سیزدهم صدای اعتراض اصلاح طلبان و منتقدان دولت را در آورده است، از این رو با انتشار مطالبی از جمله «بار سنگین مالیات در بودجه ۱۴۰۳، بودجه مالیات محور، شوک مالیات‌ها، تله مالیاتی ۱۴۰۳، سال سخت مالیات‌ستانی، خالی کردن جیب مردم و غیره» به دنبال زیر سوال بردن اقدامات روشنگرانه و شفاف در نظام مالیاتی کشور هستند, این در حالی است که موج سواری سال گذشته نیز در زمان تقدیم لایحه بودجه امسال تکرار شد اما تحقق درآمدهای مالیاتی نشان داد که دولت سیزدهم با برنامه‌ریزی این ارقام را پیش‌بینی کرده بود.

امسال نیز دولت در راستای کنترل تورم و ایجاد منابع پایدار برای تحقق بودجه به دنبال شناسایی فراریان مالیاتی است تا از این طریق هم عدالت مالیاتی محقق شود و هم اینکه بودجه جاری را با درآمدهای پایدار تامین کند، اما برخی با انتقاد از رشد درآمدهای مالیاتی تلاش دارند از فراریان مالیاتی حمایت کنند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار اقتصاد

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha